2 324 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Amorteringskrav och huspriser
Går i tankarna att bygga hus men funderar på om amorteringskravet som kommer nu under 2018 kommer påverka huspriserna. Jag har läst att bankerna endast ger amorteringsfria lån till ungefär 1/4 som söker för nybygge. Tror ni att hustillverkarna kommer justera sina priser den närmaste tiden eller kommer de dröja något år?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 402 inlägg
Det skärpta Amorteringskravet gäller bara lånbelopp över 4.5 gånger årsinkomsten. De flesta nybyggen lär väl ligga under detta?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 402 inlägg
Nej.
70-50% belåning 1% av lånet amorteras per år
Över 70% belåning 2% av lånet amorteras per år
Över 4,5 gånger årsinkomsten i lån amorteras 1% extra per år
Här är en bra summering
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/amortering.html
70-50% belåning 1% av lånet amorteras per år
Över 70% belåning 2% av lånet amorteras per år
Över 4,5 gånger årsinkomsten i lån amorteras 1% extra per år
Här är en bra summering
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/amortering.html
Ammorteringskravet bör inte vara ett problem. Oroar du dig att du inte klarar det så tjänar du alldeles för lite för att bygga. 2-3% är ju något man bör räkna med att räntan till och med skulle kunna gå upp.
Tror dock inte på sänkta priser oavsett, marknaden för hus skulle behöva störtdyka för att detta skulle hända. Och händer det så lär det vara svårt att få tag på tomter då folk håller på dom tills priset går upp.
Tror dock inte på sänkta priser oavsett, marknaden för hus skulle behöva störtdyka för att detta skulle hända. Och händer det så lär det vara svårt att få tag på tomter då folk håller på dom tills priset går upp.
Moderator
· Stockholm
· 53 535 inlägg
Vet inte riktigt hur du räknar. Men om vi antar att här i Stockholm iallafall så kostar ett normalt bygge inkl. tomt typ. 6 milj och uppåt.Johannes Carlsson skrev:
Om vi räknar 85% belåning, så lånar du alltså minst 5,1 milj. Vilket kräver en inkomst i familjen på 1,13 milj. Då behöver båda makarna ha en månadslön på ca 50 000. Jag kan tänka mig att det är många som idag bygger med lägre inkomst än så.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 402 inlägg
Ja och? Det gäller ju att man får amortera 3% per år då.
Sen räknar inte jag med att majoriteten av alla nybyggen är i Stockholm?. Jag tänker mig att runt 4 är mer normalt utanför de största städerna
Sen räknar inte jag med att majoriteten av alla nybyggen är i Stockholm?. Jag tänker mig att runt 4 är mer normalt utanför de största städerna
Om du bygger för 5 milj inkl tomt, och du har 1 milj i insats blir amorteringen 10.000kr i månaden om du tjänar som medelsvensson, anser du att detta är en mindre summa som dom flesta skall klara av?H hablam skrev:Ammorteringskravet bör inte vara ett problem. Oroar du dig att du inte klarar det så tjänar du alldeles för lite för att bygga. 2-3% är ju något man bör räkna med att räntan till och med skulle kunna gå upp.
Hur mycket skall man tjäna i dina ögon för att kunna bygga hus?
Folk har bevisligen problem att sälja till dom priser dom anser är korrekta! För varje dag som går så blir det svårare och svårare och få ut det säljaren anser är ett korrekt värde. Men säljarna lever antagligen kvar uppe i det blå!
Nyligen gjordes en undersökning där mäklarna tillfrågades; 0 köparens marknad - 10 säljarens marknad, resultat blev 4.7 till köparen, ett år tidigare låg denna siffra på 7.4.
Så det är på väg neråt... Amorteringskraven kommer knappast dra upp priserna heller, och då har dessa inte ens trätt i kraft ännu.
Nyligen gjordes en undersökning där mäklarna tillfrågades; 0 köparens marknad - 10 säljarens marknad, resultat blev 4.7 till köparen, ett år tidigare låg denna siffra på 7.4.
Så det är på väg neråt... Amorteringskraven kommer knappast dra upp priserna heller, och då har dessa inte ens trätt i kraft ännu.
Bygger du för 5 miljoner utan att du klarar att amortera 3 % bör du ej bygga huset. Vad gör du om räntan skulle gå upp 2-3% under bygget gång? Antingen bygger du för dyrt (ett hus går ju utan att problem att bygga för runt 2.5-3 utan tomtköp och andra avgifter) så antingen får du bygga billigare hus hitta billigare tomt, göra bägge två eller köpa ett äldre hus för att du helt enkelt inte har råd.T Thomas' skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Omvärderat och borttagit amorteringskrav - avgift Swedbank
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Stabila småhuspriser enligt SCB
Artikelkommentarer -
Huspriser relativt taxeringsvärde växande trend?
Köpa & Sälja hus -
Amorteringskravet väntas vända huspriserna
Artikelkommentarer -
Mäklarna tror amorteringskrav får liten påverkan på huspriserna
Artikelkommentarer