11 789 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Ännu ett “stormtestat” garagetält vikt sig som en överkokt sparris...
Jag har beslutat att ta saken i egna händer. Billiga lösningar i plast och optimism har visat sig vara en kombination med begränsad livslängd.
Min plan är nu att bygga ett något mer civiliserat skydd, baserat på Leonardo da Vincis självbärande brokonstruktion. Inte för att jag tror att Leonardo tänkte på bilförvaring, men man får arbeta med det man har. Ovanpå denna strukturella hyllning till renässansen tänkte jag lägga en presenning, mått 700×563 cm.
Presenning, reglar och stålrör hittar jag men var hittar jag trästolpar som är 6100 mm?
Min plan är nu att bygga ett något mer civiliserat skydd, baserat på Leonardo da Vincis självbärande brokonstruktion. Inte för att jag tror att Leonardo tänkte på bilförvaring, men man får arbeta med det man har. Ovanpå denna strukturella hyllning till renässansen tänkte jag lägga en presenning, mått 700×563 cm.
Presenning, reglar och stålrör hittar jag men var hittar jag trästolpar som är 6100 mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Måste de vara runda? 6m långt är mer än man oftast hittar på byggmarknaden.
Jag ser inte riktigt på bilden hur de får stöd i mitten. Men det känns lite klent med så långa spann. Jag har ett förrådstält där det är 1,7 m mellan bågarna som är i 32 mm stålrör. Dessa har jag både sett blåsa sönder och knäckas av snötyngd.
Jag ser inte riktigt på bilden hur de får stöd i mitten. Men det känns lite klent med så långa spann. Jag har ett förrådstält där det är 1,7 m mellan bågarna som är i 32 mm stålrör. Dessa har jag både sett blåsa sönder och knäckas av snötyngd.
Det finns stöd i mitten som är 145x45 reglar, kraften går vertikalt längs väggen. Det är lättare att montera tältet med rundstavar och därtill tror jag att belastningen blir mer homogen om staget är runt istället för fyrkantigt men jag är inte säker. Kanske någon byggkonstruktör svara på detta.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag tror inte valvet i mitten bär upp något alls utom möjligen de två nederasta stockarna på varje sida. Behövs mer bredd på bitarna för valv ska bära.D DanielKa skrev:
Fundamentalt så tror jag inte Da Vincis bro fungerar för en så bred bro. Det behövs nog en eller två bro-valv som de yttersta i mitten också. Proportionerna känns fel.
Jag menade att det inte syns hur de bitarna i mitten sitter ihop. Om de bara ligger som lösa bitar mellan de liggande stängerna ger det inte så mycket styrka till de översta stängerna.D DanielKa skrev:
Jag tror att även 3 meter är ganska långt som fribärande. Men jag insåg när jag tittade igen att de skulle ha en diameter på 90 mm. Det kanske räcker om du får något som stabilt bär upp det på mitten. Gör du det kan du ju också dela stängerna i två så att de bara blir 3 m i stället för 6 m att få tag på.
För mig verkar det enklare att göra formen av stående väggar och sadeltak och sätta ihop det med skruv.
Andra träffen på google.. https://shop.tralandskapet.se/sv/tr...taW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdED DanielKa skrev:Jag har beslutat att ta saken i egna händer. Billiga lösningar i plast och optimism har visat sig vara en kombination med begränsad livslängd.
[bild]
Om du kan nöja dig med 6 meter blankt - ta vanliga galvade ställningsrör. Mycket mer prisvärt än trä i en sådan konstruktion skulle jag säga.D DanielKa skrev:
Faktum är - varför inte bygga hela stommen av standard ställningsdelar, som båtfolket gör?
Den där daVinci-konstruktionen tror jag inte ett dugg på. Problemet med vind och såna där skärmtak är att vindlasten blir extremt dynamisk och rycker och sliter i konstruktionen åt alla möjliga håll. Skulle vilja påstå att man inte kan betrakta det som en bro.
Har sett några sjul baserade på den konstruktionen, blir väldigt stabil, men det är ju inget sjul, snarare ett tält.C cpalm skrev:
Men en bro är ju byggd för last ovanifrån. Vinden kan ju lyfta också.
Ställningsrör har jag funderat på och jag skulle självklart kunna skapa bättre stabilitet med detta. Ska fundera och återkomma.C cpalm skrev:Om du kan nöja dig med 6 meter blankt - ta vanliga galvade ställningsrör. Mycket mer prisvärt än trä i en sådan konstruktion skulle jag säga.
Faktum är - varför inte bygga hela stommen av standard ställningsdelar, som båtfolket gör?
Den där daVinci-konstruktionen tror jag inte ett dugg på. Problemet med vind och såna där skärmtak är att vindlasten blir extremt dynamisk och rycker och sliter i konstruktionen åt alla möjliga håll. Skulle vilja påstå att man inte kan betrakta det som en bro.