Hej alla kunniga!

Ska bygga en trall med måtten 8,4 x 5,0 m
Tanken är 3st bärlinor 195x45 (6st plintar med mellanrum 1,64 m) och sedan reglar ovanpå 170x45 (utgår från att det inte räcker med 145x45)
Har jag tolkat alla spännviddstabeller rätt ska detta fungera?

• Teknisk ritning, träkonstruktion, dimensioner markerade, väggutsnitt, måttsatt i meter och millimeter, konstruktionsdetaljer.
general82 general82 skrev:
Hej alla kunniga!

Ska bygga en trall med måtten 8,4 x 5,0 m
Tanken är 3st bärlinor 195x45 (6st plintar med mellanrum 1,64 m) och sedan reglar ovanpå 170x45 (utgår från att det inte räcker med 145x45)
Har jag tolkat alla spännviddstabeller rätt ska detta fungera?
Jag hade lagt fyra bärlinor med vardera 7 plintar, då borde det räcka med 145x45 överallt. Blir stabilare att fästa stolpar för räckeockså.

Hade 4 bärlinor först i åtanke men snickare menar att det är lite "overkill". Tänkte kolla vad folk säger här.
Men dessutom 7 plintar låter ännu mer overkill :surprised:
Fler åsikter, tankar?

Det går bra med 145mm regelverk. Du drar in plintraderna så du har ca 25cm överhäng. C/c avståndet blir då ~225cm mellan bärlinorna, det kommer att bli stumt. 6 plintar per varv räcker mer än väl. 5 hade varit tillräckligt, blir knappt 2 meter mellan plintarna då.

Jag kan inget om några tabeller eller bärighetsuträkningar utan baserar det på dom runt 15 altaner jag byggt.

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.