Ja och ännu billigare blir Veritas sågarna från Tyskland. Jag beställde ifrån Dieter Schmid - Fine Tools och det gick väldigt smidigt och snabbt. Sågarna finns här hos dem.

Använde du figursåg/lövsåg för att såga bort det mesta när du gjorde sinkningarna? Eller fick stämjärnen göra hela jobbet? Schwarz förespråkar ju att göra ett grunt spår (rabbet) för att registrera de två sidorna mot varandra. Jag hoppas kunna använda min simshyvel (shoulder plane) för detta moment. Någon som prövat denna metod vid sinkning?

S
Jac: det var nog bästa inlägget i hela tråden!

Tack! :)

Jespiir: Om frågan var riktad till mig så provade jag både att såga och stämma. Jag grovrensade för sinkorna med sågen och efterjusterade med stämjärn sedan använde jag endast stämjärn till tapparna. Jag hade en sådan här: http://www.jula.se/figursag-301-165-mm-331031 men skulle förstås antagligen hellre haft en sådan här: hyvlar.se/ryggsag/kontursagar/5tum_kontursag ;)

Att lyckas bra med figursågen kräver nog också lite övnining men det verkar lättare att stämma ur om man först tar bort det mesta med sågen. Sedan kan jag tänka mig att det går lättare med runda lösvsågsblad än med de platta figursågsbladen. Någon som har bättre koll på detta?

En "rabbet" är nog ingen dum ide men jag hade ingen (fungerande) hyvel som jag kunde prova med. Jag har en gammal stanley kopia (tror det kan vara en Anchor #78 men är osäker, det var ett tag sedan jag tittade på den) som möjligen skulle kunna funka om den fick en rejäl uppfräshning. Titta för mycket på nya hyvlar vågar jag inte just nu...

Jespiir skrev:
Använde du figursåg/lövsåg för att såga bort det mesta när du gjorde sinkningarna? Eller fick stämjärnen göra hela jobbet? Schwarz förespråkar ju att göra ett grunt spår (rabbet) för att registrera de två sidorna mot varandra. Jag hoppas kunna använda min simshyvel (shoulder plane) för detta moment. Någon som prövat denna metod vid sinkning?
Jag har testat med både figursåg och stämjärn, men använder oftast stämjärn, för jag tycker det är smidigare med bara ett verktyg.

Att använda en simshyvel har jag aldrig testat, men det kan säkert vara bra. Dock behövs inte det om man gör sinkningen tvärtom (dvs sågar laxstjärtarna sist). Har börjat använda den metoden istället, efter att ha sett någon video och läst någon artikel med Frank Klausz. Jag tycker det är mycket enklare att rita av sinkningarna på det sättet. Mycket lättare att placera styckena mot varandra exakt.

En fin video finns här: (3-minuts sinkfog)
http://www.popularwoodworking.com/video/klausz

Edit: videon verkar inte fungera just nu. Hittade en annan på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=G-o4jryTkUc

Redigerat:
jac skrev:
Jag kom på att det kanske är fler som inte hängde med när Chris i boken skriver om att göra layouten av sinkorna med passare. Den andra videon på denna sidan hjälpte mig på traven:
[länk]
Underteckad har klurat lite på hur passare skulle göra layouten av sinkningar enklare, videon du länkade förklarade glasklart :) Man tackar och bockar, dags att införskaffa ett par passare snart...

SnickareHobb, ja Klausz är helt grym på att göra lådor. Den hastigheten och precisionen får man ha som målbild när man står och bankar ;) eller inte...

Jespiir: Man behöver inte hänga upp sig så mycket på filningen av sågtänder. En klyvsåg klyver snabbare men kapar långsammare och med lite mer utflisning (vilket lätt hanteras med ritsad såglinje) men det är tvärtom för en kapsåg. Klyver långsammare men kapar bättre. Gramercys tänder är en bra kompromiss. Klyver rätt fort och kapar ganska bra.

bengtn: okej, jag skall nog testa att använda mina sågar till "fel sak" och se om jag får lite bättre koll på hur de olika parametrarna påverkar resultatet.

jac skrev:
Jag tog och kapade en spillbit av furu och började såga sinkor på frihand. Döm om min förvåning när bitarna sedan gick att passa ihop efter högst 10 minuters bearbetning. Kanske synd och säga att sinkorna blev snygga men funktionen fanns, en hållbar fog i 90 graders vinkel. Jag hade definitivt förväntat mig ett betydligt sämre resultat.
Va? Ingen bild? ;)

Daniel_N skrev:
Va? Ingen bild? ;)
Jag är inte helt övertygad om att detta är något som behöver bevaras till eftervärlden eller ens visas i samtiden. Men OK, det blir ändå inte första gången jag gör mig till åtlöje här så jag får bjuda på denna:

uploadfromtaptalk1351886453714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt på frihand som sagt...

Jag blev inspirerad av jac's bild :)

Här kommer mitt eget första försök på laxstjärt. Två skräpbitar fick offra sig för vetenskapen och ingå i detta experiment.
Jag testade att göra en liten "rabbet" för att synkronisera de två bitarna, enligt Schwarz instruktion i boken.

Sågandet gick väl sådär... om man vill vara snäll kan man säga att förbättringspotentialen är STOR :)
Min figursåg från Clas Ohlson är nära på värdelös märkte jag, bladet snurrar som det vill i båda ändar, jag fick hålla mig minst 3mm ifrån för att ha säkerhetsmarginal när sågen löpte amok.
När det var dags för stämjärnet så var det såklart 1/2" som behövdes och det är för tillfället det slöaste järnet i min minimala samling. Jag orkade inte slipa det... det blev inte vackert. Men ni slipper se så mycket av dom ytorna på bilderna iaf!

När det var dags för slutpassning få gjorde jag en två, tre vändor med att identifiera var det var trångt och skrapa bort lite med stämjärnet. Efter detta tyckte jag att det var dags för bitarna att gå ihop och övergick mer till gummiklubba.
Det kostade ena biten livet.

Trots detta strukturella sammanbrott och alla mina glapp så var fogen tokstark utan lim. Det blir nog hur starkt som helst om man får in lite precision på det här. Jag insåg också när allt var klart att man måste räkna bort djupet på spåret jag hyvlat. Annars sticker "pinnarna" ut lika mycket som spåret var djupt - helt självklart såhär i efterhand men men.

IMAG0226.jpg
Skapa konto

• IMAG0227.jpg
    Skapa konto
Tjusigt Jespiir!

Det är väl skönt när det finns potential till förbättringar, annars hade du ju varit "färdig" nu. :D

Jag skall nog försöka få liv i min Anchor 78:a så snart jag fått rätt på putshyveln av samma årgång och skick. En "rabbet" (spår, försänkning?) på det sättet är nog inte så dumt bara man gör höjden på pinnarna rätt. Å andra sidan kan du ju se det som en fördel, nu finns det utrymme att hyvla/putsa ner pinnarna till exakt rätt höjd. Det skulle alltså kunna vara en finess att göra dem lite för höga. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.