8 267 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Ännu mer telefonuttag
Hej,
Så här ligger landet. Vi har inte kopplat in fast telefon hemma pga avsaknaden av ADSL-möjligheter. Dessa kommer inte förrän nästa år. Men vi har massor (onödigt många) av telefon uttag som min fru inte uppskattar och vill bli av med så snart som möjligt.
Frågor
länk1
http://www.telia.se/privat/kundserv...ce_support_internet_supportbredband_hittajack

länk2
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-76930&tabId=3&OID=202024&type=EDITORIAL

Så här ligger landet. Vi har inte kopplat in fast telefon hemma pga avsaknaden av ADSL-möjligheter. Dessa kommer inte förrän nästa år. Men vi har massor (onödigt många) av telefon uttag som min fru inte uppskattar och vill bli av med så snart som möjligt.
Frågor
- På sidorna jag hittade hos Telia hade dom 2 utföranden av seriekoppling länk1 och länk2, där den första hade utgående tråd kopplad till båda skruvarna uppe i dosan. Så frågan, är det någon skillnad på dessa två seriekopplingar?
- Om jag vill bli av med ett jack då skarvar jag bara ihop trådarna på högra resp. vänstra sidan och sätter sedan igen dosan på valfritt sätt?
- Kommer borttagandet av telefonuttag ställa till det för mig sedan när jag ska koppla in ADSL och då leta första uttaget?
- Om jag tar bort alla uttag utom ett borde inte det automatiskt bli det första uttaget?
länk1
http://www.telia.se/privat/kundserv...ce_support_internet_supportbredband_hittajack

länk2
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-76930&tabId=3&OID=202024&type=EDITORIAL

Till att börja med, redan befintliga teleuttag kan vara serie eller paralellkopplade, eller en kombination. Detta får du kontrollera. Troligtvis sitter de i serie, vilket isf gör det enklare för dig.
Vill du plocka bort ett uttag kan du precis som du säger koppla ihop trådarna blå mot blå och vit mot vit enligt de bilder du har ovan.
Dock kan det vara värt att lägga på minnet att det första uttaget ska sitta så tidigt som möjligt under förutsättning att det blir en vettig installation. Dra helst inte kabel runt hela huset och sätt ett uttag där då du kan riskera att få en för dålig signal för ADSL. (råkade ut för det själv)
Vad gäller de bilder du visar är detta något som man bör lägga på minnet. Uttagen är olika. Det är inte bara att se vilken skruv en ledare går till, utan man måste förstå vad varje del i uttaget fyller för funktion.
Det sitter lite olika bleck osv. för att kunna välja om det ska vara serie eller paralell, och jag har sett många olika alternativ för huruvida den mekaniska brytaren däri ska kopplas förbi. Det är helt enkelt bara att kolla vad som finns där, och inte lita på en bild... Dessutom beror det ju på vad man ansluter för telefon givetvis!
Vill du plocka bort ett uttag kan du precis som du säger koppla ihop trådarna blå mot blå och vit mot vit enligt de bilder du har ovan.
Dock kan det vara värt att lägga på minnet att det första uttaget ska sitta så tidigt som möjligt under förutsättning att det blir en vettig installation. Dra helst inte kabel runt hela huset och sätt ett uttag där då du kan riskera att få en för dålig signal för ADSL. (råkade ut för det själv)
Vad gäller de bilder du visar är detta något som man bör lägga på minnet. Uttagen är olika. Det är inte bara att se vilken skruv en ledare går till, utan man måste förstå vad varje del i uttaget fyller för funktion.
Det sitter lite olika bleck osv. för att kunna välja om det ska vara serie eller paralell, och jag har sett många olika alternativ för huruvida den mekaniska brytaren däri ska kopplas förbi. Det är helt enkelt bara att kolla vad som finns där, och inte lita på en bild... Dessutom beror det ju på vad man ansluter för telefon givetvis!
Men kort och gott, om jag kopplar bort dom som jag tänkt ska det inte omöjliggöra något?
Jo och så det där med att kopplat bort alla utom ett, blir det då det första uttaget?
Jag gissar att det är uttaget i köket (baserat på var sladden kommer in) som är först nu, och jag skulle helst ha sett att det var det i hallen (rummet bredvid). Så med lite tur blir det inte allt för illa att med signalen om jag kopplar till uttaget i hallen.
Jo och så det där med att kopplat bort alla utom ett, blir det då det första uttaget?
Jag gissar att det är uttaget i köket (baserat på var sladden kommer in) som är först nu, och jag skulle helst ha sett att det var det i hallen (rummet bredvid). Så med lite tur blir det inte allt för illa att med signalen om jag kopplar till uttaget i hallen.
Nej, några meter ska inte vara nåt bekymmer. Jag har dragit om ca 25 meter till mitt första. (50 m egentligen, drog dubbelt då jag har nåt som stör)
För att förtydliga ännu mer, om alla uttag redan sitter i serie så är ditt första uttag det första i slingan som något kopplas in på. Du behöver alltså inte ens plocka bort dem om du inte stör dig på att de sitter där. Visst finns risk för lite signalförluster och så, men om du vet hur uttagen är kopplade så är det enklaste att se över vart man pluggar in kabeln. Plugga modemets filter först i det första uttaget du använder så ska du inte ha nåt problem. Sen kopplar du telefonerna efter det.
Här är de trådlösa telefonerna riktigt bra. =)
Edit: såg nu din notis om frugan, sockerbitar eller vätskefylda skarvklammer samt doslock blir nog bäst i ditt fall.
För att förtydliga ännu mer, om alla uttag redan sitter i serie så är ditt första uttag det första i slingan som något kopplas in på. Du behöver alltså inte ens plocka bort dem om du inte stör dig på att de sitter där. Visst finns risk för lite signalförluster och så, men om du vet hur uttagen är kopplade så är det enklaste att se över vart man pluggar in kabeln. Plugga modemets filter först i det första uttaget du använder så ska du inte ha nåt problem. Sen kopplar du telefonerna efter det.
Här är de trådlösa telefonerna riktigt bra. =)
Edit: såg nu din notis om frugan, sockerbitar eller vätskefylda skarvklammer samt doslock blir nog bäst i ditt fall.
Redigerat:
Grejen med att ta bort dom är att Frun helt enkelt inte tycker om att det sitter telefonuttag lite överdrivet frekvent i huset. 
Det ska jag undersöka, skulle kännas tryggt att veta vilket uttag som är/var först.Bjurran skrev:
Ett annat tips när det gäller detta. Notera hur kablarna verkar gå mellan de olika uttagen i huset. Bortplockade uttag kan ofta ersättas med nätverksuttag etc, och då är det bra att veta var rören tar vägen. Ska du ändå börja kika på var kablarna går kan det vara ett bra tillfälle att skissa upp detta för framtida behov.
Jag försöker dokumentera så mycket som möjligt när jag pysslar med sladdar så jag har en chans att minnas något om det visar sig att det var värt att minnas. 
En fråga till, när jag kopplar ihop/skarvar sladdarna i uttaget som ska tas bort, behöver jag använda något speciellt för att inte försämra dom? Funkar typ en sockerbit?
En fråga till, när jag kopplar ihop/skarvar sladdarna i uttaget som ska tas bort, behöver jag använda något speciellt för att inte försämra dom? Funkar typ en sockerbit?
Hade en telekabel skarvad med sockerbit, sen en ny skarv tvinnad och tejpad.
Bytte det till Classes 32-5283 igår, Nu har hastigheten på ADSL ökat från 5,2Mbit till 6,4 Mbit.
Helt klart värt 29:- för en påse med 12st.
/m
Bytte det till Classes 32-5283 igår, Nu har hastigheten på ADSL ökat från 5,2Mbit till 6,4 Mbit.
Helt klart värt 29:- för en påse med 12st.
/m
Vet vad du menar. Jag kan inte ens ha mitt modem där jag vill för då klipper det hela tiden, trots att allt kopplats om så ett helt annat uttag sitter som första uttag utan minsta lilla innan. En skarv och ca 7-8 m kabel är det enda som skiljer, och resulterar i såpass grova skillnader som adsl eller inte adsl.mape17 skrev:
ska nog dra igång en annan tråd gällande en vidareutveckling av det....
Klicka här för att svara