Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

86 Röster 3,2%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 915 Röster 71,8%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

191 Röster 7,2%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

474 Röster 17,8%
  • Antal röster
    2 666
Rkarlsson skrev:
Jo det med grupptryck funkar inte på oss. Som tur är så bor jag på ett attraktivt område och har alltid varit det sen de började bygga och folk verkar inte bry sig så mycket om den installationen. Vi har även "husbrist".
Jo som sagt, vi har en liten på under året. Det dröjer alltså till han är minst 13 år innan det kommer på tal att han skall få ha egen dator eller för den delen telefon. Och då tror jag det finns andra alternativ.
Det är massor med saker som vi sagt innan vi fick barn som blivit helt annorlunda. De skall inte sova i vår säng, de skall läggas vid viss tid, de skall inte få glass eller godis innan de är 4 osv osv. Det blir helt annorlunda vid barn två eller tre kan jag också tillägga.

Just saying :-)

/N

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det dröjer alltså till han är minst 13 år innan det kommer på tal att han skall få ha egen dator eller för den delen telefon.
Vi skaffade en gemensam mobil till våra tvillingpojkar när dom började gå hem själva från skolan, den telefonen låg mestadels hemma. Vi skaffade den eftersom vi inte hade någon hemtelefon. Pojkarna hade då börjat femman. Nästan alla andra klasskamrater hade då egen mobil.

Nu i sommar så har dom fått var sin ny mobil, dom börjar sjuan till hösten.

Flera av klasskamraterna har egna datorer som dom sitter och spelar bla Roblox på.

Till hösten kommer pojkarna att ”få” en egen bärbar dator från skolan som ska vara till skolarbete.

kisumisu
N niblom skrev:
Det är massor med saker som vi sagt innan vi fick barn som blivit helt annorlunda. De skall inte sova i vår säng, de skall läggas vid viss tid, de skall inte få glass eller godis innan de är 4 osv osv. Det blir helt annorlunda vid barn två eller tre kan jag också tillägga.

Just saying :)

/N
Håller med.
Barn 1 är rätt enkelt begränsa.
Men redan barn 3 gör man saker man skulle aldrig gjort med barn 1.

T ex våran 2 åring äter glass och godis.
Barn nr 1 åt första gången det vid 4 årsålder.

Barn 1 fick första surfplattan vid 7års ålder.
Då fick barn 2 det i 5 årsålder.
2 åringen har ingen egen men vill ha egen.

kisumisu
N niblom skrev:
Vi bor mitt ute i ingenstans i södra sverige och jag skulle kunna betala nästan hur mycket som helst för fiber. Vi har tre barn och jag arbetar rätt mycket hemma och även om överföringshastigheten är okej så blir latencyn/fördröjningen som finns i mobilnätet hög när många surfar.

Vi fick skaffa ett abonnemang från en annan leverantör så några köra via Telenor som hos oss är jättelångsamt och några andra via Tre. Kör alla via tre blir det långsamt för alla och pixlarna i Netflix blir stora som fotbollar.

Personligen tror jag att fiber generellt sätt höjer värdet på huset. Det finns fler barnfamiljer/teknikintresserade som vill ha bra fart än sådana som bara surfar ibland och fortfarande läser en papperstidning.

Sedan måste man så klart ha bra grejor i huset för att få bra fart på fibern, många routrar klarar inte mer än 100Mbit och för att få bra fart på det trådlösa får man ofta ha flera accesspunker i huset. Vi köpte ett par Ubiquiti Unify med stöd upp till 1.7Gb på det trådlösa och det gjorde stor skillnad.

/N

Jag funderar nästan att vad är skillnaden.

Jag har som redan sagt använt 4g på finsk nät. Upplever aldrig några problem. Inte sedan 4g kom och deras 3g var väldigt mer stabil än t ex Telia eller Telenor (i Sverige).

Vad beror det på?

Finnarna har satsat mer att marknadsföra 4g än i Sverige.
Vet flera som övergivit Adsl för 4G.

Jag har en 4G router får runt 50mbit överallt där det hyffsat täckning.
Medans om jag flyttar mitt Telia kort till routern får jag vara glad jag får 20mbit.

Är svaret helt enkelt fler master eller vad är frågan när det undermålig kapacitet i svenska mobila näten?
Tekniken i sig måste ju vara samma då det går flytta över simkorten från routrar och mobiler....

Jag skriver härmed under båda argumenten.
Har varit med om en rejäl dipp, vi har fiber och stortsett alla häromkring.
Men blev strömavbrott den mobila hastigheten blev från 15mbit till nåt på 0.1mbit. Helt oanvändbart, dock var den ju mer användbar än fibern var då som var stendöd!

Redigerat:
Rkarlsson skrev:
Jo som sagt, vi har en liten på under året. Det dröjer alltså till han är minst 13 år innan det kommer på tal att han skall få ha egen dator eller för den delen telefon. Och då tror jag det finns andra alternativ.
Ooops, stackare. Min son fick sin egen surfplatta vid 2 år med installerade lämpliga appar, sin första egna stationära dator vid 4 år. Han tittade glatt på japanska instruktionsvideos för att lära sig hur hans leksaker fungerade och vad han ville ha... Han är nu 8 år och skall börja i tvåan, hans engelskaförståelse ligger flera årskurser framför hans skolkamrater. Hans dator står så att vi hela tiden kan se vad han tittar på, diverse filter är påslagna så att olämpligt material filtreras bort eller är otillgängligt. Men ett problem är att amerikanska filter, filtrerar bort allt som kan tänkas vara naken hud eller sex men tämligen ogenerat släpper fram våld och grovt våld i film eller tecknat. Han vet vart våra gränser går och vad som händer om han passerar dom (inget internet på 24 timmar).

L Limpan4all skrev:
Ooops, stackare. Min son fick sin egen surfplatta vid 2 år med installerade lämpliga appar, sin första egna stationära dator vid 4 år. Han tittade glatt på japanska instruktionsvideos för att lära sig hur hans leksaker fungerade och vad han ville ha... Han är nu 8 år och skall börja i tvåan, hans engelskaförståelse ligger flera årskurser framför hans skolkamrater. Hans dator står så att vi hela tiden kan se vad han tittar på, diverse filter är påslagna så att olämpligt material filtreras bort eller är otillgängligt. Men ett problem är att amerikanska filter, filtrerar bort allt som kan tänkas vara naken hud eller sex men tämligen ogenerat släpper fram våld och grovt våld i film eller tecknat. Han vet vart våra gränser går och vad som händer om han passerar dom (inget internet på 24 timmar).
Känner igen det där. Grabben 5 år står ut med det mesta FÖRUTOM att inte ha sin Ipad. Han skriker inte ens vid vaccination om han får låna YouTube på mobil. Han kan i stort sett namnet på solsystemets samtliga objekt och alla dinosaurier som upptäckts. Vi har inga filter överhuvudtaget men han sitter alltid bredvid en av oss så vi hör vad han surfar på. I och med att vi inte skambelägger honom blir det inte så stor konflikt om vi inte vill att han tittar på en video som rekommenderar bästa vapen för självförsvar eller liknande.

P
A AndersS skrev:
Då blir dina barn unika om de får vänta till 13 årsdagen med egen internetuppkopplad utrustning, ett unikum.
Men det är ju en familjefråga.
Är det så? Min ena brorsdotter fick en dator när hon fyllde tio. Men fick inte använda den om hon inte gjorde läxorna och hade goda betyg. Det är en sporre. Min första köpte jag när jag var drygt 17 år.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag måste bara skriva något, så jag kan göra en trådbump om 10 år och se hur det gått.. ;)

Jag har en på 8 och en på 10, och den yngre har spelat minecraft och numera fortnite i två år... I den äldres fall så pratar man i skolan inte _om_ man har en mobil, utan om man har en iPhone xs max eller inte....
Haha. De är lite så det var när jag gick i skolan med. Den häftigaste var ju en T28 Ericsson.
Jag köpte en Sony för 999kr för ca ett år sedan, det duger. Men hade hellre köpt en telefon för 299kr om det hade gått att sköta ärenden med bankid. Klart du ska bumpa då så får vi se om jag har gett med mig ;)

N niblom skrev:

Just saying :)

/N
Jag tror dig. Men man ska inte ge med sig för lätt =)

Demmpa Demmpa skrev:
Vi skaffade en gemensam mobil till våra tvillingpojkar när dom började gå hem själva från skolan, den telefonen låg mestadels hemma. Vi skaffade den eftersom vi inte hade någon hemtelefon. Pojkarna hade då börjat femman. Nästan alla andra klasskamrater hade då egen mobil.

Nu i sommar så har dom fått var sin ny mobil, dom börjar sjuan till hösten.

Flera av klasskamraterna har egna datorer som dom sitter och spelar bla Roblox på.

Till hösten kommer pojkarna att ”få” en egen bärbar dator från skolan som ska vara till skolarbete.
Det låter ändå ganska sunt i mina ögon. Enkel mobil om de ska gå själva till kompisar eller till skolan kan ju funka.

L Limpan4all skrev:
Man gör ju som man vill i sin familj. Jag anser ju att ett barn inte behöver massor av tekniska prylar, det är ändå ett barn. Jag kommer propsa på träning och lek istället för dator och spel.
Min son har redan fått en surfplatta av sin farfar, för att farfar inte vågar använda plattan då han råkade trycka på något skit :p Den har använts kanske 10 minuter totalt till babblarna. Perfekt till bilresor tror jag.

Det motiverar fortfarande inte att installera fiber =)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Jag har som redan sagt använt 4g på finsk nät. Upplever aldrig några problem. Inte sedan 4g kom och deras 3g var väldigt mer stabil än t ex Telia eller Telenor (i Sverige).

Vad beror det på?

Medans om jag flyttar mitt Telia kort till routern får jag vara glad jag får 20mbit.

Är svaret helt enkelt fler master eller vad är frågan när det undermålig kapacitet i svenska mobila näten?
Tekniken i sig måste ju vara samma då det går flytta över simkorten från routrar och mobiler....

Men blev strömavbrott den mobila hastigheten blev från 15mbit till nåt på 0.1mbit. Helt oanvändbart, dock var den ju mer användbar än fibern var då som var stendöd!
Att jämföra mobilt bredband och fiber mellan Sverige och Finland är verkligen att jämföra äpplen och päron eftersom länderna har olika sätt att ta betalt för datatrafiken.

I Sverige så betalar för man datamängden när du använder mobiltelefoner och mobila bredband. Hastigheten beror på tekniska faktorer som hur många som delar på en mast eller vilket slags chipp som sitter i din dator eller mobil men målet är att alla ska ha så snabb internetuppkoppling som möjligt. För fiber betalar man istället för överföringshastigheten. Alla kan surfa runt hur mycket som de vill men de som betalar mer kan också surfa snabbare.

I Finland så betalar man för överföringshastigheten både för mobiltelefoner, mobila bredband och för fiber, det är alltså ingen begränsning i datamängden på mobila uppkopplingar. Alla kan surfa runt precis hur mycket och länge som de vill oavsett ifall de har trådlöst eller fiber. Och det innebär också att telemasterna bara behöver prioritera de snabbaste uppkopplingarna för de som har betalat extra för få den tjänsten. Därför har antalet uppkopplade på varje mast inte så stor inverkan.

Då kan jag också förstå att många har gått från ADSL till 4G i Finland. Du har samma slags begränsningar i uppkopplingen, ungefär samma hastigheter men ADSL är fast installerat på ett ställe och 4G är portabelt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Är det så? Min ena brorsdotter fick en dator när hon fyllde tio. Men fick inte använda den om hon inte gjorde läxorna och hade goda betyg. Det är en sporre. Min första köpte jag när jag var drygt 17 år.

Haha. De är lite så det var när jag gick i skolan med. Den häftigaste var ju en T28 Ericsson.
Jag köpte en Sony för 999kr för ca ett år sedan, det duger. Men hade hellre köpt en telefon för 299kr om det hade gått att sköta ärenden med bankid. Klart du ska bumpa då så får vi se om jag har gett med mig ;)
Betyg får elever i grundskolan första gången när dom slutar sexan. Innan dess är det bara omdömen.

Ska vi vänta med att ge barnen dator/platta/mobil till vi själva skaffade det? Då kommer våra barn/ungdomar/unga vuxna ligga långt efter våra grannländer mm i teknikutvecklingen.

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D Donald-Duck skrev:
Att jämföra mobilt bredband och fiber mellan Sverige och Finland är verkligen att jämföra äpplen och päron eftersom länderna har olika sätt att ta betalt för datatrafiken.

I Sverige så betalar för man datamängden när du använder mobiltelefoner och mobila bredband. Hastigheten beror på tekniska faktorer som hur många som delar på en mast eller vilket slags chipp som sitter i din dator eller mobil men målet är att alla ska ha så snabb internetuppkoppling som möjligt.
Visst ser marknaden olika ut.
Men är tekniken olika?

Pratas ju här så mycket om trådlösa teknikens kapacitet....

Dessitom finns obegränsat som alternativ tom hos Telias abbonemang numera (y)

Är annan prisklass än Finland men fortfarande inte långt ifrån vad fiber abb kostar om du plussar mobilabbonemang till fiberabbonemand. Mobiltelefon har vi väl alla ändå?

kisumisu kisumisu skrev:

Vad beror det på?

Du använder ditt teliakort i finland, eller mena du när du är i sverige?

Internet, det är väl mest en fluga?

(Ja, jag vet att det är felciterat)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Betyg får elever i grundskolan första gången när dom slutar sexan. Innan dess är det bara omdömen.

Ska vi vänta med att ge barnen dator/platta/mobil till vi själva skaffade det? Då kommer våra barn/ungdomar/unga vuxna ligga långt efter våra grannländer mm i teknikutvecklingen.
Betyg eller omdöme, gör bra ifrån sig.
Nja, varför skulle barnet ligga efter för att man inte ger dem egen dator/platta/mobil? Det finns ju oftast ändå i hemmet och kan lånas vid behov.
Vi snackar alltså barn upp till 13-14 år.
Att fortnite och vad alla spel heter skulle göra någon större skillnad på utvecklingen för barn tror inte jag på.
Tror att barn kan bli lite "dumma" istället och ha sämre allmänbildning. Påminner mig om en bekant till familjen som hade en unge i min ålder. Han satt bara och spelade och fick allt han pekade på. Men han var så socialt missanpassad och visste knappt någonting om något i livet. Men han kunde alla tv spel och dataspel som fanns. Ingen större merit tyvärr.

Huruvida så kom vi kanske lite långt från ämnet.
Inget som kommit upp har fortfarande motiverat en fiberanslutning i denna villan =)

• Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A Andy78 skrev:
Du använder ditt teliakort i finland, eller mena du när du är i sverige?
Teliakort i Sverige.

Jag har ett finskt kontantkort Saunalahti.
Telia och Telenor till svensk nät.
Anväder mycket sällan roaming. Då det är begränsat med 4månaders regel (+ att huvudanvändadet måste ske i respektive land) annars räknas det som att man bor utomlands och jag bor så jag har oftast täckning till alla näts hemmanät.

Redigerat:
Rkarlsson skrev:
Betyg eller omdöme, gör bra ifrån sig.
Nja, varför skulle barnet ligga efter för att man inte ger dem egen dator/platta/mobil? Det finns ju oftast ändå i hemmet och kan lånas vid behov.
Vi snackar alltså barn upp till 13-14 år.
Att fortnite och vad alla spel heter skulle göra någon större skillnad på utvecklingen för barn tror inte jag på.
Tror att barn kan bli lite "dumma" istället och ha sämre allmänbildning. Påminner mig om en bekant till familjen som hade en unge i min ålder. Han satt bara och spelade och fick allt han pekade på. Men han var så socialt missanpassad och visste knappt någonting om något i livet. Men han kunde alla tv spel och dataspel som fanns. Ingen större merit tyvärr.

Huruvida så kom vi kanske lite långt från ämnet.
Inget som kommit upp har fortfarande motiverat en fiberanslutning i denna villan =)
Det har ju hänt en del i skolan sedan du (och jag) gick i den och de lär sig programmering redan i förskolan! Med AI, automatisering, robotar etc kommer hela vårt samhälla förändra sig och att inte ge sina barn full tillgång till tekniken vid tidig ålder tror jag missgynnar dem. Nu arbetar jag i den branschen så jag är kanske lite skadad, men det händer mycket nu och det går fort!

Personligen tycker jag att det är lite som att vägra barnen böcker och de får bara läsa i skolan, eller de får inte använda penna och papper hemma.

Våra barn både tränar och spelar spel. De är oerhört allmänbildade och de kan oändligt mycket mer än vad jag kunde vid samma ålder. De använder youtube för att lära sig nya saker, hur man lagar mopeden, hur man byter däck på bilen, hur man lagar mat osv. De kommunicerar till 100% med sina kamrater via mobilen också. Inte genom att ringa dem utan snappchat, insta osv.

Allt detta kommer kräva massor med bandbredd och t.ex. programmering görs bäst framför en riktig dator med mus och tangentbord.

/N

• Gilla
jonjoh och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.