Hej!
Jag ska ändra planlösning på min gamla lägenhet från 1911 om 106 kvm och undrar hur ventilationen påverkas?
Så här ser planlösningen och ventilationen ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter ändringarna kommer planlösningen se ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. En vägg kommer att flytas och då kommer dosan på bilden att hamna i vardagsrummet i stället för sovrummet. Hur påverkar detta? Och vad heter denna dosa förresten?
2. Badrummet kommer att förstoras; en vägg mellan förrådet och badrummet försvinner. Hur påverkar detta ventilationen? Vad behöver jag tänka på?
3. Köket kommer att flyttas ut till vardagsrummet och jag funderar på att förlänga imkanalen till spisens nya position. Där köket är nu kommer det att vara ett sovrum, med garderobsvägg, så imkanalen kommer att vara dold. Kan man dra imkanalen genom en vägg (med tanke på brandsäkerhet osv)? Väggen är bärande med undantag för den gamla igengipsade dörröppningen som är markerad på bilden. Vilka är fördelarna/nackdelarna med att lösa det på detta sätt (självdrag till BRF-gemensam fläkt på vinden) kontra att ha kolfilter? Det kommer att installeras en kakelugn bredvid spisen i vardagsrummet dessutom, har detta någon påverkan?