sebbe_j sebbe_j skrev:
Och vart hittar man info om dom? Och pris?
Inte en aning. Jag köpte den anläggning jag har för 25 år sedan.
Men du behöver poolsolfångare. En trevägsventil, eller så gör du en av ett par kulventiler och ett T-rör så du kan leda brinevattnet genom solfångarna och ner i borrhålet då det är varmt/soligt ute. Behövs även en cirkulationspump och några PRK kopplingar.
Skulle gissa på att du kan bygga en egen lösning utan automatik för runt 10.000kr.
Jag kör nu mer min anläggning utan automatik, ställer om ventilerna och kör cirkulationspumpen på en timer.
Är inte hemma nu så jag kan inte ta bilder på hur det ser ut.

GoC GoC skrev:
Inte en aning. Jag köpte den anläggning jag har för 25 år sedan.
Men du behöver poolsolfångare. En trevägsventil, eller så gör du en av ett par kulventiler och ett T-rör så du kan leda brinevattnet genom solfångarna och ner i borrhålet då det är varmt/soligt ute. Behövs även en cirkulationspump och några PRK kopplingar.
Skulle gissa på att du kan bygga en egen lösning utan automatik för runt 10.000kr.
Jag kör nu mer min anläggning utan automatik, ställer om ventilerna och kör cirkulationspumpen på en timer.
Är inte hemma nu så jag kan inte ta bilder på hur det ser ut.
Samtidigt måste du väll även gräva upp vid borrhålet och koppla in dig på kollektor slangen eller hur fungerar det?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Ingen aning faktiskt.. Dorotea ligger ju rätt högt upp och vi har kalla vintrar.. haft några dagar med -32 till 34 i vinter
Hittade lite rekommendationer på byggen från Dorotea kommun som säger 2.2m och om du inte har egen grävmaskin låter det rätt kostsamt att lägga 300m slang.

Kan vara värt att ta in en offert på jordvärmen innan du förkastar iden om ett nytt borrhål.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hittade lite rekommendationer på byggen från Dorotea kommun som säger 2.2m och om du inte har egen grävmaskin låter det rätt kostsamt att lägga 300m slang.

Kan vara värt att ta in en offert på jordvärmen innan du förkastar iden om ett nytt borrhål.
2.2m vadå?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Samtidigt måste du väll även gräva upp vid borrhålet och koppla in dig på kollektor slangen eller hur fungerar det?
Du kopplar in där du kommer åt returen. Du kan ansluta inne i huset om det är möjligt.
Beror lite på vart du kan ha solfångarna.
Men oavsett en liten ”operation” jämfört med att gräva ner 300m slang

GoC GoC skrev:
Du kopplar in där du kommer åt returen. Du kan ansluta inne i huset om det är möjligt.
Beror lite på vart du kan ha solfångarna.
Men oavsett en liten ”operation” jämfört med att gräva ner 300m slang
Frågan är ju lite vad dessa kan göra.. i dags läget har jag konstant - på in och utgående

Är säkert till stor del ställkostnader och foderrör i priset för det där borrhålet, jag hade undersökt vad det hade kostat att borra 210 m istället ( eller vilket max deras standardmaskin har), troligen inte så mycket mer och så har du en robust lösning för framtiden.

Samt om det finns fler borrfirmor verksamma i området, tagit in någon mer offert.

A ajn82 skrev:
Är säkert till stor del ställkostnader och foderrör i priset för det där borrhålet, jag hade undersökt vad det hade kostat att borra 210 m istället ( eller vilket max deras standardmaskin har), troligen inte så mycket mer och så har du en robust lösning för framtiden.

Samt om det finns fler borrfirmor verksamma i området, tagit in någon mer offert.
Problemet är att det är inte så många som vill komplettera i samma hål då de är en rätt stor risk

sebbe_j sebbe_j skrev:
Problemet är att det är inte så många som vill komplettera i samma hål då de är en rätt stor risk
Varför komplettera, bara borra ett extra hål bredvid

A ajn82 skrev:
Varför komplettera, bara borra ett extra hål bredvid
Som ja skrev ett extra hål kostar rejält mycket pengar.. har fått offert på 112 tusen för ett 100 meters hål.. och jag behöver mer än 100 meter

Det var min poäng, att 200 m är inte dubbelt så dyrt som 100 m, extra meter efter man kommit ner i berget kostar inte mycket

A ajn82 skrev:
Det var min poäng, att 200 m är inte dubbelt så dyrt som 100 m, extra meter efter man kommit ner i berget kostar inte mycket
Ah du tänkte så! Har begärt en offert på ett 200 meter borrhål men inte fått något svar

sebbe_j sebbe_j skrev:
2.2m vadå?
2,2m djupt för att nå frostfritt djup

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.