T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Plast mot stomme, sen glespanel (installationsskikt) för slangdragning/ dosor. Det är det enda rätta- punkteras plasten inte alls.
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Nu förtiden brukar man ju lägga ett varv med reglar+isoleringen till på insidan av plasten just för att slippa göra hål i plasten som Daniel barnaniel och BSOD skrev. Men man kan göra som du gör. Plasta bara över dosorna sen skär du bara ett varv på insidan av dosan med en vass kniv. Sen trycker du plasten över dosan så skall den sluta tätt. Vill du så kan du även tejp plasten mot dosan med typ tflex tejp.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
I kors mot stommen, knäpper fast mot stommen i ”korsen”. Precis som BSOD skrev- det vanligaste är 45x45 c600 som också isoleras med 45. i ditt fall kommer ju elen under plast i tak. Om det inte är snorenkelt att göra om: dra ut slang genom plast och täta. Att täta dosor är hopplöst/ omöjligt.
som bild fast här har dom satt ångbroms i stället för plast.
som bild fast här har dom satt ångbroms i stället för plast.
När man bygger nytt så ska eldosor, slang vara på insidan av plasten, inte på utsidan, samma gäller i taket. Då drar man slangen mellan plasten och glesen. En annan fördel med detta är att slangen fixeras mellan plasten och regeln/glesen och ligger still.
Ska ni göra rätt så får ni dra om slangarna och ta bort dosorna, isolera hela stomtjockleken, sätta plast och sedan spika/skruva dit ett förskjutet eller liggande regelverk med 45x45 isolera och sedan skivor. Det måste vara förskjutet annars blir det mycket svårt att gå med slangarna mellan facken. En annan fördel är att man bryter köldbryggan från stommen.
Ska ni lösa det som är gjort nu så skär ni plasten tight runt dosan och sedan tätar med ett varv T-Flex eller annan bra tejp så blir det tätt. Nackdelen är att plasten kommer bli punkterad så fort ni skruvar i skivmaterialet. Men i det stora hela så spelar det ingen jättestor roll, det blir mindre bra men ingen katastrof. Viktigast är att taket är tätt.
Ska ni göra rätt så får ni dra om slangarna och ta bort dosorna, isolera hela stomtjockleken, sätta plast och sedan spika/skruva dit ett förskjutet eller liggande regelverk med 45x45 isolera och sedan skivor. Det måste vara förskjutet annars blir det mycket svårt att gå med slangarna mellan facken. En annan fördel är att man bryter köldbryggan från stommen.
Ska ni lösa det som är gjort nu så skär ni plasten tight runt dosan och sedan tätar med ett varv T-Flex eller annan bra tejp så blir det tätt. Nackdelen är att plasten kommer bli punkterad så fort ni skruvar i skivmaterialet. Men i det stora hela så spelar det ingen jättestor roll, det blir mindre bra men ingen katastrof. Viktigast är att taket är tätt.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Är det bättre att lägga 45x45 liggandes än stående mot befintliga reglar?D Daniel Barnaniel skrev:I kors mot stommen, knäpper fast mot stommen i ”korsen”. Precis som BSOD skrev- det vanligaste är 45x45 c600 som också isoleras med 45. i ditt fall kommer ju elen under plast i tak. Om det inte är snorenkelt att göra om: dra ut slang genom plast och täta. Att täta dosor är hopplöst/ omöjligt.
som bild fast här har dom satt ångbroms i stället för plast.
Eftersom ni inte har kortlingar så måste ni sätta reglarna för installationsskiktet horisontellt, det går att sätta stående och förskjutet för att ta bort köldbryggorna, men regeln måste spikas/skruvas i något som har cc60 också. CC måttet måste såklart stämma överallt för det ska bli tillräckligt stumt.
Värt att tänka på om ni sätter installationskiktet liggandes är att ni måste ha plywood, OSB eller spånskivor bakom. Gipsskivor blir inte bra liggandes då man får skarvar utan fasning. Sätter man stående så kan man gipsa som vanligt.
Värt att tänka på om ni sätter installationskiktet liggandes är att ni måste ha plywood, OSB eller spånskivor bakom. Gipsskivor blir inte bra liggandes då man får skarvar utan fasning. Sätter man stående så kan man gipsa som vanligt.
Det är valfritt men jag brukar skruva osb så som det blir minst spill. Gipsen vill jag undvika att få "kortskarvar" (ej försänkta) så där brukar jag skruva dem stående. Se till att överlappa skarvarna mellan osb och gips.T Ejmelie skrev:
Ska du bara sätta gips eller bara osb blir det lite annorlunda, då skivan inte kan skruvas fast runt om (då hade jag nog kottlat).


