Hej. Ska byta anod i vv-beredare. Ser dock att befintlig anod i beredaren har skruvskalle 27 mm. Medan den nya jag köpt är mindre, på 24 mm. Har gängorna under skruvskallarna ändå samma diameter eller måste jag byta till en ny anod med 27 mm skalle ?
Med skruvskalle menar jag att man behöver 27 resp 24 mm hylsnyckel för att skruva dit den.
Jag har inte rätt verktyg hemma just nu så jag kan inte skruva ur den gamla för att kolla heller.
(Det är en orginal Nibe anod med rätt längd som jag köpt)
Hälsningar Pia
Med skruvskalle menar jag att man behöver 27 resp 24 mm hylsnyckel för att skruva dit den.
Jag har inte rätt verktyg hemma just nu så jag kan inte skruva ur den gamla för att kolla heller.
Hälsningar Pia
Redigerat:
Hej det händer att skruvar har samma gänga men mindre huvud beroende på tillverkare och krav.P PiaW skrev:Hej. Ska byta anod i vv-beredare. Ser dock att befintlig anod i beredaren har skruvskalle 27 mm. Medan den nya jag köpt är mindre, på 24 mm. Har gängorna under skruvskallarna ändå samma diameter eller måste jag byta till en ny anod med 27 mm skalle ?
Hälsningar Pia
Storleken på nyckelgreppet kan variera.
Jag bytte själv för några månader sedan och den var inte bytt på 20 år.
Jag hade ett ledhandtag 600mm då orkade jag lossa anoden.
På den nya satt det ett tätningmedel i gängan. Se på den nya på bilden.
Stickan
Jag bytte själv för några månader sedan och den var inte bytt på 20 år.
Jag hade ett ledhandtag 600mm då orkade jag lossa anoden.
På den nya satt det ett tätningmedel i gängan. Se på den nya på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan
Hej. Ja min beredare är också gammal. Det verkar vara samma variant som din. Det var 27 mm skruv före 2006 tror jag. Sen bytte de till 24 mm. Om jag tar i och drar för hand så lossar beredaren från sina väggfästen istället för anoden ... hahaha...Stickan56 skrev:
Så den är nog inte heller bytt på länge....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Offeranodkedja till Nibe Eminent 55
Vatten & Avlopp -
Varmvattnet tar snabbt slut - Nibe vv-beredare
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Skyddsanod - Nibe Compact
Vatten & Avlopp -
VV-beredare i serie med NIBE Fighter 1215 bergvärmepump
Värmepumpar -
Nibe VV-beredare 160L 1/2-fas 3500:- eller bud