1 462 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ändring av andelstal i samfällighet
Den samfällighet jag är med i har en gemensamhetsanläggning för sjövatten. Frågan har nu kommit upp om man på något sätt kan säga upp medlemskapet pga indragning av kommunalt VA. Man får ganska mycket vatten för kostnaden för sjövatten (sjövattnet är ej direkt drickbart så kommunalt vatten kan nyttjas för mer än sjövatten).
Anläggningslagen §35 punkt 1 medger att om förhållandena har ändrats på ett väsentligt sätt
så kan frågan (om delaktighet/andelstal) prövas igen vid en ny förrättning.
I mötesprotokollen till förrättningen så var planerna på kommunalt VA kända och i själva förrättningstexten gällande ändring av andelstal så står det att man kan ändra om en fastighet blir obebyggd, dvs man tar bort den byggnad som står där. Det var dock frivilligt att ansluta sig till sjövattnet innan förrättningen gjordes men då anläggningen var befintlig så blev alla anslutna (min tolkning).
Så min fråga är då om indragning av kommunalt VA skulle räknas som en väsentlig förändring? Någon annan möjlighet för Lantmäteriet att bevilja en ändring av andelstal ser jag inte.
Anläggningslagen §35 punkt 1 medger att om förhållandena har ändrats på ett väsentligt sätt
så kan frågan (om delaktighet/andelstal) prövas igen vid en ny förrättning.
I mötesprotokollen till förrättningen så var planerna på kommunalt VA kända och i själva förrättningstexten gällande ändring av andelstal så står det att man kan ändra om en fastighet blir obebyggd, dvs man tar bort den byggnad som står där. Det var dock frivilligt att ansluta sig till sjövattnet innan förrättningen gjordes men då anläggningen var befintlig så blev alla anslutna (min tolkning).
Så min fråga är då om indragning av kommunalt VA skulle räknas som en väsentlig förändring? Någon annan möjlighet för Lantmäteriet att bevilja en ändring av andelstal ser jag inte.
Det du beskriver är en ny förrättning. Och precis som du skriver så ger ändrade förhållanden Lantmäteriet rätt att ändra på vilka fastigheter som är en del av en ga på en (dyr) förrättning där ga:n omprövas. Då måste den som vill ändra ansöka om att en förrättning för omprövning startas.
Men den betydligt enklare vägen är att den ägare av den fastighet som vill utträda sluter en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen med samfällighetsföreningens styrelse om utträde. Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
Men den betydligt enklare vägen är att den ägare av den fastighet som vill utträda sluter en överenskommelse enligt 43 § anläggningslagen med samfällighetsföreningens styrelse om utträde. Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
När jag läser mer så står det följande:
"Någon lantmäteriförrättning krävs inte, men överenskommelsen måste prövas och godkännas av lantmäterimyndigheten för att bli gällande."
Det är denna prövning jag undrar över. Kan firmatecknaren fritt godkänna som dom vill? Typ "jaha du vill inte vara med och betala för vägarna för att du är vänsterhänt? - Ok det går väl bra." Jag förstår att man kan ansöka och skicka in vilka papper som helst. Min tanke var att Lantmäteriet kanske inte godkänner vilka galenskaper som helst.
Och skulle en styrelse ett år kunna tillåta medlemmar att träda ur medans man inte gör det ett annat år?
Om alla medlemmar i styrelsen (för många G:a) har trätt ur en G:a kan de fortfarande agera som styrelse för den G:an?
"Någon lantmäteriförrättning krävs inte, men överenskommelsen måste prövas och godkännas av lantmäterimyndigheten för att bli gällande."
Det är denna prövning jag undrar över. Kan firmatecknaren fritt godkänna som dom vill? Typ "jaha du vill inte vara med och betala för vägarna för att du är vänsterhänt? - Ok det går väl bra." Jag förstår att man kan ansöka och skicka in vilka papper som helst. Min tanke var att Lantmäteriet kanske inte godkänner vilka galenskaper som helst.
Och skulle en styrelse ett år kunna tillåta medlemmar att träda ur medans man inte gör det ett annat år?
Om alla medlemmar i styrelsen (för många G:a) har trätt ur en G:a kan de fortfarande agera som styrelse för den G:an?
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
Men är inte ”godkänna” samma sak som en förrättning?
M merbanan skrev:När jag läser mer så står det följande:
Ja enligt AL 43 § kan styrelsen (eller av styrelsen eller stämman utsedda firmatecknare) som sluter överenskommelser om ändrade andelstal, inträde och utträde. Det finns stor flexibilitet och besluten kan variera över tid när styrelsen finner det lämpligt. Men som det står i lagen så prövas det av Lantmäteriet innan det blir giltigt: "Ett sådant godkännande får lämnas endast om det är uppenbart att överenskommelsen inte strider mot denna lag."
Det finns en avgift på några tusenlappar associerad med handläggningen. Och den som inträder eller ökar sitt andelstal ska betala ersättning för GAs värde. Den som utträder får istället kontant ersättning. Det finns således incitament att utträda om ens fastighet inte har nytta en en gammal GA. Men styrelsen har istället incitament att hålla kvar medlemmar eftersom deras kassa dräneras av utträden.
Det är fastigheter som är delägare av GA och dess ägare som är medlemmar i samfällighetsföreningen. Utträder en fastighet så är dess ägare inte längre medlem i samfällighetsföreningen. Jag har inte på rak hand koll på om stämman kan välja en individ till styrelsen som inte är medlem. Jag tror inget hindrar det.
Klicka här för att svara