Hej
Elbolaget ska komma och byta elmätare och då kontaktade jag dom och påpekade att man vid förra mätarbytet 2005 gjorde ett oprofessionellt jobb och lämnade en installation enl bild med utstickande sladdar. Detta ville jag att de ska rätta till vid kommande mätarbyte men de vill inte dom. Dom tycker inte det är deras sak, dom tycker att jag kan gömma undan kablarna för att slippa se dom.
Men om man tittar på bild 2, ELDON M1 125 E2 installerat 1990, finns det en krets i övre delen på ritningen som jag tror dom kopplade bort vid förra mätarbytet. Utan att informera fastighetsägaren! Anmärkningsvärt!
Nån som vet vad det är för krets och vad den är tänkt som?

Elektrisk installation med utstickande sladdar ovanför en nyare elmätare, datum märkt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en elektrisk installation märkt ELDON M1 125 E2, med datumstämpel från 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt rätt av nätägaren det är dina grejer och ditt ansvar i hela skåpet utom mätaren och inkommande kabel.

• Gilla
JOG65 och 2 till
  • Laddar…
Det skåp som sitter där var för att styra natttaxa till en VVB som blev laddad på natten via ur och det har du nog inte nu. Så det är liksom överblivna kablar i skåpet , hänger säker på baksidan i övre delen. Och din sak att rensa upp.

J jonaserik skrev:
Det skåp som sitter där var för att styra natttaxa till en VVB som blev laddad på natten via ur och det har du nog inte nu. Så det är liksom överblivna kablar i skåpet , hänger säker på baksidan i övre delen. Och din sak att rensa upp.
Hur kan det vara min sak att snygga till när elbolaget varit och stökat till i mitt skåp. Jag är inte behörig för detta!

Du får göra som alla andra som inte har "behörighet" dvs leja in någon som kan städa upp DINA grejer.

• Gilla
JOG65 och 1 till
  • Laddar…
Har inte med behörighet eller annat att göra, behörigheten är för att arbeta i skåpet med ledningar och kablar. Skåpet är din egendom och ditt ansvar, dessa ledningar sitter från början monterade, det är ett skåp köpt för koppling av ur. Så för att göra en lång historia kort, har du abonnemang för natttaxa, troligtvis inte , togs bort hos dom flesta för läng sedan. Så det blir att ha dessa kvar eller anlita en elektriker och betala för jobbet. Bara gilla läget och inget som nätägaren bryr sig om, dom använder bara dom 7 kablarna som kommer ut ur plattan längst ner. och sitter under locket på mätaren.

Ett annat problem är att de som byter mätare ofta är snabbutbildade för uppgiften och bara har behörighet att utföra simpla mätarbyten. Så dom får inte städa upp runt omkring även om dom vill.

Jag råkade ut för en liknande sak när de bytte förra gången då jag har och hade en mätare för dubbeltarif. Klockan som förut styrde mätaren lämnades kvar trotts att den inte användes till den nya mätaren med inbyggd klocka. Frågade han som bytte mätaren men han fattade inte varför den gamla klockan satt där på grund av okunighet helt klart. Ringde snällt och ifrågasatte.att de inte tog bort klockan de tidigare behövde till sin mätare. Senare dyker det upp en äldre herre och skruvade bort klockan och kablarna in till den. Han förklarade att de som gör rena mätarbyten inte har behörighet/kunskap för att göra någon typ av ändring i anläggningen mer än att byta mätare.

S Sven E-sson skrev:
Hej
Elbolaget ska komma och byta elmätare och då kontaktade jag dom och påpekade att man vid förra mätarbytet 2005 gjorde ett oprofessionellt jobb och lämnade en installation enl bild med utstickande sladdar. Detta ville jag att de ska rätta till vid kommande mätarbyte men de vill inte dom. Dom tycker inte det är deras sak, dom tycker att jag kan gömma undan kablarna för att slippa se dom.
Men om man tittar på bild 2, ELDON M1 125 E2 installerat 1990, finns det en krets i övre delen på ritningen som jag tror dom kopplade bort vid förra mätarbytet. Utan att informera fastighetsägaren! Anmärkningsvärt!

[bild] [bild]
Verkar som att den delen för tariffstyrning aldrig varit använd. Inga skruvhål i den plattan och inga vad det verkar använda ledare där heller. Det är inget du behöver ta bort, så skulle det kunna se ut i ett orört skåp med den bestyckningen med bra mätaren använd.

Och vill du ta bort det som sagt ligger det på dig att få det gjort. Numera är risken att även om de som jobbar åt nätägaren vet och kan vad som ska göras för att ta bort det skulle de troligtvis göra fel enligt något/någon så bäst de låter bli.

Som Elmont skriver så har nätägaren bara ansvar fram till mätaren
Allt efter denna har du ansvaret för
Och dessa sitter efter mätaren
Vill du ta bort det här så får du anlita en elfirma

S Sven E-sson skrev:
Hej

[bild] [bild]
Vad spelar det för roll om det där sitter kvar? Man är ju inte ute alltför ofta och studerar elskåpet....
Kanske mer förr om gubbarna ville ha smygspriten på hemligt ställe.

Ok. Mycket intressanta synpunkter här. Man lär så länge man lever! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.