Lizzardo
Jag har en liten fundering ang mitt stallbygge nu när utsidan börjar bli klar och det börjar bli dags att gå in och jobba.....

Frågan är om man ska sätta ångspärr eller ångbroms i tak och väggar?

Förutsättningar:
Panel, spikläkt, vindskydd, stomme, ång?, OSB, råspont
Ca 110 kvm
Ej uppvärmt.
195 mm glasull i vägg och 200 mm glasull i tak.
Mekanisk tilluft med elvärmebatteri så hästkrakarna slipper för mycket kallras.
Mekanisk frånluft.

Visst värmer 2-4 hästar några grader med sin kroppsvärme när de står inne och kostar pengar på vintern men det blir knappast lika varmt som i ett garage

Min magkänsla säger ångbroms men då kommer säkert någon förståsigpåare och propsar på att man måste ha typ träfiberisolering.
Isoleringen är redan inköpt till ett alldeles för bra pris så den ändras inte

Det här er säkert en omdebatterad fråga, men jag skulle inte sätta ångspärr i ett ouppvärmt utrymme.

Sen har jag aldrig mätt temperaturen i vårat stall (3 hästar) men det kan kännas rätt varmt ibland, och vi har inte ens isolerat tak eller "övervåning", frågan är hur mycket de värmer upp. Men så varmt att det finns anledning till att ha ångspärr har jag svårt att tro det blir.

surris
Sätt plast. Eftersom du har hästar därinne så kommer du ha ett fuktillskott i luften och med så bra isolerade väggar och tak så finns det risk för kondens i byggnadskonstruktionen om du inte sätter plast.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Det här er säkert en omdebatterad fråga, men jag skulle inte sätta ångspärr i ett ouppvärmt utrymme.
Inte jag heller!
Vårt stall blev hönshus i stället, för kusen kilade vidare till de saliga jaktmarkerna.
Och hos hönsen har vi aldrig värme.
Satte i början upp en "värmelampa" över favort-sitt-och-sov-pinnen.
Men det ledde bara till att hönsen flyttade sig åt sidorna, så ingen satt under värmelampan.

Så nej, ingen värme i stallet, och ingen ångspärr.
Och ventilationen brukar våra hästägargrannar sköta genom att ha ett fönster öppet.

Lizzardo
Spridda skurar....

Visst blir det fuktigt i ett stall, dock så hoppas jag att ventilationen "vädrar" helt ok.
Det blir 2st 315 fläktar.

Tanken med att isolera såpass är att iaf hålla några plusgrader på vintern med enbart hästvärme.

Om man går på ångbroms, några åsikter om att det inte skulle funka ihop med knauf glasfiber?

Jag är nöjd så länge byggnaden håller sig fräsch i 30 år, efter det så kommer det vara någon annans problem

I gamla de stallarna från förr så var taken friska hos korna, men häststallarna fick ett ruttet tak.
Håll tätt eller ventilera ordentligt.
Hästar svettas!

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.