För nåt år sen när jag pulade ner de blåa rören till garage och stuga bestämde jag efter lång stunds läsning att jag inte skulle behöva avluftning på stugans (vinkelbyggnaden i högra nedre hörnet) avlopp. Nu när jag i princip lagt sista lagret cellplast till stugans platta så slog det mig plötsligt att jag inte har nån avluftning! Efter ytterligare läsning igår så känns det som att jag nog skulle behöva det ändå.

Som jag ser det har jag tre alternativ.

1. Helt enkelt strunta i det och hoppas att det fungerar. Annars sätta vakuumventil under tvättställ i stugan. Känns osäkert och rentav dumt?

2. Plocka bort cellplast i hörnet av grunden och gräva ut vid WC-röret för att kunna klämma dit en y-gren och dra en luftning upp i regelstommen vidare ut på taket. Om det nu går att gräva ut så pass mycket utan risk för sättning. Slipper helst rota mer här.

3. 75mm y-gren vid stugans tvättställ och upp i regelstommen och vidare ut på taket.

Bonusfråga: Kan man inte gå ut genom vägg istället för genom tak?

Gröna pluttar är WC. Gul är befintlig avluftning genom yttertak i huset. Orangea är tvättställ.

Ritning av husgrunder med markerade avloppsrör, avluftningar och installationer för badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enskilt avlopp?

"Stuga", är det byggnaden längst ner till höger på bilden?

inspectah44 skrev:
Bonusfråga: Kan man inte gå ut genom vägg istället för genom tak?
Det kan du, men tänk på att det kommer en konstant ström av varm och fuktig luft som letar sig upp längs väggen och upp till taksprånget. Jag tror röret bör sticka en bit ut från väggen.

Glömde ju. Det är kommunalt! Och ja, "stugan" är längst ner till höger.

Är det konstant övertryck i avloppssystemet?
Trodde det bara kom luft ur röret när man spolar?

inspectah44 skrev:
Är det konstant övertryck i avloppssystemet?
Trodde det bara kom luft ur röret när man spolar?
Tvärtom. När man spolar suger den in luft. Annars ångar varm luft från avloppet ut där. Det luktar också, därför försöker man ha den på taket.

Därför har man en backventil om man har den inomhus. I normala fall är den stängd och luktar inte men när man spolar (och det blir undertryck i systemet) öppnar den och suger in luft. Har man ingen kan det bli så stort undertryck ovanför pappersklumpen när den åker neråt att vatten sugs ur vattenlås.

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
men det är väl inte ovanligt med en vacumventil på vinden..

då strömmar det ju ingen luft allt ur röret... utan den kan bara suga in när man tex spolar och får ett undertryck?

Jag tycker det borde räcka med avluftningen i huvudbyggnaden.
Annars är väl ditt förslag med en vakuumventil under handfatet OK.

Jag fick problem med mitt avlopp för att det var för långt mellan avluftning och WC med följd att vattenlåset sögs ut innan pappersproppen åkte förbi y-greningen och kunde dra ner luft från avluftningen istället.

Lösningen blev att ställa upp spolmängden på muggen så att den kunde fylla på vattenlåset.

I ditt läge skulle jag dra upp en avluftning efter muggen i stugan.

Minst 75mm rör ovan tak är bästa, funkar även på vägg men mer risk för gaslarm ;)

Messade förra veckan med en kompis som varit rörläggare i ca 8 år och fick precis svar :
""Det går ju fint att sätta en vakuumventil under tex handfatet. Men det brukar man säga är nödlösning egentligen men det går, huvudsaken är att röret är 75 som kommer upp så får man sätta en gren ovan plattan och sätta ventilen sen vidare till handfatet. Vanlig luftning är alltid bäst om det ändå går att gräva upp fortfarande, problemet med vakuumventil är att den torkar ut och börjar lukta och man får byta. Men nått av alternativen måste du ha ändå 😊""

Så det lutar åt att få upp en 75:a genom tak.
Ny fråga blir då:
Kan jag dra det röret i yttervägg? Stommen blir 145mm. EDIT: Om jag drar upp 75:an vid handfat så är ju avluftningen EFTER WC.
Måste den vara sist? Blir krångligare att få till det vid WC-stol....

Tackar för samtliga tips och svar!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.