Byggahus.se
På vår tomt att vi väldigt näringsfattig mark(tät lera) och behöver gödsla ofta om mattan ska vara grön.
Vår tomt är på 2100 m2 vilket gör det väldigt dyrt om man ska köpa Algomin mfl...

Nu har jag precis kört med vertikalskärare, stödsått och lagt på topdress och tänkte lägga på lite gräsgödsel för att få lite extra fart på de nya fröna.
Dock undrar jag hur bra plantagen och granngårdens egna gödsel är? Plantagen har tex 15 kg som räcker till 750 m2 för 199 kr
http://www.plantagen.se/grasmattegodsel-15-kg-100020098-se

Granngården har denna för 299 kr som räcker till 750m2
http://www.granngarden.se/Granngård...g;rden-Grön-Effekt,-15-kg/p/1185642_BASE

Någon som vet om dessa fungerar bra?
 
Claes Sörmland
Annars brukar det vara så att lera är näringsrik jämfört med t ex sandjord - leran har ju god jonbytarkapacitet och kan lagra närsalter.

I princip fungerar vilket NPK-gödsel som helst till gräsmattan där kvävehalten är hög och därmed fosfor och kalium är lägre. Kolla NPK-talet! T ex Granngårdens produkt som du länkar till har talet NPK 21-4-7. Detta betyder 21% kväve i produkten (räknat på vikt). Som jämförelsetal kan du räkna kväve per krona produkt. För produkten från Granngården Du får alltså 10,5 g kväve per krona. (0,21 * 15 kg / 299 kr * 1000).

Plantagen uppger inte NPK-talet för sin produkt på sin hemsida men det måste stå på förpackningen.
 
Redigerat:
Peterr Johansson skrev:
På vår tomt att vi väldigt näringsfattig mark(tät lera) och behöver gödsla ofta om mattan ska vara grön.
Vår tomt är på 2100 m2 vilket gör det väldigt dyrt om man ska köpa Algomin mfl...

Nu har jag precis kört med vertikalskärare, stödsått och lagt på topdress och tänkte lägga på lite gräsgödsel för att få lite extra fart på de nya fröna.
Dock undrar jag hur bra plantagen och granngårdens egna gödsel är? Plantagen har tex 15 kg som räcker till 750 m2 för 199 kr
[länk]

Granngården har denna för 299 kr som räcker till 750m2
[länk]

Någon som vet om dessa fungerar bra?
Granngårdens gödsel som du länkar till kostar 20:-/kg, bättre då att välja Yaramila som kostar 10:-/kg, och högst troligen är samma produkt. http://www.granngarden.se/Sortiment...ödsel/Gödsel-NPK-21-4-7,-25-kg/p/1164894_BASE

Jag gödslar bara med Promagna som jag köper från granngården, lägre halt av kväve men mer fosfor och kalium.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag stämmer in i kören och lovordar YaraMila 21-4-7 och YaraMila Promagna. Priset är helt oslagbart och jag är väldigt nöjd med produkten.

Jag brukar köra Promagna tidig vår och höst, däremellan 21-4-7.

Jag brukar också blanda i lite järnsulfat i granulatform i samband med varje gödsling.
 
Redigerat:
Kul att se att granngården säljer järnsulfatet som "järnberikning av gräsmatta". Tidigare har de på vissa ställen tjurat och ej velat sälja det om man inte har en grisfarm eller liknande för att då järnberika fodret-to-be.

Här orkade jag inte tjafsa med granngården utan åkte till den lokala handlaren som inte knusslade och hade säckarna med järnsulfat bredvid säckarna med NPK. :)

Slightly off topic: Har någon hittat järn-III-fosfat i granulat för något vettigt pris? (mot mördarsnigel) Jag hittar bara småpåsar på Granngården som kostar multum. (249:-/kg !!!)
 
  • Gilla
Johan Douglasson
  • Laddar…
Anders243 skrev:
[...]
Slightly off topic: Har någon hittat järn-III-fosfat i granulat för något vettigt pris? (mot mördarsnigel) Jag hittar bara småpåsar på Granngården som kostar multum. (249:-/kg !!!)
Ferramol Schneckenkorn från Tyskland, cirka 150 kr för 2 kg plus 140 kr frakt.

Tror jag sett upp till 10 kg, samma fraktkostnad.

Om det inte finns någon bra tråd där ämnet avhandlas så skapa en så är jag intresserad av att se var det landar.
 
Redigerat:
Maj, alltså problemet är kortfattat att om man vill påstå att järnsulfat dödar levande saker så hamnar man under kemikalieinspektionens klor som bekämpningsmedel vilket medför väldigt dyra kontrollavgifter. Då järnsulfat dels funkar som ett synnerligen ofarligt kosttillskott, som t o m ges till gravida kvinnor å ena sidan, men å andra sidan dödar både mossa och sniglar så blir det väldigt känsligt hur man framställer produkten. Om man yppar att den dödar saker så vill kemikalieinspektionen ha en redig del av kakan. Om man istället framställer det som ett kosttillskott eller att gräset blir grönare och finbladigare (vilket det blir) så är det inte fråga om bekämpningsmedel och kemikalieinspektionen bryr sig inte... att det sedan går utmärkt att använda för att döda både sniglar och mossa, och till ett mycket bättre pris än jänrsulfat som säljs som moss- och snigeldödare är en annan sak...
 
Jag kan rekommendera hönsgödsel. Kostar mindre än hälften av annat gräsgödsel. Det luktar skit ett par dagar, men det är miljövänligt och shit va det växer! Har kört det i år att ha använt Algomin tidigare. Jag kommer inte byta tillbaka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Jag kan rekommendera hönsgödsel. Kostar mindre än hälften av annat gräsgödsel. Det luktar skit ett par dagar, men det är miljövänligt och shit va det växer! Har kört det i år att ha använt Algomin tidigare. Jag kommer inte byta tillbaka.
Vilket är det billigaste hönsgödslet du kommit över och hur brukar du dosera?
 
mg765 skrev:
Vilket är det billigaste hönsgödslet du kommit över och hur brukar du dosera?
Har inte letat efter billigaste. Jag har köpt på Granngården i 40-literssäckar (169 kr). En 40-literssäck räcker till lika stor yta som två stycken 8-kilospåsar Algomin Gräsgödsel, dvs ca 600 kvm. Det går säkert att hitta billigare än så.
 
Vanbeasten skrev:
Jag kan rekommendera hönsgödsel. Kostar mindre än hälften av annat gräsgödsel. Det luktar skit ett par dagar, men det är miljövänligt och shit va det växer! Har kört det i år att ha använt Algomin tidigare. Jag kommer inte byta tillbaka.
Låter intressant. Betydligt billigare än Super Gramino som jag kör med.
Men lukten då...? Bor du i villaområde? Vad säger isf fall grannarna?
 
Ja, det luktar lite, men det försvinner på ett par tre dagar, beroende på hur mycket det regnar, eller du vattnar. Jag bor i ett villaområde och än så länge har ingen klagat.
 
Köp en 40kg säck av sånt som bönderna sprätter på åkern istället för att betala överpris för "gräsmattsgödsel". De kostar ungefär hälften per kg jämfört med grejerna du länkat till. T.ex. Yara Y3 har NPK 23-3-8 vilket ungefär motsvarar den du länkar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.