Vad finns det för lösningar för mig?

Jag har en mycket bergig tomt och jag har ingen möjlighet till kommunalt VA.
Behöver få ett avlopp som kan hantera BDT. Nån som kan ge mig tips på bra förslag billiga som dyra...

Bob_the_builder
Sluten tank?

Hemmakatten
Sluten tank är väl okej - OM det gäller toaavloppet. Men här var det ju frågan om BDT och med tanke på hur mkt vatten det blir från det, så lär ju inte en tank på några få kubik räcka mer än någon vecka... Och det lär bli dyrt med alla tömningar.

Men eftersom det är BDT-vatten och BDT-vatten inte har dem bakterieflora som toavattnet har så kanske kommunen kan gå med på ett litet reninsgverk.

När vi undersökte VA-frågan för ett år sedan så visade det sig att det kommit många reningsverk för småhushåll och flera av tillverkarna hävdade att vattnet från reningsverket är så rent att det kan rinna ut direkt i ett dike. Dvs. de menar att en markbädd efter reningsverket inte är nödvändigt. Dock verkar kommunerna lite tveksamma och vill inte godkänna reningsverk utan efterföljande markbädd (ca10-15kvm). Men eftersom det i ert fall bara rör sig om BDT så kanske kommunen ändå kan tänka sig godkänna detta. I så fall en lösning som borde funka för er. Det finns reningsverk som man ställer ovanpå marken och inte behöver gräva ner.

Hur tänker ni göra med toaavloppet? Är det redan löst?

Om du bor ovanför tunneln i hallandsåsen är det väl inga problem ;D

Bob_the_builder
Läste för slarvigt och svarade för snabbt. Sluten tank är naturligtvis inget alternativ för BDT.

Skall kika lite på detta med reningsverk! Har ev en plats på tomten där man skulle kunna få ner en infiltrationsbädd. För toaletten blir det nog en sluten tank!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.