Vi ska handla upp ett lösvirkeshus och skriver just nu på anbudsunderlaget som vi ska skicka ut. Är det någon som har ett bra anbudsundelrag eller liknande som är modernt som vi kan ha som stöd. Vilka byggnormer såsom AMA etc ska man hänvisa till för anbuden ska bli mer jämförbara? Vi har koll på alla detaljer såsom materialval etc men skulle behöva tips på det finstilta. :confused:

Samma situation här, har du fått tag i något som du kan dela eventuelt byta?
Vi har dock inte vårt första utkast klart föränn om ca en månad...

Mvh Daniel

• Gilla
Christoffers
  • Laddar…
Mitt håller sakteligen på att växa fram, kanske klart om någon vecka.
Hur är det tänkt att Ert hus ska se ut? 1/2 plan storlek, stil...
/Christoffer

Se till att ni är noga med att speca alla detaljer om hur slutresultatet ska bli så slipper ni dom ev problemen när huset är klart.

• Gilla
Christoffers
  • Laddar…
@Enk Projektet, det är en mycket intressant kommentar som jag också fått från andra.
Hur ser man egentligen till att slutresultatet blir som man vill genom att speca alla detaljer, det är ju praktiskt omöjligt att skriva ner exakt hur varje detalj skal göras. Allting måste ju mer eller mindre generaliseras.
I mina ögon faller det väldigt mycket ned på att titta på byggarnas tidigare projekt för att avgöra detaljnivån i deras arbete? Hur mycket spikhål är synliga, hur rakt sitter kakelplattorna, hur fint är listerna gerade osv? Sådana grejor kan man ju aldrig specificera in?

• Gilla
Christoffers
  • Laddar…
wittsjo skrev:
@Enk Projektet, det är en mycket intressant kommentar som jag också fått från andra.
Hur ser man egentligen till att slutresultatet blir som man vill genom att speca alla detaljer, det är ju praktiskt omöjligt att skriva ner exakt hur varje detalj skal göras. Allting måste ju mer eller mindre generaliseras.
I mina ögon faller det väldigt mycket ned på att titta på byggarnas tidigare projekt för att avgöra detaljnivån i deras arbete? Hur mycket spikhål är synliga, hur rakt sitter kakelplattorna, hur fint är listerna gerade osv? Sådana grejor kan man ju aldrig specificera in?
Nu är jag mest bevandrad i El-AMA då jag jobbar som elkonsult, men det du nämner sist låter som något som skulle kunna vara reglerat i Hus-AMA. AMA är ju till för att slippa skriva 500s långa förfrågningsunderlag genom att slippa ta med dylikt.

Ett par tips!
Bli medlem i VILLAÄGARNA, där finns också en del färdiga avtal.
Kommunerna har höga krav, men gör inte mycket för att uppfylla sina åtaganden efter att du fått bygglovet.
Hela ansvaret med kontroller och genomförande hänger helt på dig som köpare.
Du måste vara med och snoka, mäta och kontrollera hela tiden om det skall bli bra, sunt förnuft räcker långt.
Säg stopp om något är osäkert, ring då din expert som du har i telefonboken.
Jag har gjort såhär när jag bygger.
Vaska av närområdet och leta upp en eller två vana snickare som kan lite utöver snickerier, vatten, plåt, mark.
Jag har helt enkelt frågat vilken tid dom tror att arbetet tar, och sedan har jag anställt dom per timme, jag har förstås ett takpris som dom inte får spräcka.
Råkar man hitta FEL personer så säger man bara fint med det ni gjort, nu gör jag resten själv.
Varför uttalar jag mig så här? Jag har självfallet byggt och sålt många hus både nya och gamla. Ökad kunskap kommer med åren lyssna på erfarna villaägare så går allt lite lättare.
PS! Just nu jobbar jag med fem villor:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.