3 999 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Ångbroms vs ångspärr -kallgarage
Hej,
Har ett garage från -88. Är (just nu) ett kallgarage med 95 glasull isolering i vägg och 195 i tak. Har fått en vattenläcka från taket, så behöver göra om taket.
Det sitter ångspärr i vägg och tak idagsläget men som behöver bytas.
När jag nu ändå behöver ersätta ångspärren med något. Är det bäst att fortsätta med ångspärren eller ska man byta ut den mot en ångbroms istället?
Utrymmet kommer enbart värmas upp väldigt sporadiskt.
Jag fick mer eller mindre riva ner den hela den gamla ångspärren för att komma åt den blöta isoleringen.
Har ett garage från -88. Är (just nu) ett kallgarage med 95 glasull isolering i vägg och 195 i tak. Har fått en vattenläcka från taket, så behöver göra om taket.
När jag nu ändå behöver ersätta ångspärren med något. Är det bäst att fortsätta med ångspärren eller ska man byta ut den mot en ångbroms istället?
Jag fick mer eller mindre riva ner den hela den gamla ångspärren för att komma åt den blöta isoleringen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Med de förhållandena skulle jag normalt sagt ångbroms.C Christian2 skrev:Hej,
Men du kan ju kolla på "facit": Ser isolering och reglar i taket ok ut så verkar ju ångspärr ha funkat så då är det kanske bättre att återställa ?
Jag ser ingen anledning till att ångbroms skulle vara bättre.
Anledningen till mkna funderingar på ångbroms beror på att det är varmare ute än inne under stora delar av en Svenska sommar. Tänker då att en ångspärr hamnar då på den kalla sidan av isoleringen och inte på den varma som sig bör.D Daniel 109 skrev:
Har du då en kall och torr insida? Sannolikt inte va.C Christian2 skrev:
Ångbroms är också plast.
Har du något belägg för att det är olämpligt med fuktspärr?
Har du något belägg för att det är olämpligt med fuktspärr?
Min devis är att en ouppvärmd isolerad byggnad aldrig kommer att vara bra för byggnadens hälsa , i det långa loppet .
En lada med stora springor mellan ytterpanelen behöver ej uppvärmning , ventilationen är god + trä kan ta hand om fukt på ett bättre sätt .
Man bör även hålla minst + 16 gr i en isolerad byggnad , detta för att daggpunkten ej skall hamna på den varma sidan av ev. ångspärr .
Skippar man uppvärmning i en isolerad byggnad så är risken för fuktskador på ytskikten + inventarier mycket stor . Det är oftast kallare i byggnaden än det är utanför , fukt i luften sätter sig på fasta föremål .
Ang fuktspärr vs. ångbroms i en isolerad / ouppvärmd byggnad så röstar jag på ångbroms .
Varför ! En vägg sett från insidan är aldrig 100% tät mot luftrörelser mellan inne / ute , anser det är bättre med en viss lufttransport mellan inne / ute i klimatskalet .
Det som rekommenderas av de som tillverkar isolering är att i tex sommarstugor (som kallställs) är att använda en variabel ångbroms https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
En lada med stora springor mellan ytterpanelen behöver ej uppvärmning , ventilationen är god + trä kan ta hand om fukt på ett bättre sätt .
Man bör även hålla minst + 16 gr i en isolerad byggnad , detta för att daggpunkten ej skall hamna på den varma sidan av ev. ångspärr .
Skippar man uppvärmning i en isolerad byggnad så är risken för fuktskador på ytskikten + inventarier mycket stor . Det är oftast kallare i byggnaden än det är utanför , fukt i luften sätter sig på fasta föremål .
Ang fuktspärr vs. ångbroms i en isolerad / ouppvärmd byggnad så röstar jag på ångbroms .
Varför ! En vägg sett från insidan är aldrig 100% tät mot luftrörelser mellan inne / ute , anser det är bättre med en viss lufttransport mellan inne / ute i klimatskalet .
Det som rekommenderas av de som tillverkar isolering är att i tex sommarstugor (som kallställs) är att använda en variabel ångbroms https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
Jag såg ingen rekommendation där. Ännu midre en vettig motivering.Tomture61 skrev:
Min devis är att en ouppvärmd isolerad byggnad aldrig kommer att vara bra för byggnadens hälsa , i det långa loppet .
Det som rekommenderas av de som tillverkar isolering är att i tex sommarstugor (som kallställs) är att använda en variabel ångbroms [länk]
All skit som folk köper tillverkas. Det betyder inte att det är bra produkter bara för att de tillverkas.
Nej det påstod jag inte. En jag har inte sett någon motivering från det hållet alls. Än mindre något underlag, tex tester.
Klicka här för att svara