Hej, ny på forumet och ganska färsk på allt med hus då jag och min sambo precis köpt ett.
Gräsmattan som vi har är ca 75 kvm stor, väldigt ojämn och ca 20 kvm består utav ner packat grus i "jorden", det är stenhårt, går inte att få ner spade eller liknande.
Nu undrar jag lite, har beställt och fått ca 6 kubik jord till att börja med, har tänkt att jämna ut gräsmattan och även rätta till den lite då det är vissa nivåskillnader, t.ex "gruset" är ca 10cm under den övriga nivån på gräsmattan.
Allting behöver inte göras perfekt men jag är ute efter att få en lite jämnare och roligare gräsmatta.
Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att komma från jord till gräs utan några dyra maskiner eller allt för mycket jobb, är medveten om att det blir mycket vattnande och sådant nu när det snart är sommar men det är jag beredd på!

Jätte tacksam för svar!

Mvh Fredric

Vi har lagt om en hel del av gräsmattan i sommar och kan säga att om det bara är 75kvm så är det inga problem. Vi har lagt om 500kvm ungefär, ett jäkla slit :D.

Men klipp den nuvarande gräsmattan riktigt riktigt lågt, dra bort allt ogräs (som annars lätt växer igenom den nypålagda jorden) och sen skyfflar ni ut jorden, jämnar till den. Vattna jorden riktigt riktigt ordentligt, låt den sjunka ihop två dagar sen jämnar ni ut jorden igen och sår. Mylla ner fröna, gör man det inte så funkar det ändå men man förkortar tiden för gräset att komma igång med ett antal dagar om de myllas ner i jorden då fuktigheten hos fröna ökar då. Några dagar låter kanske inte mycket men den egentliga vinsten är att gräset får ett försprång mot ogräset (jippie). Det är en stor vinst.
Sen är det bara att vattna. Och sen det viktigaste: så med långt mer frön än vad som står på paketet. Jag använder kanske fyra ggr så mycket frö än vad som rekommenderas på paketet, man får en tät gräsmatta som går att använda för fullt efter en säsong på det sättet. Då det bara är 75kvm så är det inte så fasligt mycket dyrare heller.

Är det gräsmattejord nu har eller är det "bara" jord? Gräsmattejorden är ju mer kompakt jord. Blir mindre sättningar då.

Haha kan tänka mig det, känns rätt bra med liten gräsmatta när det kommer till slitet att fixa iordning den ;)
Jag har börjat med att lägga ca 10 cm jord på hela ytan som är täckt av packad grus/stenhård jord, självklart har jag rensat ogräs så gott som det går, ska vattna ikväll och låta det sjunka ihop lite!
det är ju "matjord" som jag lagt ut, vet inte om det är dåligt att ha för att bättra upp och täcka gruset m.m. men det får väl tiden avgöra.
Sen till fröna där, har läst faktiskt att man ska så väldigt mycket mer än rek. på paketen, frön är ju inte så farligt dyrt så det kan ju vara värt att köra för mycket så man får en "tät" gräsmatta som du säger! Några rekommendationer på gräs, har läst en del om Weibulls "villa classic", är det något att ha? Självklart är smaken som baken med olika gräs vad jag förstått, men ett allmänt bra, tättväxt grönt gräs?

Hade velat köpa det som finns på reklamen nu, som endast växer till 3 cm d^_^b

tack för svar!

Mvh Fredric

Kan inte rekommendera något gräs, vi kör cello extra green. Funkar bra. Men har inga speciella kommentarer om det.

Jorden kommer nog funka bra, men den är lite känsligare för sättningar och att det blir djupa spår om man råkar gå på den. Gräsmattejord, rätt använd, kan man gå ganska snart på utan att det händer speciellt mycket. Men kan ni hålla er från att gå på den eller så, då funkar det nog bra.

bra tips att jämna ut jorden på sen är att dra en lastpall över jorden. Lägg lite marksten eller annat tungt ovanpå så plattar den till, trycker ihop och jämnar ut rätt bra.

Man ska inte gå med en liten vält och platta till jorden då?

Vi hyrde in en gallervält men efter att ha dragfit av jorden med lastpall så tyckte jag inte den gav något alls. Den rullade bara på jorden.
Känner ni att jorden är lös ändå så kanske ni kan använda en gallervält. Men inget j ag direkt kan rekommendera faktiskt. Finns nog andra åsikter där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.