Jag och sambon ska renovera köket nu i vinter och har börjat leta bänkskiva då det slog mig, varför ha en vanlig laminat bänkskiva som alla andra?
Jag vet att de finns stenskivor, komposit och massivt trä.
Är lite inne på att bygga något eget..
Gjuta en i betong går bort.
Lite inne på att lägga en mdf+gips+limmade 60x60 klinkers med en liiiten svart mjukfog mellan.

Vad har ni hemma? Byggt själva/köpt färdigt?
Bomba med förslag!
 
Nere på kontinenten är det ju inte ovanligt med kaklade bänkar. Jag tycker att det är rätt dåligt ur ett funktionellt perspektiv. Nackdelarna från en stenskiva (hård) men inte fördelarna (tålig, bra för bak, slät).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag säger rostfritt. Snyggt, tåligt och funktionellt.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Blir väl lika repigt som diskhon efter några månader?
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Nere på kontinenten är det ju inte ovanligt med kaklade bänkar. Jag tycker att det är rätt dåligt ur ett funktionellt perspektiv. Nackdelarna från en stenskiva (hård) men inte fördelarna (tålig, bra för bak, slät).
Varför tycker du det är dåligt ur ett funktionellt perspektiv?
Om jag lägger 60x60 platta, liten sträng med mjukfog sen pressar nästa platta så det endast blir en mm med fog och sen torka av det som kryper upp.
Då blir den ju i princip ingen övergång och kommer upplevas som en skiva ist för kakel.
 
Därför att det är en skarv. Med en mjukfog som smuts fastnar i och som slits med rengöring.

Men om du kan sätta plattor så att det blir tätt och slätt som en sten är det ju ingen fara. Men jag betvivlar att det är möjligt!
 
  • Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Blir väl lika repigt som diskhon efter några månader?
Absolut, skaffar man rf bänk ska man gilla det superfunktionella utseendet. Tänk restaurangkök.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
I min förra lägenhet gjorde jag en bänkskiva av 5 mm varmvalsad stålplåt, med sån där mörk rå yta som den har från stålverket. Plåten var lätt blästrad så att sot och skit från tillverkningen försvann men den råa känslan behölls.
Denna plåt behandlade jag med tre lager epoxy och sen tre lager tvåkomplack på det.
Blev skitsnyggt!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Om du kaklar glöm inte lägga något typ av tätskikt under och var noga vid hålet för kranen, urtag för diskho och häll så inte fukt tränger in och sugs upp i skivorna under.
 
  • Gilla
Adam Sundgren1
  • Laddar…
richardtenggren
Vill du undvika repor får du se till att allt som kommer i kontakt med plåten är mjukare än plåten, ty Mohs hårdhetsskala. ;)
Finns ju martensitiskt rostfritt som är ganska hårt, beroende på leveranstillstånd.
 
Har nyligen byggt om köket på landet och valde då hårdvaxoljad Valchromat. Återstår att se hur det slits över tid.
 
Har kanske fått tag på 21 golvplank i obeh furu väldigt billigt. Ca 25x155.
Kan man snickra ihop en bänkskiva av de?
Lägga innersta biten, skruva underifrån, lägga lim i sponten, på med nästa osv.
Sen olja in den ordentligt såklart.
Vad tror ni om det?
 
Fulkemisten
W Willewonka skrev:
Blir väl lika repigt som diskhon efter några månader?
Ja. Det är poängen. Första reporna gör ont i själen men sedan har man en underbar patinerad och oöm yta som bara är att köra över med diskmedel och skölja ren.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Har kanske fått tag på 21 golvplank i obeh furu väldigt billigt. Ca 25x155.
Kan man snickra ihop en bänkskiva av de?
Lägga innersta biten, skruva underifrån, lägga lim i sponten, på med nästa osv.
Sen olja in den ordentligt såklart.
Vad tror ni om det?
Om du är orolig för repor i rostfritt så är inte furuskiva något att fundera på, det är mjukt trä och ska du göra en skiva ska den vara riktigt limmad inte med spontat.
Jag säger att i första hand välja en laminatskiva och sedan en riktigt underlimmad diskho, både praktiskt och snyggt.
Skulle kunna gå på rostfritt också om jag inte får välja den underlimmade diskhon.
Övrigt material "tycker jag" ger lite halvdana lösningar med de nedfällda diskhoarna.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Varför inte dekton? Är rätt ovanligt i Sverige och finns en drös med ovanliga "tryck", tål värme och du kan dra med en skruvmejsel utan att skivan blir repad!

Är enligt tillverka 100% sten, men pressad under 3dygn med en jädrans massa ton!

Finns i polerad, slipad, borstad, silkesborstad mm. Kostar väl som quartzkomposit i 20mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.