Hej,

efter att ha läst "allt" om att lägga golvvärme i oisolerad källare så tänkte jag kolla om jag har förstått saker rätt.

Jag håller just nu på att renovera tvättstugan som ligger i källarplan. Marken är tallmo och huset är från 1952. Huset är omdränerat 2005 och enligt de som gjort jobbet så ligger dräneringen 40 cm under sulan i källaren. Nog om förutsättningarna. Vad jag tänkt göra är följande.

• Bila bort plattan
  • Gräva ur ca 300 mm under plattan
  • Lägga 100 mm isodrän
  • lägga 200 mm cellplast
  • lägga armeringsnät
  • gjuta en platta på 80-100 mm

Förutom själva isolering och platta skall avlopp, el och rör-i-rör samt golvvärme ner i golvet också.

Då till frågan; tänker jag rätt i tjockleken på isoleringen och är lösningen tillräcklig?

Tack på förhand

Ska du inte ha något kapilärbrytande (och utjämnande) skikt underst? Förvisso är isodränen dränerande/kappilärbrytande men du måste ju få till en jämn schaktbotten för att kunna lägga ut skivorna.

Du kan också fundera över att ha åldersbeständig plast mellan isodränen och cellplasten, dels för fuktvandring och om radon är ett problem i marken?

300 mm isolering (isodränen inräknad) är väl helt ok för golvvärme. Hur ser det ut vid vägganslutningen? Kommer det att bli en stor köldbrygga där, då du värmer upp golvvärmen?

Jorden är så hård att den är lätt att få jämn och fin, så jag tänkte inte lägga någon makadam eller liknande i botten. Får se hur jämt det blir annars får jag kanske tänka om.

Plasten mellan isodrän och cellplast kan ju vara en idé, det har jag inte tänkt på och kan ju inte kosta många kronor att lägga till.

Köldbrygga kan det nog bli vid ytterväggarna. Vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det. Det tidigare golvet låg dikt an mot vägg och på sulan (osäker på om det är allmänt namn eller något lokalt för ramen i grunden)

Tar tacksamt emot mer förslag. Kommer att fråga om fler saker senare då vi totalrenoverar kåken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.