Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J JohanLun skrev:
Att identifiera "nytta" är inte helt enkelt. Att klassa jakt som nyttigt eller hobby är samma sak. Man kan bolla detta fram och tillbaka.

Kanske räcker det att vi alla ska få plats och ha ett hyfsat bra och i längden hållbart liv?
Man kan bolla det hur som helst, men vargen tillför ingenting.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
försök du...stor skillnad att sitta på ett forum och att göra det i verkligheten
Nej jag är inte ute med hund i vargskogen för att jaga andra djur. I mitt fall vore det jaktbrott vad jag än sköt mot.

ylven ylven skrev:
Vad tillför människan då? Vad har vi gjort som gagnar världen ? Är väl mest jämmer och elände allting och det som görs gagnar människan. Resten skiter man nog i............

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så det är ett ekonomiskt problem?
Tror Maskintok skrev att det var statens ansvar, och visst skulle staten ha råd att ersätta ett par hundar för det beloppet varje år. Vet ej hur det folkliga stödet är för detta.
för mig har det inte ett skit med ekonomin att göra.
men se det på ett annat sätt då.
hantverkarfirman skickar en snickare till dig.
denne snickare lägger nåt så din hund skadar sig och måste avlivas.

det är ju nåt du får acceptera

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
för mig har det inte ett skit med ekonomin att göra.
men se det på ett annat sätt då.
hantverkarfirman skickar en snickare till dig.
denne snickare lägger nåt så din hund skadar sig och måste avlivas.

det är ju nåt du får acceptera
Jag förstår inte liknelsen alls. Om jag anlitar hantverkare har de försäkring och får betala. Det är den ekonomiska biten. Sedan skulle en hundägare bli ledsen att hunden avlivas, det lidandet ersätts nog inte. Är det detta du menar, att problemet är att husse blir ledsen?

Sedan ska man nog inte släppa sina djur lösa på en byggarbetsplats. Och hunden kan ju råka skada sig närsomhelst och varsomhelst ändå.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Så det är ett ekonomiskt problem?
Tror Maskintok skrev att det var statens ansvar, och visst skulle staten ha råd att ersätta ett par hundar för det beloppet varje år. Vet ej hur det folkliga stödet är för detta.
Tror nog de flesta skulle gå med på det om det ställde vargens dåliga dager i bättre ljus..
Och minskade kostnaderna i stort med tjuvjakt mm..

P
K Krille_90_ skrev:
Det hade jag med velat veta hur man vet att det finns varg eller ej
omöjligt om man inte har spårsändare på varje individ... samtidigt tror många att det var för att stoppa tjuvjakten man slutade med sändare.. i stor skala..
det var för att anslagen minskade till berörd myndighet..
läste någonstans att en tjänsteman gick ut och skvallrade om att myndigheterna fått klara direktiv om att gömma undan revir.. För annars kunde folk räkna ut att vargstammen är större än 400 djur...

J
ylven ylven skrev:
Jo, men vad tillför du (och visst det går inte att ta på individnivå, men vi kan ta det som exempel) - många har som yrke fullkomligt meningslösa saker som inte tillför något till planeten. Även om det är till gagn för enstaka individer... Om du blir mätt eller vargen blir mätt... Vad tillför du, jag och de andra som skriver i denna tråden?

Är det ett krav att varje levande varelse "tillför" något? Då vet jag väldigt många människor som vi skulle kunna ifrågasätta existensen av...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag förstår inte liknelsen alls. Om jag anlitar hantverkare har de försäkring och får betala. Det är den ekonomiska biten. Sedan skulle en hundägare bli ledsen att hunden avlivas, det lidandet ersätts nog inte. Är det detta du menar, att problemet är att husse blir ledsen?

Sedan ska man nog inte släppa sina djur lösa på en byggarbetsplats. Och hunden kan ju råka skada sig närsomhelst och varsomhelst ändå.
du förstår inte principen...om jag äger min mark,ingen meddelar att det har kommit varg på marken eller har bildats ett revir i närheten.
är det då mitt fel att hunden blir tagen av varg?

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:
du förstår inte principen...om jag äger min mark,ingen meddelar att det har kommit varg på marken eller har bildats ett revir i närheten.
Nu bor jag i villa med liten tomt... Så har inte så mycket mark som er andra... Men ingen meddelar mig när rådjuren kommer och käkar upp mina blommor. Vem skulle meddela detta? Hur skulle det fungera? Varför måste det vara någons fel? Det är helt enkelt något som händer. Vare sig jag gillar det eller ej.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
det finns en ännu bättre hemsida

[länk]
Och det finns en ÄNNU bättre hemsida, som jag tyvärr inte minns adressen till. Någon kombination av alfabetet och hamster tror jag... :thinking:

P
skoge skoge skrev:
Nej klart inte.
Samma sak gäller faktiskt staten som vissa hävdar gäller hund i naturen..
Men vargen är fridlyst och många förstår inte hur det bör hänga ihop med verkligheten..

om varg var på statens marker och på privatmark så var staten tvungen att betala för sig eller riskera att den blir skjuten utan polisiär åtgärd så skulle detta vara ett minne blott... Det naiva som folk skriver om är inte att det är jägarkåren eller hundägarens beteende utan den likgiltighet som staten uppvisar emot privatägande..

Hur många av er skulle tillåta att en bonde släppte ut sina kossor i er trädgård..
Och var ärliga... Inget forum fjant..
utan verkligen ärliga i detta...
Det hade blivit ett jävla liv med grisar, kossor mm i folks privata egendomar...
med ansvarstagande hit och dit.. Men med vargen så slipper staten undan.

Det är år helvete

• Gilla
ylven
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Nu bor jag i villa med liten tomt... Så har inte så mycket mark som er andra... Men ingen meddelar mig när rådjuren kommer och käkar upp mina blommor. Vem skulle meddela detta? Hur skulle det fungera? Varför måste det vara någons fel? Det är helt enkelt något som händer. Vare sig jag gillar det eller ej.
någon bär alltid ansvar vare sig det är ålagt med åtgärd eller ej..

Staffans2000
Maskintok skrev:
mycket märkligt att man valde att återinföra ett utrotat djur på bra grunder...
Vad är det för märkligt att rätta till tidigare misstag. Finns fler exempel att oja sig över. Pilgrimsfalk, uv, stork, bäver, havsörn, det är bara att fylla på med djurarter som vi människor helt eller nästan utrotat i Sverige.

Staffans

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
ylven ylven skrev:
Det är därför vargarna ska bort.
Du själv då? Vad berättigar din existens?

Staffans

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.