Hej
Har varit och kollat på en villa och granskat det besiktningsprotokoll som finns, det fanns dock brister i främst badrummet som jag funderar på vad man skulle kunna göra åt och vad en sådan åtgärd skulle kunna gå loss på?
Bristen är "felmonterad brunnsmanchett". Vad innebär det för risk, står att det är en ökad risk för fuktskada men hur stor är risken samt vad skulle man kunna göra och vad kostar det som sagt? Villan byggd 2005 och tydligen var det ok med rörgenomföringar i golvet, vilket också det påpekades som en risk. Antar att det är mer omständigt att fixa om man inte har lust att riva upp allt och dra om? Men går det att täta / minimera risken för fuktskada vid en sådan genomföring?
Jag tänkte lägga risk och åtgärdskostnad till vad jag ev tänker lägga för bud.

Formellt gäller att manschetten skall vara skuren så att den inte når in under klämringen undersida. Ringen kan inte tryckas ända ned i så fall. Vilket ger att den inte trycker lika hårt ut mot sidorna i brunnen.

Om detta har fungerat i nästan 15 år, så skulle jag inte ta risken att åtgärda det. Man kan minska risken genom att regelbundet rensa brunnen från hår. OM det skulle finnas en liten glipa så läcker det ändå inte ut något om inte vattennivån i brunnen stiger över punkten där glipan finns. Så håller man efter så det aldrig blir stopp i brunne, minskar risken.

Rören sägenomspunna golvet skulle jag inte heller oroa mig för av samma skäl.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
BirgitS
K kallebunka skrev:
Villan byggd 2005 och tydligen var det ok med rörgenomföringar i golvet, vilket också det påpekades som en risk. Antar att det är mer omständigt att fixa om man inte har lust att riva upp allt och dra om? Men går det att täta / minimera risken för fuktskada vid en sådan genomföring?
Risken är ett ett smygläckage i någon rörskarv leder till att enstaka droppar följer röret ner i bjälklaget och där orsakar stora skador med tiden. Det kan redan ha hänt eller det kan hända framöver. Det man kan göra är att känna efter att rören är torra och kanske binda hushållspapper runt och kolla att pappret jämnt är torrt.

Man kan inte dra om rören utan att göra en totalrenovering.

Hej
Tack för svaret. Bjälklaget är väl om man har badrummet på plan 2? Nu är det bara en betongplatta med golvvärme under.
Känns ju som om det finns en risk men om inget visat sig på 15 år så kanske det är relativt lugnt. Har dock skickat förfrågan till försäkringsbolaget om villaförsäkringen och hur denna påverkas av dessa brister, får se vad de säger.

Hej
Fick nu svar från försäkringsbolaget.
"Försäkringen gäller för skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:
Badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus som har golvbrunn och som är byggt enligt de byggregler och i förekommande fall branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället. Vid skada på grund av läckage från våtutrymme som inte uppfyller ovan ställda krav, gäller försäkringen endast om läckaget kommer från våtutrymme som någon annan ansvarar för.
För att försäkringen ska täcka yt- och tätskick måste det finnas kvalitetsdokument från när badrummet gjordes. "

Vilket jag alltså tolkar som att om det finns brister så exkluderas badrummet från försäkringen?

J
Håller med om slutsatserna ovan, och dessutom så hade du även om det var byggt enligt branschreglerna, med åldersavdrag (runt 15 år för ett badrum) fått närmare 0 kr i ersättning ändå (för tät och yt-skikt), och endast fått för själva skadan det orsakat på stommen. Eftersom du endast har ett betonggolv att ta hand om så riskerar du inget. Jag hade tagit höjd för en renovering av badrummet i budgivningen, och sedan tagit det som en bonus så länge det håller. Inget kan ju orsaka några större problem ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.