90 läst ·
5 svar
90 läst
5 svar
Ångbroms i golv på uppvärmd farstukvist?
Skall montera golvspån på en uppvärmd farstukvist. Om jag skall ha en ångbroms under funderar jag hur i hela Hälsingland man brukar göra med spånskivorna? De skall ju limmas mot bjälklaget men det går ju inte om där sitter en ångbroms under. Försöker googla och fråga chatGPT men får konstiga och in konsekventa svar. Skall jag istället montera nån typ av tätskikt oavnpå spånskivan? Tanken är att det skall flytspacklas och sättas in elburen golvvärme med klinkers ovanpå. Vad är praxis?
Vart har du fått att plasten ska vara under golvspånet?lärjungen skrev:
Skall montera golvspån på en uppvärmd farstukvist. Om jag skall ha en ångbroms under funderar jag hur i hela Hälsingland man brukar göra med spånskivorna? De skall ju limmas mot bjälklaget men det går ju inte om där sitter en ångbroms under. Försöker googla och fråga chatGPT men får konstiga och in konsekventa svar. Skall jag istället montera nån typ av tätskikt oavnpå spånskivan? Tanken är att det skall flytspacklas och sättas in elburen golvvärme med klinkers ovanpå. Vad är praxis?
Antingen monterar du plasten på golvspånet om du känner att du vill ha det eller så primar du bara golvspånet innan flytspacklingen..
Helt ärligt var det Google AI och chatGPT som kom med den lösningen, vilket jag tyckte lät märkligt. Men ja, din lösning låter mycket vettigare.J Jansson69 skrev:
Haha, ja jag börjar inse att de inte är så självsäkra som de ger sken av. De har dock prickat rätt i andra ganska avancerade frågor kring byggnation, så jag hade börjat tro att man kunde ta deras svar på allvar. Men får nog gå ett gäng år av utveckling till 😅J Jansson69 skrev:
Klicka här för att svara