Hej!

Jag underhållsmålade husets fasad mot väst första veckan i juli. Akrylatfärg. Jag hann bara med en strykning. Nu har det hunnit gå två månader sen dess. Om vädret är ok i september och jag gör en andra strykning, alltså lite på två månader efter den första, bör jag tvätta väggen på nytt eller kan jag bara måla? Förstår att det är många variabler som spelar in, men finns det några allmänna "riktlinjer" när tvätt måste genomföras på nytt?

Tacksam för alla svar!

K KLindros skrev:
finns det några allmänna "riktlinjer" när tvätt måste genomföras på nytt?
Ja. Man behöver tvätta när det är smutsigt.

Ja, det förstår jag. Men även om jag skrev allmänna riktlinjer tänkte jag ändå lite mera på min situation. Väggen ser ju fortfarande ren ut. Är två månader typ ingenting eller högst antligen behövligt med en tvätt, eller räcker det med att borsta bort eventuella spindelnät...

K KLindros skrev:
, eller räcker det med att borsta bort eventuella spindelnät...
JA

• Gilla
KLindros
  • Laddar…
K KLindros skrev:
Ja, det förstår jag. Men även om jag skrev allmänna riktlinjer tänkte jag ändå lite mera på min situation. Väggen ser ju fortfarande ren ut. Är två månader typ ingenting eller högst antligen behövligt med en tvätt, eller räcker det med att borsta bort eventuella spindelnät...
Egentligen ser jag ingen anledning att göra något alls om det inte finns synlig smuts. Spindelnät eller inte lär inte spela någon roll.

MEN - I kustnära lägen kan det räcka med en dags storm för att få saltbeläggning på huset. Även två månader utan regn på väggen kan ge en hel del salt. Så att snabbt spola/skölja av med rent vatten kan vara en idé för att få bort saltet.

• Gilla
KLindros
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.