Hej, köpte en tigersåg billigt men när jag fick hem den och tittat närmre på den så har den inte den vanliga mekanismen för att fästa blad på, utan endast ett gängat hål. Är det en äldre typ av socket, hur gör man?

Närbild på en tigersåg med ett ovanligt bladinfästningssystem som har ett gängat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en äldre tigersåg mekanism med ett gängat hål för bladfäste.
Skapa konto
Närbild på en tigersåg med ett gängat hål för bladfäste istället för standardmekanism.
Skapa konto
https://imgur.com/a/QcN9ZKr

/Noa

Tacksam för svar!

Du har köpt en defekt såg. Chuck för montering av bladet fattas.

• Gilla
hurulu01 och 1 till
  • Laddar…
hurulu01 hurulu01 skrev:
Tacksam för svar!
Vad är det för såg?
Det är inte så att det är en äldre modell på såg utan snabbfäste så man måste sätta fast bladet med en skruv in i det gängade hålet.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
Vad är det för såg?
Det är inte så att det är en äldre modell på såg utan snabbfäste så man måste sätta fast bladet med en skruv in i det gängade hålet.
Skulle vara väldigt intressant att se ett fungerande blad som är gjort för att fästas på det viset.

hscn hscn skrev:
Skulle vara väldigt intressant att se ett fungerande blad som är gjort för att fästas på det viset.
Mitt uttalande var mer tänkt som en frågeställning än ett påstående. Men om man tänker sig att det även finns ett hål bakåt i metallbiten med det gängade hål så ser jag ingen anledning att inte den lilla "svansen" på ett vanligt blad skulle kunna passa in där.

Bästa svaret

Det fattas en skruv och en speciell bricka för att hålla bladet ...

Söker du på modellnamnet på eBay så hittar du säkert reservdelar...

• Gilla
hurulu01 och 2 till
  • Laddar…
Alright, tack!
Fick knappt upp något när jag googlade modellen men får prova ebay nu då
/N

hurulu01 hurulu01 skrev:
Alright, tack!
Fick knappt upp något när jag googlade modellen men får prova ebay nu då
/N
Lägg gärna upp lite mer bilder, mer övergripande, och gärna på skylten med, om den går att läsa!

Edit: här kan du se något liknande även om jag tror att den här sågen har några fler år på nacken än din...

Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lägg gärna upp lite mer bilder, mer övergripande, och gärna på skylten med, om den går att läsa!

Edit: här kan du se något liknande även om jag tror att den här sågen har några fler år på nacken än din...

Mm här har vi den, ett rejält budgetverktyg skulle jag gissa.
[bild] [bild]

Sågen ser ju helt slut ut, köp nån annan nyare.

Stefan N Stefan N skrev:
Sågen ser ju helt slut ut, köp nån annan nyare.
Jo men tack för din input den svarar dock inte på hur jag fäster sågbladet.

Ja, du saknar en sak där, bild kommer strax (telefonen jag tog bilden med har hängt sig)

Närbild av kedjesågs kedjespänning och klinga med justermutter och spännverktyg.
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
[bild]
Ahaa, ok ja då vet jag iallefall = )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.