H
K Kanotisten skrev:
Vi bredspacklade innan julafton med gipsbaserad spackel. Lätt det torka ordentligt.

I morse bredde vi på andra lagret, och nu ser vi hur det bara lossnar på ett par väggar. Allt, även det första lagret, bara släpper från väggen.

Typ i stora tjok.

Vad har vi gjort för fel?
Sätt upp renoveringsgips så slipper du riva det hår och det går mycket snabbare att renovera.

• Gilla
Maalox och 3 till
  • Laddar…
Så nu har vi bredspacklat om allt, och det sitter bra.

Hur noga måste man slipa ytan? Vilka ojämnheter kommer ett lager tjock grundfärg och två lager 7 Nordsjö jämna ut/täcka?

Har googlat och frågat chatgpt och det verkar vara runt 0,3-0,5mm. Vad säger era erfarenhet? Vit bredspacklad vägg med betonggolv i bakgrunden, visa ytan som ska slipas inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad bredspacklad vägg med lätt synliga ojämnheter, samt en stol och golv i bakgrunden.
Skapa konto

Räkna inte med att färgen döljer något, utan slipa så noga som ni vill ha det färdiga resultatet.

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det där kommer inte se bra ut om du målar nu.

Slipa som sagt så bra som ni vill ha slutresultatet.
Låt sedan grundfärgen få torka och inspektera i dagsljus från alla möjliga håll och vinklar.
Ser det bra ut kommer slutresultatet bli bra.
Ser ni något som inte stämmer är det rätt läge att slipa eller spackla så att ni blir nöjda.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Slipa som sagt så bra som ni vill ha slutresultatet.
Låt sedan grundfärgen få torka och inspektera i dagsljus från alla möjliga håll och vinklar.
Ser det bra ut kommer slutresultatet bli bra.
Ser ni något som inte stämmer är det rätt läge att slipa eller spackla så att ni blir nöjda.
Jag gör så. Tycker att jag slipat det hyfsat slätt Nyslipad vit vägg med slätt ytskikt i ett rum under renovering, där verktyg och golvskydd syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
På med lite släpljus så kommer du se massor du vill åtgärda innan målning

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Beror ju på hur noga man är... Dammsug av väggen med en munstycke som har borste (använd byggdammsugare!) eller om du inte bryr dig om att det flyger slipdamm, borsta av väggen med en ganska mjuk borste.

Lägg sedan bygglampan i olika vinklar mot väggen och markera med blyerts (byggpennan) var du behöver lägga till spackel, eller slipa bättre. Jag brukar rita en ring runt och lägga ett plus om jag behöver fylla på någonstans.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hur bra måste det bli? Att titta i släpljus är bra om man vill se minsta defekt, men skall detta utrymme bli verkstad eller gym kanske man inte behöver den högsta finishen. Jag kör med fuskmetoden, slipa så det ser ok ut och måla över flödigt. Titta sedan var du behöver bättra.

K Kanotisten skrev:
Jag gör så. Tycker att jag slipat det hyfsat slätt[bild]
Bra!
Det är du som avgör om det är bra nog, oavsett vad andra tycker i ditt hem. :)

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Update: det blev tillräckligt bra. Jag hade kunnat slipa, spackla, slipa, spackla, slipa i evighet för att få ut minsta lilla ojämnhet, men nu när färgen torkat så det det bra ut.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Update: det blev tillräckligt bra. Jag hade kunnat slipa, spackla, slipa, spackla, slipa i evighet för att få ut minsta lilla ojämnhet, men nu när färgen torkat så det det bra ut.
Fråga var det oljefärg du hadde innan casco wallfiller eller varför släpte den? vad gjorde du när du skulle spackla om?

Jag har spärrmålat med rusta isolergrund (oljebaserat).

Tänkte köra casco wall filler på det men nu blev man fundersam om det kommer skapa problem

Gipsbaserat spackel + oljefärg = tvål. Funkar alltså inte om man vill att det skall sitta kvar.

Oj 😣 Då får jag tänka om då Får se bad jag kan göra nu får ideen var att använda gipsspackelet för att fylla ut hyggligt tjockt innan vanlig spackel men går set knte då är det ju kört

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gipsbaserat spackel + oljefärg = tvål. Funkar alltså inte om man vill att det skall sitta kvar.
Kan man slänge på någon häftgrund eller primer först kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.