5 001 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Andra lagret bredspackling och ALLT släpper när det torkar
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Sätt upp renoveringsgips så slipper du riva det hår och det går mycket snabbare att renovera.K Kanotisten skrev:
Så nu har vi bredspacklat om allt, och det sitter bra.
Hur noga måste man slipa ytan? Vilka ojämnheter kommer ett lager tjock grundfärg och två lager 7 Nordsjö jämna ut/täcka?
Har googlat och frågat chatgpt och det verkar vara runt 0,3-0,5mm. Vad säger era erfarenhet?
Hur noga måste man slipa ytan? Vilka ojämnheter kommer ett lager tjock grundfärg och två lager 7 Nordsjö jämna ut/täcka?
Har googlat och frågat chatgpt och det verkar vara runt 0,3-0,5mm. Vad säger era erfarenhet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa som sagt så bra som ni vill ha slutresultatet.
Låt sedan grundfärgen få torka och inspektera i dagsljus från alla möjliga håll och vinklar.
Ser det bra ut kommer slutresultatet bli bra.
Ser ni något som inte stämmer är det rätt läge att slipa eller spackla så att ni blir nöjda.
Låt sedan grundfärgen få torka och inspektera i dagsljus från alla möjliga håll och vinklar.
Ser det bra ut kommer slutresultatet bli bra.
Ser ni något som inte stämmer är det rätt läge att slipa eller spackla så att ni blir nöjda.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
På med lite släpljus så kommer du se massor du vill åtgärda innan målning
Beror ju på hur noga man är... Dammsug av väggen med en munstycke som har borste (använd byggdammsugare!) eller om du inte bryr dig om att det flyger slipdamm, borsta av väggen med en ganska mjuk borste.
Lägg sedan bygglampan i olika vinklar mot väggen och markera med blyerts (byggpennan) var du behöver lägga till spackel, eller slipa bättre. Jag brukar rita en ring runt och lägga ett plus om jag behöver fylla på någonstans.
Lägg sedan bygglampan i olika vinklar mot väggen och markera med blyerts (byggpennan) var du behöver lägga till spackel, eller slipa bättre. Jag brukar rita en ring runt och lägga ett plus om jag behöver fylla på någonstans.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Hur bra måste det bli? Att titta i släpljus är bra om man vill se minsta defekt, men skall detta utrymme bli verkstad eller gym kanske man inte behöver den högsta finishen. Jag kör med fuskmetoden, slipa så det ser ok ut och måla över flödigt. Titta sedan var du behöver bättra.
Update: det blev tillräckligt bra. Jag hade kunnat slipa, spackla, slipa, spackla, slipa i evighet för att få ut minsta lilla ojämnhet, men nu när färgen torkat så det det bra ut.
Fråga var det oljefärg du hadde innan casco wallfiller eller varför släpte den? vad gjorde du när du skulle spackla om?K Kanotisten skrev:
Jag har spärrmålat med rusta isolergrund (oljebaserat).
Tänkte köra casco wall filler på det men nu blev man fundersam om det kommer skapa problem
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Gipsbaserat spackel + oljefärg = tvål. Funkar alltså inte om man vill att det skall sitta kvar.