Hej,
Jag har nyligen bytt till en VVM310 där den själv justerar hastigheten på cirkulationspumpen, tidigare hade vi en extern pump som gick på lägsta varvtalet.
Problemet är nu att när den går över runt 70% hastighet så tjuter det lite i vissa element vilket är sjukt störigt. Går detta att justera?
Jag hittar inga inställningar i menyerna och jag hittar heller inget vred på själva pumpen efter jag skruvat bort fronten.
Mvh
Andreas
Jag har nyligen bytt till en VVM310 där den själv justerar hastigheten på cirkulationspumpen, tidigare hade vi en extern pump som gick på lägsta varvtalet.
Problemet är nu att när den går över runt 70% hastighet så tjuter det lite i vissa element vilket är sjukt störigt. Går detta att justera?
Jag hittar inga inställningar i menyerna och jag hittar heller inget vred på själva pumpen efter jag skruvat bort fronten.
Mvh
Andreas
Har Du en massa termostatventiler? Går det ut lite för varmt vatten så stryper de och kan skapa missljud. Jag har en VVM 320 och kör med öppna ventiler förutom i ett sovrum. Rumstermostat och rätt justerad värmekurva brukar det bli bra.Y yoxler skrev:Hej,
Mvh
Andreas
Jo jag har flera termostater men dessa måste jag ha. Äldre hus med källare och vardagsrum mot syd. Blir helt fel värme i huset om allt står öppet tyvärr.Christer G.V. skrev:
Vet du hur jag gör det? Mitt problem är att jag inte hittar någon sådan inställning i menyernaJ jonaserik skrev:
ska se om jag kan få bort fronten i morgon. Men jag har varit där och tittat men det verkar inte finnas något vred på cirkulationspumpen, alltså för att sänka effekten, det hade jag på min förra pump.J jonaserik skrev:
Utan dessa verkar endast styras av värmepumpen
Mystiskt inga rattar eller knappar, har inte sett den förut. Kanske annan på forumet. Vad händer om du trycker på symbolen nere till höger med kurvan på. PÅ en etikett så står det nog lite uppgifter om den, såsom typ modell etc. kan du få en bild på den
Hej fick det här från Wilo
Hejsan!
Detta är en OEM-pump som endast säljs till andra tillverkare.
Åh just denna är en variant utan ratt på framsidan där man kan göra inställningar.
Utan styrs enbart med en extern PWM signal som bestämmer varvtalet på pumpen.
Tappar man signalen går pumpen på max varvtal.
Det måste finnas något i VP-datorn för att ställa min/max på pumpen , kanske ide att ringa IVT och fråga hur dom tänker sig med styrningen av den. Inte alla hus som det varvtal som VP ska bestämma om är rätt
Hejsan!
Detta är en OEM-pump som endast säljs till andra tillverkare.
Åh just denna är en variant utan ratt på framsidan där man kan göra inställningar.
Utan styrs enbart med en extern PWM signal som bestämmer varvtalet på pumpen.
Tappar man signalen går pumpen på max varvtal.
Det måste finnas något i VP-datorn för att ställa min/max på pumpen , kanske ide att ringa IVT och fråga hur dom tänker sig med styrningen av den. Inte alla hus som det varvtal som VP ska bestämma om är rätt
Fick även detta från Wilo på min fråga
Tack för info. är dom identiska invärtes , så det bara är ett lock utan vred på och går att koppla på en yttre givare. eller potensimeter.
Klart det beror på var signalen tas ut i från. I pumpen eller från värmepump. Tänker på 0 -10 v eller 2 - 20 mA styrning som är
den typ av styrning som gäller för det mesta
Svar
Ja precis de är identiska invärtes.
PWM signalen kommer från värmepumpen.
Bifogar dig en bild om PWM
Tack för info. är dom identiska invärtes , så det bara är ett lock utan vred på och går att koppla på en yttre givare. eller potensimeter.
Klart det beror på var signalen tas ut i från. I pumpen eller från värmepump. Tänker på 0 -10 v eller 2 - 20 mA styrning som är
den typ av styrning som gäller för det mesta
Svar
Ja precis de är identiska invärtes.
PWM signalen kommer från värmepumpen.
Bifogar dig en bild om PWM
Redigerat:
aaaa jag har läst om den berömda 5.1.11 men inte hittat den, tänkte att jag hade annan mjukvaraT tobbetk skrev:
Men nu är den hittad och jag har satt max till 70%
Stort tack alla för er hjälp!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ändra fläkthastighet IVT 495 Twin
Värmepumpar -
FTX Enervent Pingvin ändra flykthastighet?
Ventilation -
Ändra farten på cirkulationspumpen beroende på tid på dygnet mha ett servo (Arduino)?
Fjärrvärme & Gas -
Hur ställa hastighet på cirkulationspumpen till golvvärme?
Värme allmänt -
Hur fungerar hastighetsregleringen på cirkulationspumpen?
El