213 090 läst ·
2 051 svar
213k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
För en tid sedan gick det grunt en dörrknackande försäljare från, tror det var Telenor, som argumenterade för att stadsnätet var klent och inte orkade med all trafik, men med 5G så fick man hög hastighet utan flaskhalsar. 😳
Vi har fiber från Global Connect (fd ip-only) och Inteno mediaomvandlare.
Lite mätningar för den nördige... 5G mobil (som visar 5G symbolen) och WiFi/fiber info från Cell tower locator och mätningar med Bredbandskollen.
Band L1800, LTE_NR
TA 2 (<234 m.)
(LTE_NR övergår i LTE_CA efter bredbandstestet, och till IWLAN när jag har WiFi och WiFi calling/VoLTE aktivt).
Bredbandskollen ger
140/25-30Mbit/s 25-28 ms ping.
Mobil ,Wifi 5 .ac genom 2 väggar: 450/430Mbit/s, 10 ms ping. (Link speed 576/866)
Samma mobil, WiFi 6, 2 väggar: (link 626/1080 - max 1200/1200)
500/540Mbit/s, 10 ms ping.
Så ja, jag är nöjd...
Vi har fiber från Global Connect (fd ip-only) och Inteno mediaomvandlare.
Lite mätningar för den nördige... 5G mobil (som visar 5G symbolen) och WiFi/fiber info från Cell tower locator och mätningar med Bredbandskollen.
Band L1800, LTE_NR
TA 2 (<234 m.)
(LTE_NR övergår i LTE_CA efter bredbandstestet, och till IWLAN när jag har WiFi och WiFi calling/VoLTE aktivt).
Bredbandskollen ger
140/25-30Mbit/s 25-28 ms ping.
Mobil ,Wifi 5 .ac genom 2 väggar: 450/430Mbit/s, 10 ms ping. (Link speed 576/866)
Samma mobil, WiFi 6, 2 väggar: (link 626/1080 - max 1200/1200)
500/540Mbit/s, 10 ms ping.
Så ja, jag är nöjd...
Grannstaden har kommunalt fibernät där många sitter kvar med mediaomvandlare som har 100Mbit/s teknik. Antagligen även på "stationssidan" för uppgradering till 250Mbit/s eller högre visade sig kostade flera tusen och det efter uppgradering i hastighet hos internetleverantören som inte kände till begränsningen.
Med nån gammal mediaomvandlare och en gammal enklare Asus router (N300) så fungerar distansarbete dåligt.
Är det värt att "köpa mediaomvandlare" plus ny router?
Ett försök att få internetleverantören att få fibernätsägaren att uppgradera eftersom tjänsten 250/250 inte fungerade med det misslyckades.
Nästa steg är väl att säga upp abonnemanget och köra 4G/5G eller åtminstone hota med det.
Kan tycka det vore rimligt att låsa upp sig på 1-2 år, men att uppgradera/byte av mediaomvandlare borde vara gratis.
Med nån gammal mediaomvandlare och en gammal enklare Asus router (N300) så fungerar distansarbete dåligt.
Ett försök att få internetleverantören att få fibernätsägaren att uppgradera eftersom tjänsten 250/250 inte fungerade med det misslyckades.
Nästa steg är väl att säga upp abonnemanget och köra 4G/5G eller åtminstone hota med det.
Kan tycka det vore rimligt att låsa upp sig på 1-2 år, men att uppgradera/byte av mediaomvandlare borde vara gratis.
Mediaomvandlare är normalt något som KO ansvarar för. Liksom utrustning i stationen.blackarrow skrev:
Grannstaden har kommunalt fibernät där många sitter kvar med mediaomvandlare som har 100Mbit/s teknik. Antagligen även på "stationssidan" för uppgradering till 250Mbit/s eller högre visade sig kostade flera tusen och det efter uppgradering i hastighet hos internetleverantören som inte kände till begränsningen.
Kommunikationsoperatör är ett nyare begrepp på företag som erbjuder tjänster för drift av fibernät, men även olika tjänster för kundhantering som kundportal.
Men det behöver inte finnas specifik sådan för ett fibernät.
Men det behöver inte finnas specifik sådan för ett fibernät.
Redigerat:
Jo. Det är bara det att det är ibland samma företag som nätägaren.A AndersS skrev:
Ett exempel utifrån min tolkning av kommunikationsoperatör och med Telia som exempel
Telia Öppen Fiber är en leverantör som inte är kommunikationsoperatör men har ett öppet nät med flera tjänsteleverantörer och levereras via Telias eget fibernät
Zitius är ett Teliaägt företag som definieras som kommunikationsoperatör och hanterar olika former av "öppna nät" och hanterar andra nätägare/fastighetsägare.
Blir lite rörigt med nya funktioner i efterhand och i praktiken en mix av olika varianter med just "öppna nät" och kommunikationsoperatör. 😉
Telia Öppen Fiber är en leverantör som inte är kommunikationsoperatör men har ett öppet nät med flera tjänsteleverantörer och levereras via Telias eget fibernät
Zitius är ett Teliaägt företag som definieras som kommunikationsoperatör och hanterar olika former av "öppna nät" och hanterar andra nätägare/fastighetsägare.
Blir lite rörigt med nya funktioner i efterhand och i praktiken en mix av olika varianter med just "öppna nät" och kommunikationsoperatör. 😉
Behovet är nog olika många kan få fiber till fritidshuset, men kanske inte det behovet som hemma att ständigt vara uppkopplad utan det som mobilen levererar täcker ens behov.R RalleB skrev:Allt handlar om hur man idag använder sin uppkoppling, en del användare av mobilt bredband tror att de att är storanvändare och de tror att sin användning avspeglar hur andra använder sin uppkoppling.
”Det funkar för mig och min familj på 10 pers på mobilt bredband. ”
Absolut, bra att du är nöjd.
Andra som ställer högre krav som mig själv inser att mobilt inte duger till våra krav.
Så länge alla är nöjda så är detta en icke fråga egentligen. Man väljer det som funkar för en själv.
I mitt fall så hade vi INTE kunnat köra mobilt varken hemma (fick köra på det tidigare i väntan på fiber) eller sommarhuset under högsäsong, där kan det stundtals vara svårt med att surfa på telefonen med mobilt när det är som värst.
Och i fallet med sommarhuset så är det inte på landet utan ett ställe som är ett av de mest besökta vissa veckor.
Där man ändå tänker att kapaciteten ska vara beräknad för att räcka till
Personligen försöker jag ta en mindre paus från internet, sociala medier tv etc när jag är på landet.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ja, sedan Open Infra bytte ägare för några år sedan har de blivit ökända för sina maffialiknande metoder. Inte bara genom den så kallade påtvingade "serviceavgiften" utan också med rent fulsälj via externa säljbolag med tveksam eller obefintlig affärsmoral.N Nerre skrev:Det framgår ju inte när man söker hos Bahnhof, men då jag redan har anslutningen vet jag ju att det är Open Infras nät (de skickar regelbundet ut "erbjudande" om frivillig serviceavgift på 9 kronor i månaden som de försöker skrämma folk att betala genom att säga att det kan bli jättedyrt med felsökning om man inte betalar den).
Efter att ha bråkat med Open Infra om "serviceavgiften", som de först vägrade dra tillbaka och dessutom kombinerade med förtäckta och olaga hot, anmälde jag och våra närmaste grannar saken till polisen. Då blev det plötsligt ett annat ljud i skällan och de drog tillbaka kraven.
Värt att notera är att sedan Bahnhof gick över till Open Infra som KO finns det inte längre möjlighet till publika IP-adresser utan allt delas ut med så kallad CGNAT.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Vilka "nät"?? I princip alla konsumenter i Sverige är anslutna till fiber som är uppbyggda enligt stadsnätsmodellen med en fiberägare, KO och ISP. Ibland är alla dessa en och samma aktör, ibland är de alla olika.D Daniel 109 skrev:
Helt rätt, jag stirrade mig blind på Gotland när jag tittade på kartan. Varför Öland är grå ska jag kolla upp eftersom de fiber som finns är uppbygda enligt stadsnätsmodellen.C cpalm skrev:
Svenska Stadsnätsföreningen är en bransch- och intresseorganisation.J Jocke Best skrev:Får hålla med. Hela stadsnätföreningens webbplats är en massa uttalanden om deras egen förträfflighet. Roade mig med att läsa genom det mesta, och hittar inte ett enda ord om Telia/Ip Only etc etc, utan det är tack vare dem som Sverige fibrerats. Lite som Ebba Busch i Las Vegas fast tvärtom. I branschen vågar jag påstå att när man talar om Stadsnät, så menar man de kommunala näten. Ingen helhet.
Alla sk stadsnät i Sverige bygger på samma princip oavsett om de drivs i privat eller kommunal regi. Alla använder så kallade provisioneringsplattformar för att koppla ihop näten med kunden enligt en samma stadsnätsmodell. På öppna nät för att kunden enkelt ska kunna beställa en internetleverantör används en standardiserad handelsplattform som kallas CESAR2. Den automatiserar affärsprocessen mellan nätägare, kommunikationsoperatörer och tjänsteleverantörer.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det måste vara ett mycket gammalt nät som fortfarande använder 100 Mbit/s SFP-transceivrar i båda ändarna?blackarrow skrev:
Det var många år sedan man började använda 1 GbE och därefter gick utvecklingen snabbt mot 10 GbE SFP+ i switcharna för att framtidssäkra nätet.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
A AndersS skrev:
Jag håller med om att det kan vara lite rörigt men "lagret" kommunikationsoperatör har funnits med i stadsnätsmodellen redan från början. I vissa fall hanteras alla lager av en och samma aktör och i andra fall är det helt olika aktörer.A AndersS skrev:Ett exempel utifrån min tolkning av kommunikationsoperatör och med Telia som exempel
Kommunikationsoperatören är egentligen bara ett mellanlager som kopplar ihop kundens mediabox med en viss internetleverantör och andra tjänster enligt ett standardiserat förfarande. Även i "stängda" används en KO för att tilldela (provisionera) tjänster, hastighet, etc.
Redigerat:
Öland var bara ett exempel på en hyfsat tätbefolkad region som saknar stadsnät enligt stadsnätföreningens karta.Boilerplate4U skrev:
Jag förstår att du känner dig väldigt trygg med vad du menar med stadsnät, men vidhåller min poäng att du inte kan förvänta dig att andra delar samma glasklara bild.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Så är det. Om man pratar mer generellt om internet via optisk fiber är nog "fiber" en enklare och mer inkluderande benämning. Men om diskussionen rör själva nätets uppbyggnad och hur det når konsumenten är "stadsnät" eller alternativt "stadsnätsmodellen" rätt term.C cpalm skrev:
Redigerat:
Säger att inget är rätt eller fel, men trots att man varit i branschen inom olikfärgade områden även det "långgråa" så använde vi aldrig de begreppen vid den tiden.😉C cpalm skrev: