Bästa svaret

R Revisorn_144 skrev:
Hej

Hur skall man tolka att ändskarvsförskjutning skall vara minst 500mm på ett lamellparkett från Kährs?

Gäller det även i slutet/början av varje brädrad?

Tacksam för hjälp att tolka detta :)
Nej, kolla denna.
Bild 2
Text från instruktioner om läggning av trägolv med fokus på ändskarvar vid små ytor, markerat i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av trägolvinstallation med brädor och ett avstånd på över 500 mm markerat.
Skapa konto

Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Nej, kolla denna.
Bild 2
[bild][bild]
Hej

Skall jag tolka det som att första biten på raden kan vara 200mm lång och att den andra biten som måste ha förskjutningen på 500mm mot raden bredvid?

R Revisorn_144 skrev:
Hej

Skall jag tolka det som att första biten på raden kan vara 200mm lång och att den andra biten som måste ha förskjutningen på 500mm mot raden bredvid?
Japp.

• Gilla
Revisorn_144
  • Laddar…
R Revisorn_144 skrev:
Hur skall man tolka att ändskarvsförskjutning skall vara minst 500mm på ett lamellparkett från Kährs? Gäller det även i slutet/början av varje brädrad?
Det gäller alla ändskarvar att förskjutningen skall vara minst 500mm. Alltså även i slutet/början av varje brädrad.

Redigerat:
R Revisorn_144 skrev:
Skall jag tolka det som att första biten på raden kan vara 200mm lång
Nej, det sår inget om längden på den biten i den texten som visades. Det finns ofta ett minimått för sådana bitar. I så fall framgår det måttet av läggningsinstruktionerna. Om 200mm är OK vet jag inte. Men rent generellt är det sämre med korta bitar än långa. Kolla vad det står i läggningsinstruktionerna.
R Revisorn_144 skrev:
och att den andra biten som måste ha förskjutningen på 500mm mot raden bredvid?
Ja, det är vad som menas med förskjutning av ändskarvarna i intilliggande rader.

Bönhas Bönhas skrev:
Nej, det sår inget om längden på den biten i den texten som visades. Det finns ofta ett minimått för sådana bitar. I så fall framgår det måttet av läggningsinstruktionerna. Om 200mm är OK vet jag inte. Men rent generellt är det sämre med korta bitar än långa. Kolla vad det står i läggningsinstruktionerna.

Ja, det är vad som menas med förskjutning av ändskarvarna i intilliggande rader.
Hej

Det står bara att du fortsätter med den biten du kapade på nästa rad. Ingen längd . Däremot nämns Ändskarv på minst 500mm
Eller ”ordentliga ändskarvning”

• Tabell över olika golvtyper med fogtyper och krav på ändskarvsförskjutning, samt bild av golv med indikerad ändskarvsförskjutning.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det är det normala att bara fortsätta. Men det är inte ovanligt att det rekommenderas en minimilängd på ändbitarna. Man får helt enkelt använda sunt förnuft. Ändbitar på 5mm lägger man knappast dit. Någonstans går gränsen. Men det är antagligen ett icke-problem som vi inte behöver lösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.