Hej!
Se bifogad bild.
Mitt badrum ligger över pannrummet i vårt hus.
När jag rev ut golvet i badrummet så låg det reglar direkt på betongen samt sand/diverse mellan reglarna. Ovanpå det låg det spånskiva och sedan avslutande plastmatta.
Jag rev ut allt och satte bjälkar 45x120 med cc30.
Bjälkarna är fästa mot bärlina och ligger ca 15-30 mm över betonggolvet. (vill ha det färdiga golvet i rätt höjd mot nuvarande tröskel.
Då jag kommer ha golvvärme så behöver jag väl isolera bjälklaget, och i så fall behöver jag lägga en plast på betongen som ångspärr eller kan jag bara lägga i isolering mellan reglarna utan att ha nån ångspärr under.
Tänkt konstruktion är:
Klinker
Fix
Tätskikt
Primer
Flytspackel
Primer
Golvspån 22mm v313 fukttrög
Bjälklag med isolering (mineralull)
Luftspalt 15-30mm
**ÅNGSPÄRR???**
Betong ca 200mm
Sen kommer källaren under....
Se bifogad bild.
Mitt badrum ligger över pannrummet i vårt hus.
När jag rev ut golvet i badrummet så låg det reglar direkt på betongen samt sand/diverse mellan reglarna. Ovanpå det låg det spånskiva och sedan avslutande plastmatta.
Jag rev ut allt och satte bjälkar 45x120 med cc30.
Bjälkarna är fästa mot bärlina och ligger ca 15-30 mm över betonggolvet. (vill ha det färdiga golvet i rätt höjd mot nuvarande tröskel.
Då jag kommer ha golvvärme så behöver jag väl isolera bjälklaget, och i så fall behöver jag lägga en plast på betongen som ångspärr eller kan jag bara lägga i isolering mellan reglarna utan att ha nån ångspärr under.
Tänkt konstruktion är:
Klinker
Fix
Tätskikt
Primer
Flytspackel
Primer
Golvspån 22mm v313 fukttrög
Luftspalt 15-30mm
**ÅNGSPÄRR???**
Betong ca 200mm
Sen kommer källaren under....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Hej,
Nu är jag ingen expert direkt, men jag kan tycka att du INTE ska ha någon ångspärr i golvet.
Klinker
Fix
Tätskikt-----------------------------------------------------
Primer
Flytspackel
Primer
Golvspån 22mm v313 fukttrög Här i mellan finns risk för fukt/kondens
Luftspalt 15-30mm
**ÅNGSPÄRR???**--------------------------------------
Betong ca 200
Hjälpte en bekant med att göra en tillbyggnad/ badrum och då satte vi ångspärr i ytterväggen, när sen hans svärfar kom på besök (är snickare) så sa han åt oss att riva ner ångspärren, för att ni har nu två spärrar, en i väggen och en i tätskiktet och i mellan kan det bli fukt/ kondens. Vi rev ner ångspärren och nu blir det bara tätskiktet i badrummet som får vara spärr.
Måste bli samma för dig kan jag tycka, men kolla upp det så det verkligen blir rätt, tråkigt om man måste göra om.
Nu är jag ingen expert direkt, men jag kan tycka att du INTE ska ha någon ångspärr i golvet.
Klinker
Fix
Tätskikt-----------------------------------------------------
Primer
Flytspackel
Primer
Golvspån 22mm v313 fukttrög Här i mellan finns risk för fukt/kondens
Luftspalt 15-30mm
**ÅNGSPÄRR???**--------------------------------------
Betong ca 200
Hjälpte en bekant med att göra en tillbyggnad/ badrum och då satte vi ångspärr i ytterväggen, när sen hans svärfar kom på besök (är snickare) så sa han åt oss att riva ner ångspärren, för att ni har nu två spärrar, en i väggen och en i tätskiktet och i mellan kan det bli fukt/ kondens. Vi rev ner ångspärren och nu blir det bara tätskiktet i badrummet som får vara spärr.
Måste bli samma för dig kan jag tycka, men kolla upp det så det verkligen blir rätt, tråkigt om man måste göra om.
Redigerat:
Klicka här för att svara