Hej.
Mina gamla pensionerade föräldrar ska sälja huset (från slutet av 20-talet) och har ordnat med ett mer passande boende. Det har varit en kort budgivning, men den köpare som vann budgivningen verkar ha svårt att bestämma sig och vill kontrollera sak på sak. Mina föräldrar har varit tillmötesgående, men det börjar ticka upp mot två månader sedan budgivningen var avklarad. Mäklaren har tagit bort annonsen från nätet sedan ett par veckor, men den finns kvar i skyltfönstret under "reserverad". Naturligtvis är vi rädda för att de (som är så intresserade) backar och att mina föräldrar snart står med en osåld villa och två boendekostnader att betala.

1. Hur lång tid är det skäligt för köparen att undersöka objektet innan man sätter sig och skriver?

2. Har mäklaren gjort rätt som tagit bort annonsen från nätet efter spekulantens påtryckning?

3. Det senaste som köparen vill kontrollera är skorstenen. Huset har bland annat två kakelugnar som används och som är godkända. (Kombipannan är utplockad för ett par år sedan.) För ett par år sedan gjordes även filmning och allt var bra. Nu vill köparen ändå göra en provtryckning för att försäkra sig att det är ok. (Det gjordes en provtryckning för 30 år sedan och det var ok.) Behövs det?

4. Finns det någon möjlighet att kräva någon ersättning för den tid som förlorats om köparna tackar nej eller för eventuellt städning som kan skulle kunna behövas efter provtryckning eller andra undersökningar.

Tacksam för kommentarer och svar./

Nu får du nog vänta på "riktiga" svar från de som kan bättre. Men lite vågar jag ge mig på att kommentera:).

1. Standard är att du skriver ett kontrakt med en klausul på att de ska få göra en besiktning, det gör man direkt efter budgivningen. Visar sig besiktningen på några allvarliga fel så kan det bli tal om ett reducerat pris, om nu säljaren går med på det så att säga.

Min fråga är om det är skrivit något kontrakt eller görs allt bara muntligt nu? Två månader känns som en evighet i alla fall.

3. Att någon vill provtrycka skorstenen är inte så konstigt, dock borde det gjorts LITE tidigare, om det nu var två månader sedan de vann budgivningen.

Jag har ingen aning om vad lagen säger men om jag varit säljaren hade jag gått vidare med en annan köpare efter max 2 veckor. Och jag hade inte accepterat att mäklaren tog bort annonseringen förän alla papper var helt färdiga.

Min erfarenhet är att mäklarna ser till att så snabbt som möjligt efter avklarad budgivning få ett kontrakt påskrivet, inom någon eller några dagar och handpenning läggs. Annars riskerar de ju sin förtjänst. Beror väl lite på trycket i området, men har det varit budgivning så saknas ju iaf inte intressenter. Normalt brukar ju vara ca 3 månader, eller mindre, från avslutad budgivning till att de nya ägarna erlägger köpeskilling och tar över nycklarna.
Jag skulle tycka att det var konstigt agerande från mäklarens sida att tillåta detta.

Ge köparna 2-3 dagar till att skriva på kontraktet (ultimatum), annars är det nog bara att starta om försäljningen (och byt mäklare till en mer kompetent).

Skriver gör man så snabbt från accepterat bud som det bara går, om man är säljare. Är man köpare vill man givetvis dra ut på det - inklusive ta bort annonsen - för att ju längre tid det går, desto mer kan de pruta eller HITTA ETT HUS DE HELLRE VILL HA.

Boka tid till fredag, kommer de inte, gå vidare.

Om ni garanterar att skorstenen är ok så behöver de inte provtrycka. En sådan garanti (som med fördel skrivs in i kontraktet) fråntar köparen undersökningsplikten, så då kanske de kan känna sig lugnare.

1. Det bästa är väl att skriva kontrakt med besiktingsklausul där man ger dem 14 dagars öppet köp
2. Nej. I vårt fall togs annonsen bort efter att de 14 dagarna av "öppet köp" gått.
3. Se mitt förra svar. (I vårt fall hävdade säljarna envist att skorstenen var ok, men mäklaren övertalade dem om att inte garantera detta utan låta oss undersöka om vi ville. Vi ville inte. Skorstenen i sin helhet + alla eldstäder underkändes. Så jag har förståelse för att de vill undersöka. Men om ni garanterar så behöver de ju inte det, risken är att ni åker på kostnaden om det visar sig att de inte klarar en senare undersökning).
4. Nej

Tack för era tankar.

Locos:
Inget kontrakt är skrivet, utan allt är som bestäms är muntligt. (Förhoppningsvis för mäklaren någon form av mineesanteckningar. Det gör i alla fall mina föräldrar.)

miza1466:
Det handlar om en liten kommun i södra Sverige så trycket går inte riktigt att jämföra i storstadsregionerna.

M/

aaccee skrev:
Inget kontrakt är skrivet, utan allt är som bestäms är muntligt. (Förhoppningsvis för mäklaren någon form av mineesanteckningar.

M/
Inget kontrakt skrivet, inget hus sålt. Minnesantäckningar har inget bevisvärde.
Nuvarande nästan-köpare kan hoppa av utan att säljarna får någon rekompensation för dubbelt boende och det kan pressa dom till prissänkning i större grad än dom skulle acceptera annars. Mycket dålig sits för en säljare, och mycket bra prutläge för en köpare, tycker jag.
Är detta huset verkligen så svårsålt???
Om inte så varför agerar mäklaren så oansvarigt och ger "förköpsrätt" till den intresserade utan skydda säljaren från konsekvenser vid ett avhopp. Hoppas det slutar snart med en påskriven kontrakt.
gaia

Redigerat av moderator:
aaccee skrev:
Tack för era tankar.

Locos:
Inget kontrakt är skrivet, utan allt är som bestäms är muntligt. (Förhoppningsvis för mäklaren någon form av mineesanteckningar. Det gör i alla fall mina föräldrar.)

miza1466:
Det handlar om en liten kommun i södra Sverige så trycket går inte riktigt att jämföra i storstadsregionerna.

M/
Håller med ovanstående.
Är inte ngt kontrakt skrivet så är huset inte sålt - och borde ligga kvar på annons !
Oansvarigt av mäklaren at ha detta förfarande f.ö. - kanske tom så allvarligt att det är läge för en anmälan till mäklarnämnden !?

Normalt sett skriver man ett kontrakt där köparen får dra sig ur om man hittar allvarliga anmärknignar vid en besiktning. Och normalt sett har man 2-4 v på sig med denna besiktning - sen måste man komma med ett besked (dvs annars räknas det som att köpet fullföljs) och man skall betala osv

Betalar inte köparen då så skall det finans en paragraf om kontraktsbrott där säljaren kan få ersättning för merkostnader osv

2 Mån är på tok för länge. Nu vet jag inte om dina föräldrars hur är omöjligt att sälja (ruckel-torp i norrlands inland?) - men annars är det bara att gå ut med en ny visning direkt - dubbla kostnader kommer dom få ngn månad iaf - har köparen inte bestämt sig på 2mån så kommer dom nog aldrig göra det !

En skorstensprovtrycknign är iof sunt att göra på ett 30 år gammalt system, men som sagt: Det skall dom göra direkt isf !

/K

Vi har varit i kontakt med fastighetsmäklarnämnden och fick till en början rådet att vi måste få "mäklaren börja mäkla". Tråkigt att det ska behöva gå så långt, men detta gick, så nu är papprena underskrivna med ett vettigt tillägg om provtryckning av kakelugnskanaler. Känns jätteskönt att de nu kan koncentrera sig på vad de bör lägga sin energi på. Nämligen att flytta in i lämplig lägenhet. ("Hellre flytta än flyttas", som de säger.)
Tack för hjälpen.
M/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.