Hej!

Jag har köpt en bänkdiskmaskin. Men vet inte riktigt hur jag ska koppla in den till vattnet. Går det att ta bort skruven på kallvattensidan och sätta dit någon grej? Eller ska jag ansluta till kran?

• Kökskran framför färggranna kakelplattor, möjlig anslutningspunkt för bänkdiskmaskin synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad kökskran över diskho med dekorativt kakel i bakgrunden, eventuell kopplingspunkt för bänkdiskmaskin.
    Skapa konto
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Om inte kranen har diskmaskinsanslutning (ett extrarör under bänken) så är det väl rätt svårt tror jag - utan att vara expert.

När jag var ungkarl för 200 år sedan och tyckte att bänkdisk var livsviktig kopplade jag den med någon slags snabbkoppling direkt till pipen på kranen. Nackdelen var att kranen var upptagen så länge maskinen gick.

A
Som billigare alternativ får man sätta en mini kulventil typ en Ballofix under diskbänken. De kommer kräva då lite insatts på rören på kallvatten sidan men det går att fixa med klämringar.

Krilleman
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fick rekomendation att koppla ditekt i kranen av dom på byggmax. Det sprutar vatten överallt och då är inte kranen på max ens

Kromad kökskran med monterad vattenbesparande munstycke och ansluten flexibel slang i ett rostfritt handfat.
Skapa konto

• Wow
  • Laddar…
B BaraT skrev:
Fick rekomendation att koppla ditekt i kranen av dom på byggmax. Det sprutar vatten överallt och då är inte kranen på max ens
Men då får ju du skruva bort den varje gång du skall ta vatten till annat. Borde så klart gå bra men då skall du ta bort yttersta delen på kranen först.

A
Är nog ingen bra ide,tror inte en blandare är tänkt att hålla tätt under tryck på det sättet.

Ja den har jag tagit bort. Fick 3 delar att sätta ihop. Men det sprutar vatten högst upp och från slangen när jag sätter på kranen Delade delar till en kran med slang på en rostfri diskbänk, indikerar läckageproblem.
Skapa konto

• Wow
  • Laddar…
Tss skrev:
Är nog ingen bra ide,tror inte en blandare är tänkt att hålla tätt under tryck på det sättet.
Nej det verkar så. Han i butiken sa att han hade så. Så jag tänkte det lät enkelt...

Demmpa Demmpa skrev:
Du bör kunna ersätta blindlocket (med flatspår) på ovansidan av blandaren med följande extra vattenuttag,
[länk]
Tack så mycket. Tror mer på det. Får försöka åka till en vvs-butik men dom har ju bara öppet till 16 verkar det som.

Det går absolut att koppla på det sättet som du gjort, men en väldigt osmidig lösning som påpekat. Är det en packning som saknas bara?

Det går inte att gänga delen du fått direkt i blandaren? Har du någon mellangrunka inkopplad nu i onödan?

Demmpa Demmpa skrev:
Du bör kunna ersätta blindlocket (med flatspår) på ovansidan av blandaren med följande extra vattenuttag,
[länk]
Delarna du länkar till är för en FMM blandare, TS blandare ser ut att vara en Gustavsberg kanske att det är samma gänga? :thinking::thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.