Visste inte riktigt vilket underforum jag skulle lägga den här frågan.. admin får väl flytta den om det är fel.

Vi ska anlägga en väg ut till vårt blivande hus, dock finns det en stor ek i närheten av den planerade dragningen av vägen och för bästa dragningen så vill vi gå så nära trädet som möjligt.
Vi ska givetvis ha kvar den, så vi är lite oroliga för att "skada" den och dess rötter när vi gräver bort för vägen.
Hur nära vågar vi dra vägen utan att åsamka någon större skada?

Säkrast är nog att hålla sig på kronans avstånd, dit brukar man säga att rötterna når.

Om det går att handgräva och återfylla runt de större rötterna skulle jag annars lägga vägen då nära stammen som möjligt. Om de stora rötterna klarar sig och har kvar smårötter längre ut kan det gå bra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Säkrast är nog att hålla sig på kronans avstånd, dit brukar man säga att rötterna når.

Om det går att handgräva och återfylla runt de större rötterna skulle jag annars lägga vägen då nära stammen som möjligt. Om de stora rötterna klarar sig och har kvar smårötter längre ut kan det gå bra.
Man vill ju få bort allt organiskt material där vägen ska dras så att spara rötter blir svårt :(

Glöm inte höjden. Om ni bygger hus kan ni behöva ta emot leveranser. Räkna med 4,5M fri höjd.

• Gilla
noone70
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Svaret är att det finns ingen bra lösning här. Gräver ni under kronan eller i närheten av den så kommer rötterna att ta skada. Röta kommer att börja uppträda där ni har kapat större rötter.

Hur lång tid det tar innan ni ser effekter av skadan beror på dess omfattning, jorden och vädret. Fukt gynnar röta. Jag gissar att ni kanske ser negativa effekter på eken efter kanske 20 år, grendöd o s v.

Ska ni nödvändigtvis dra vägen nära trädet så överväg 5-10 m av sämre vägkvalitet för att skydda rötterna. Lägg på ett 20 cm lager mycket grov samkross utan att först schakta, t ex 0-125 mm, vibbra och sen 80 mm slitlager 0-18 mm direkt på det. Acceptera att denna sträcka kommer att behöva mer handpåläggning årligen när mullen under krossen bryts ned. Men det är helt körbart och kräver bara lite större insatser vad gäller att fylla potthålen årligen.

Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.