Läste för ganska många år sedan att om allt svartjobb o fuskande med skatten försvann så skulle alla behöva betala 18.000 kronor mindre i skatt varje år! Huruvida detta är korrekt eller inte törs jag inte ha någon åsikt om.
HejStrixx skrev:...
Jag måste få säga att jag inte tycker att man ska glorifiera svartjobb heller.. !!!! >
...
Och sen är det fruktansvärt orättvist... För inte kan jag som inte är hantverkare tjäna några stora summor svart... Vad ska jag göra för att förgylla min tillvaro??? Eller en undersköterska... kränga extra vård svart till patienterna???
NEJ !!!! Kämpa med samma glöd för att sänka skatten, i stället för att försvara svartjobbare... så att alla kan få det bättre och inte bara en liten yrkesgrupp!!!
Det låter lite märkligt när jag läser ditt inlägg.
Du tycker att det är orättvist att inte du kan jobba svart så därför ska vi alla kämpa för att få bort svartjobben??
Om du hade möjlighet till lite svartjobb skulle du fortfarande tycka samma sak?
Jag har väl glorifierat svartjobben, eller?
Och det har ingen annan heller vad jag kan läsa av tidigare inlägg.
Said
(som får en höjning av kommunalskatten med ca 5:- när flytten gåt till nya huset)
Nja... inte riktigt så.. men nästa.... :-/
Jag tycker att det är extra fel med att jobba svart eftersom det bara är en del av folket som kan göra det... Det hade varit fel ändån att göra det, för det drabbar andra i form av förlorade skatteintäkter till samhället (dvs vi alla)...
Jag tycker att det kanske inte är så mycket att bråka om, ifall det är så att någon gör ett jobb åt en kompis, och får en 500:- för besväret.... Det kan jag med se genom fingrarna med...
Men när någon tjänar 2 extra årslöner svart då blir jag rosenrasande... Och nej... Det är inte den svenska avundsjukan jag lider av.... Jag bryr mig inte om någon har det 200 gånger bättre än mig.... Bara så länge alla slåss på samma vilkor, och det gör inte folk som jobbar svart i byggbranschen...
:
Nej, du glorifierade inte svartjobb... Men du verkade ganska upprörd över att någon tänkte anmäla det...
HAde jag fått misstankar om ett stort byggprojekt som var svart hade jag inte tvekat en stund med att anmäla... >
Jag tycker att det är extra fel med att jobba svart eftersom det bara är en del av folket som kan göra det... Det hade varit fel ändån att göra det, för det drabbar andra i form av förlorade skatteintäkter till samhället (dvs vi alla)...
Jag tycker att det kanske inte är så mycket att bråka om, ifall det är så att någon gör ett jobb åt en kompis, och får en 500:- för besväret.... Det kan jag med se genom fingrarna med...
Men när någon tjänar 2 extra årslöner svart då blir jag rosenrasande... Och nej... Det är inte den svenska avundsjukan jag lider av.... Jag bryr mig inte om någon har det 200 gånger bättre än mig.... Bara så länge alla slåss på samma vilkor, och det gör inte folk som jobbar svart i byggbranschen...
:
HAde jag fått misstankar om ett stort byggprojekt som var svart hade jag inte tvekat en stund med att anmäla... >
Håller fullständigt med.... Tycker det är så bra att den svenska byggbranschen äntligen fått smaka på lite konkurens, och fått känna av den globalisering som pågår i vår värld...swede skrev:
Den branch jag jobbar i (transport) fick känna av den redan för 20 år sedan, då de svenska rederierna började flagga ut, sedan kom åkerierna för 10 år sedan. Flyget och tåget kommer antagligen sen, men dom privatiserades så pass nöjligt så dom inte har hunnit globaliseras ännu.
Sedan kom industrin, först den tunga som redan för 5-10 år sedan började flytta tillverkningen till billigare länder och nu börjar även samma ske med den mer teknikinriktade industrin.
Handeln har också börjat känna av detta genom öka privat imoport både genom egna resor till tyskland exempelvis (inte bara spriten), eller genom egen import över internet på olika vis.
Men byggbranshen ska inte utsättas för det nej... Usch fy.. Inte våra duktiga fina och ärliga medlemar (Byggnads).. Det kan ju bara bli fel ifall vi släpper in suspekta typer från öst... dom vet väl inte hur man bygger.... titta bara på dom hyddorna dom bor i...
Nej jag säger bara äntligen får även denna branch vakna till liv och ransaka sig själva, skära i kostnaderna och rationalisera..... Nu saknar jag bara att man kom åt alla som jobbade svart och gör massor med pengar på detta... Kanske något som Byggnads vill ta på sig.. Det kan ju ingå i kontroll avgiften dom kasserar in med maffiametoder... 8)
Det är inte bara handeln och bryggbranchen som behöver konkurans, ni ser redan på byggahus.se att det blir fler som åker österut för att köpa byggmtr.
Varför tar inte landstinget och kommuner in kvalificerat folk på sjukhus och åldringsvård, jag bävar för den dagen då jag blir nerbäddad kl 3 på eftermiddagen för att det inte finns pengar till personal om jag kommer en dag på ålderdomshem
Byggfacket har snart gjort sitt i Sverige då jag pratade med riksskatteverket i går har de fått ca 1500 ansökningar om F-skattsedlar bara från Polacker och detta är sedan 1 maj.
Om det är någon som tar några hundringar svart för någon tjänst, har ingen betydelse för Sveriges ekonomi, för staten tar nästan alltid 25% i moms för varor eller tjänster som köps för dessa pengar.
Alla tycker om smålänska priser, och de flesta av oss jagar billig byggmtr, som många av dessa företag har importerat från forna öst.
Om ett par år kommer Svenska hustillverkare att gråta blod för redan har vi utlänska hustillverkare i Sverige som har fått fotfäste i Skandinavien, och fler blir det ni ser redan prisskillnad på ett Svenskt stenhus och ett polskt.
Däremot om en firma börjar att ta Gnosjödollar kan man fråga sig om det finns bärighet i företaget eller om det skall lägga ner sin verksamhet
;D
Varför tar inte landstinget och kommuner in kvalificerat folk på sjukhus och åldringsvård, jag bävar för den dagen då jag blir nerbäddad kl 3 på eftermiddagen för att det inte finns pengar till personal om jag kommer en dag på ålderdomshem
Byggfacket har snart gjort sitt i Sverige då jag pratade med riksskatteverket i går har de fått ca 1500 ansökningar om F-skattsedlar bara från Polacker och detta är sedan 1 maj.
Om det är någon som tar några hundringar svart för någon tjänst, har ingen betydelse för Sveriges ekonomi, för staten tar nästan alltid 25% i moms för varor eller tjänster som köps för dessa pengar.
Alla tycker om smålänska priser, och de flesta av oss jagar billig byggmtr, som många av dessa företag har importerat från forna öst.
Om ett par år kommer Svenska hustillverkare att gråta blod för redan har vi utlänska hustillverkare i Sverige som har fått fotfäste i Skandinavien, och fler blir det ni ser redan prisskillnad på ett Svenskt stenhus och ett polskt.
Däremot om en firma börjar att ta Gnosjödollar kan man fråga sig om det finns bärighet i företaget eller om det skall lägga ner sin verksamhet
När började det kännas otryggt. Var det när man började ta in anbud på den som bedriver värden billigast.swede skrev:
Eller i samband med att man började hyra in personal för dyra pengar.
//Själv tror jag att denna tråd blir väldigt infekterad snart.
Otrygt har det varit sedan sossarna har lekt bort alla våra skattepengar, gått på bordell och har köpt skumpa för 2500kr per flaska, och inte märker att man är på en Bordell
Otrygt är det när Staten lånar 40 milijarder för utlandshjälp
Otrygt är det när de bäddar ner gammlingar på åldringsvården kl 2 på eftermiddagen
Otrygt är det när vi har invandrare med fina utbildningar, men får gå på socialhjälp då Svenska staten inte godkänner deras utbildning
Otrygt är det när Göran Persson får sin operation efter en veckas klagan
Otrygt är det när jag skall vänta 6 månader på min operation.
Otrygt är det när fackpampar går på Bordell i Lettland och sedan blir i hjälslagna
Otrygt är det när läkare hellre opererar på helgen för då är det bättre betalt
Otrygt är det när den Svenska avundsjukan tar över, om inte Svensken får vara med och dela kakan blir han bara förbannad
Mvh
Otrygt är det när Staten lånar 40 milijarder för utlandshjälp
Otrygt är det när de bäddar ner gammlingar på åldringsvården kl 2 på eftermiddagen
Otrygt är det när vi har invandrare med fina utbildningar, men får gå på socialhjälp då Svenska staten inte godkänner deras utbildning
Otrygt är det när Göran Persson får sin operation efter en veckas klagan
Otrygt är det när jag skall vänta 6 månader på min operation.
Otrygt är det när fackpampar går på Bordell i Lettland och sedan blir i hjälslagna
Otrygt är det när läkare hellre opererar på helgen för då är det bättre betalt
Otrygt är det när den Svenska avundsjukan tar över, om inte Svensken får vara med och dela kakan blir han bara förbannad
Mvh
Man skall inte tro att man är förmer än andra och oknytt finns det hos alla organisationer säväl politiska som icke politiska. Så de specifika sakerna är inget unikt bara något som väl kan användas om man inte har några argument själv.swede skrev:
Vem kan leva på en lön i eget företag i Sverige på 150kr/tim vitt ?
Jag har drivit ett eget företag i 8år och jobbat för mindre än 150:-/timmen inkl. moms. (Ej hantverkare).
Det man får göra för att få en dräglig lön är helt enkelt att jobba 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Numera är jag dock anställd och jobbar måndag-fredag för betydligt bättre lön!
Off topic iofs.....
Det man får göra för att få en dräglig lön är helt enkelt att jobba 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Numera är jag dock anställd och jobbar måndag-fredag för betydligt bättre lön!
Off topic iofs.....
??? ??? ??? ??? ??? ???Strixx skrev:Jag hatar alla j-la skatter i detta landet, och önskar verkligen att fler kunde få leva på sin lön istället för på bidrag... MEN !!!!
Jag måste få säga att jag inte tycker att man ska glorifiera svartjobb heller.. !!!! >
Och denna branch kunde må bra av om lite folk åkte fast för svartjobb... För så många svarta pengar som cirkulerar i denna branchen.. Uschh!!!
Om någon tjänar en femhundring eller två lite då och då svart kan väl inte vara hela värden, men när det sätts i system och görs i stor skall så skadar det alla... HELA SAMHÄLLET....
Och sen är det fruktansvärt orättvist... För inte kan jag som inte är hantverkare tjäna några stora summor svart... Vad ska jag göra för att förgylla min tillvaro??? Eller en undersköterska... kränga extra vård svart till patienterna???
NEJ !!!! Kämpa med samma glöd för att sänka skatten, i stället för att försvara svartjobbare... så att alla kan få det bättre och inte bara en liten yrkesgrupp!!!
Hur man än vänder sig...
Hej igen
Strixx var det inte du som skrev så här i en annan tråd för en månad sedan:
Vad är skillnaden på skattepengar och momspengar som staten går miste om?
Som du säger: Detta låter skumt
Said
(som säger varken bu eller bä)
Strixx var det inte du som skrev så här i en annan tråd för en månad sedan:
Allt svartjobb ska vi gå ihop och bekämpa (när vi inte kan tjäna på det själva) men momsf..k är helt ok?Strixx skrev:Kanske fel forum för fortsatt diskutitioner, men jag slänger in en tank, så kan någon ta beslutet om att flytta tråden.. ;D
Man skulle kanske kunna registrera en firma som egen näringsidkare... Man får ju dra av momsen på alltsom köps in, förlusten första åren får man dra av mot vanlig förvärvsinkomst... Sedan aveckla verksamheten när huset står klart... Efersom firman och person är samma sak i denna form av företag så tilfaller ju inte huset någon firma, någon konkurs är det ju inte heller...
Hmmm.... detta låter skummt... Något måste jag ha missat här... Det är ju tidigt på morgonen än...![]()
Vad är skillnaden på skattepengar och momspengar som staten går miste om?
Som du säger: Detta låter skumt
Said
(som säger varken bu eller bä)
Missade du *blinket" på slutet? Det var ju lite ironiskt menat, vilket jag försökte förmedla med smileysen...
Men för att förklara ännu en gång...
"Momsfusket" som du citerar skulle ju faktiskt alla haft nytta av om det hade varit möjligt, eller hur?
Ännu en gång, vilket jag försökt få fram ett antal gånger nu, det som är fel är att det bara är ett fåtal mäniskor som kan sko sig genom att jobba svart. VIlket inte folk i vården tex kan.
Det hade varit MYCKET BÄTTRE om ALLA hade fått lägre skatt iställe för att några inte betalar någon skatt alls...
Men för att förklara ännu en gång...
Det är inte att folk lurar STATEN på pengar... Utan vad som jag stör mig på är att ALLA inte kan göra det...Strixx skrev:
"Momsfusket" som du citerar skulle ju faktiskt alla haft nytta av om det hade varit möjligt, eller hur?
Ännu en gång, vilket jag försökt få fram ett antal gånger nu, det som är fel är att det bara är ett fåtal mäniskor som kan sko sig genom att jobba svart. VIlket inte folk i vården tex kan.
Det hade varit MYCKET BÄTTRE om ALLA hade fått lägre skatt iställe för att några inte betalar någon skatt alls...
Är inte det avundsjuka du har då på andras yrkesval?Strixx skrev:
Jag kommer statistikt sett förlora 12 yrkesverksamma år pga förslitningsskador, det är mitt val, jag säger inte
- Varför ska det vara så?
- Jag vill också jobba till ålderspensionen.
Jag visste detta när jag gjorde mitt yrkesval inget att gnälla över.
Men du har också ett val, du kan omskola dig till hantverkare och jobba svart då om du vill. Men tänk då också på att vi målare inte tjänar tillräckligt med pengar för att täcka upp de statistiska 12 åren som förtidpensionärer.
Sen är det väl så att de flesta hantverkare redan har arbete och tjänar sig en hacka på kvällen efter jobbet så någon skatt måste de betala.
Angående vårdpersonal, ja de är underbetalda men vi har inte blivit tilldelade yrken utan fått välja inrikting själva, de valde vården.
EDIT : Inlägg nr 100