Hej.

Vi har byggt en liten 20qm stuga. Nu är jag på gång med att isolera taket. Jag har installerat en luftspalt med träfiberboard och tanken är att isolera med 45mm träfiberisolering.
Behöver man en ångbroms mellan isolering och paneler? Har hört det är inte så viktigt om isoleringen är inte så tjock.
Stugan kommer inte att blir uppvärmd under vintern, bara om man har gäster ibland.

Hälsningar Sven

• Tak av träpanel med synliga balkar och en luftspalt av träfiberboard i en liten stuga under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde utan plast eller broms i mitt förråd. Har dock ett element där så det håller sig på plusgrader även på vintern. Frånluftsfläkt på timer som går lite då och då.
Körde stenull förvisso.

Ser ut som du har plats för mer isolering än 45mm, eller är det en synvilla?

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag byggde utan plast eller broms i mitt förråd. Har dock ett element där så det håller sig på plusgrader även på vintern. Frånluftsfläkt på timer som går lite då och då.
Körde stenull förvisso.

Ser ut som du har plats för mer isolering än 45mm, eller är det en synvilla?
Där finns mer plats till isolering, men vi vill behålla så mycket höjden mellan reglerna i rummet som möjligt.

Vilken typ av panel skall du ha mellan reglarna; spont/bastupanel typ?

Om det är utseendet du vill åt kan jag förstå det. Men, om det är takhöjden så borde det vara enklare att slå skallen i bjälkarna än om du har ett slätt tak.

Jag är ingen fackman i ämnet men ångbroms vågar jag påstå att du inte behöver.

Har du 45-isolering i väggarna också?

Tänk på att det kan bli varmt på sommaren. Ju mer isolering desto trögare temperaturväxling.

Jag hade isolera hela facket, satt råspont eller vilken panel man nu föredrar och sedan ”fuskat” till ”synliga reglar” under panelen (om det är detta du vill åt)

Tomture61
S Sven79 skrev:
Hej.

Vi har byggt en liten 20qm stuga. Nu är jag på gång med att isolera taket. Jag har installerat en luftspalt med träfiberboard och tanken är att isolera med 45mm träfiberisolering.
Behöver man en ångbroms mellan isolering och paneler? Har hört det är inte så viktigt om isoleringen är inte så tjock.
Stugan kommer inte att blir uppvärmd under vintern, bara om man har gäster ibland.

Hälsningar Sven
Bra att du fick till en bild med din fråga .
Varför vill du ha en luftspalt mellan isolering / råspont , ser ingen in / ut för ventilation av luftspalten 🤔

Att isolera en byggnad gör om klimatet i densamma , man behöver brottas med hög luftfuktighet stundtals .
I hög luftfuktighet trivs mögel / svampar som bryter ned cellulosa (papper / trä)

Redigerat:
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bra att du fick till en bild med din fråga .
Varför vill du ha en luftspalt mellan isolering / råspont , ser ingen in / ut för ventilation av luftspalten 🤔
Det missade jag

Hittade nån bild från när jag byggde som delvis visar luftspalten om det kan hjälpa:
Byggprojekt som visar konstruktion av tak med synlig luftspalt och isolering.
Skapa konto

Utomhusbild av husvägg med svart stuprör och stege, omgiven av träd och buskar, visar konstruktion och luftspalt.
Skapa konto

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tomture61
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det missade jag

Hittade nån bild från när jag byggde som delvis visar luftspalten om det kan hjälpa:
[bild]

[bild]
Tror du missuppfattat mitt inlägg .
Luftspaltens uppgift är att vädra ut ev fukt och i detta fall i taket , men det krävs till / från luft för detta .
Det TS bild visar är ett stängt utrymme som tom. är tejpat .

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror du missuppfattat mitt inlägg .
Luftspaltens uppgift är att vädra ut ev fukt och i detta fall i taket , men det krävs till / från luft för detta .
Det TS bild visar är ett stängt utrymme som tom. är tejpat .
Nä jag förstod precis 😊

Tänkte bara visa till och frånluft med bilderna. Jag missade att det inte finns i TS bild…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.