T
Hur lägger ni plasten till ångspärren när ni sätter eldosor?
Har ni bild så bifoga gärna.

Installation av eldosor i vägg med gul isolering och ångspärrsplast över träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ex. Om isolering i vägg är 15cm, så hade jag lagt 10cm isolering, satt ångspärren. Lagt på en 45x45 regler och lagt 5cm isolering där man drar all el innanför ångspärren
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Plast mot stomme, sen glespanel (installationsskikt) för slangdragning/ dosor. Det är det enda rätta- punkteras plasten inte alls.
 
T
D Daniel Barnaniel skrev:
Plast mot stomme, sen glespanel (installationsskikt) för slangdragning/ dosor. Det är det enda rätta- punkteras plasten inte alls.
Hur sätter du glespanelen då? :thinking:
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Nu förtiden brukar man ju lägga ett varv med reglar+isoleringen till på insidan av plasten just för att slippa göra hål i plasten som Daniel barnaniel och BSOD skrev. Men man kan göra som du gör. Plasta bara över dosorna sen skär du bara ett varv på insidan av dosan med en vass kniv. Sen trycker du plasten över dosan så skall den sluta tätt. Vill du så kan du även tejp plasten mot dosan med typ tflex tejp.
 
T Ejmelie skrev:
Hur sätter du glespanelen då? :thinking:
Fästs i reglarna, då hamnar plastens punktering mellan reglar och glespanel. Inga problem.
 
I kors mot stommen, knäpper fast mot stommen i ”korsen”. Precis som BSOD skrev- det vanligaste är 45x45 c600 som också isoleras med 45. i ditt fall kommer ju elen under plast i tak. Om det inte är snorenkelt att göra om: dra ut slang genom plast och täta. Att täta dosor är hopplöst/ omöjligt.
som bild fast här har dom satt ångbroms i stället för plast.
 
  • Vägg isolerad med mineralull och överdraget med en ångbroms, reglar monterade i kors över ångbromsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
sunnis
När man bygger nytt så ska eldosor, slang vara på insidan av plasten, inte på utsidan, samma gäller i taket. Då drar man slangen mellan plasten och glesen. En annan fördel med detta är att slangen fixeras mellan plasten och regeln/glesen och ligger still.

Ska ni göra rätt så får ni dra om slangarna och ta bort dosorna, isolera hela stomtjockleken, sätta plast och sedan spika/skruva dit ett förskjutet eller liggande regelverk med 45x45 isolera och sedan skivor. Det måste vara förskjutet annars blir det mycket svårt att gå med slangarna mellan facken. En annan fördel är att man bryter köldbryggan från stommen.

Ska ni lösa det som är gjort nu så skär ni plasten tight runt dosan och sedan tätar med ett varv T-Flex eller annan bra tejp så blir det tätt. Nackdelen är att plasten kommer bli punkterad så fort ni skruvar i skivmaterialet. Men i det stora hela så spelar det ingen jättestor roll, det blir mindre bra men ingen katastrof. Viktigast är att taket är tätt.
 
T
D Daniel Barnaniel skrev:
I kors mot stommen, knäpper fast mot stommen i ”korsen”. Precis som BSOD skrev- det vanligaste är 45x45 c600 som också isoleras med 45. i ditt fall kommer ju elen under plast i tak. Om det inte är snorenkelt att göra om: dra ut slang genom plast och täta. Att täta dosor är hopplöst/ omöjligt.
som bild fast här har dom satt ångbroms i stället för plast.
Är det bättre att lägga 45x45 liggandes än stående mot befintliga reglar?
 
B
T Ejmelie skrev:
Är det bättre att lägga 45x45 liggandes än stående mot befintliga reglar?
Du bryter ju köldbryggan som reglarna skapar om du gör så.
 
T Ejmelie skrev:
Är det bättre att lägga 45x45 liggandes än stående mot befintliga reglar?
Ja, vitsen är ju att det blir lättare att dra elen och korslagd isolering med ångspärren på rätt ställe.
 
T
B BSOD skrev:
Du bryter ju köldbryggan som reglarna skapar om du gör så.
Ok. Lägger man skrivarna ner sen då eller skruvas de stående ändå?
 
Här är en bild på hur jag gjorde vid tillbyggnaden i somras. Elen innanför ångspärren, köldbryggan bruten och ingen risk att punktera ångspärren när man skruvar upp tavlor osv.

Ett oisolerat rum under tillbyggnad med synlig elinstallation och ångspärr, trästomme och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Eftersom ni inte har kortlingar så måste ni sätta reglarna för installationsskiktet horisontellt, det går att sätta stående och förskjutet för att ta bort köldbryggorna, men regeln måste spikas/skruvas i något som har cc60 också. CC måttet måste såklart stämma överallt för det ska bli tillräckligt stumt.

Värt att tänka på om ni sätter installationskiktet liggandes är att ni måste ha plywood, OSB eller spånskivor bakom. Gipsskivor blir inte bra liggandes då man får skarvar utan fasning. Sätter man stående så kan man gipsa som vanligt.
 
T Ejmelie skrev:
Ok. Lägger man skrivarna ner sen då eller skruvas de stående ändå?
Det är valfritt men jag brukar skruva osb så som det blir minst spill. Gipsen vill jag undvika att få "kortskarvar" (ej försänkta) så där brukar jag skruva dem stående. Se till att överlappa skarvarna mellan osb och gips.

Ska du bara sätta gips eller bara osb blir det lite annorlunda, då skivan inte kan skruvas fast runt om (då hade jag nog kottlat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.