8 039 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Amatör som har problem med vvb i fritidshus
Ja det är ju ingen stor kostnad. Har funderingar på att bara köpa insatsen istället för hela blandningsventilen. Frågan är om det löser mitt problem med luft i vvb? Jag finns i smålandJ jonaserik skrev:
Problemet just nu är inte blandaren för den sitter på plats utan problemet är all luft jag fått in i systemet. Inget tryck på varmvattnet alls, det spottar och fräser för att sen försvinna helt. Och när pumpen går igång blir varmvattnet kallt, plus att VVB låter som åskan går, det porlar och mullrar inne i den och även i en del av ledningarna.
Om jag byter blandaren så antar jag att detta problemet kommer kvarstå? enda trösten i bedrövelsen är att jag har mer värme på det lilla vatten som kommer nu än innan jag pillade på blandningsventilen.
Om jag byter blandaren så antar jag att detta problemet kommer kvarstå? enda trösten i bedrövelsen är att jag har mer värme på det lilla vatten som kommer nu än innan jag pillade på blandningsventilen.
Här är alla delar som eventuellt behöver bytas.Nova777 skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/reservdelssats-lka-683/
Har också funderat på detta efter att ha dammsugit hela nätet. Det ska sitta en i blandningsventilen om jag fattat rätt. Finns det fler?Jäkla djungel dettauseless skrev:
Ja, det sitter en i bottenventilen i din brunn. Men den kan inte orsaka dina problem. Den som sitter vid blandningsventilen är för att hindra varmvatten att komma in i kallvattnet.
Och tvärtom då antar jag?D Daniel 109 skrev:
Varmvattnet blir verkligen iskallt en liten stund efter pumpen går i gång.
Så.. Ponera att jag byter hela paketet där blandningsventilen sitter (skulle helst vilja ha en helt annan utan plastgängor på termostratten) och får ordning på den biten, hur blir jag sen av med luften i systemet?
LK är ett bra märke. Den behöver du inte byta.
Jag misstänker att beredaren sitter baklänges. Men det ser inte ut att vara så, eller att stigarröret som ska ta ut vattnet är av. Hur nu det skulle kunna gå till.
Jag misstänker att beredaren sitter baklänges. Men det ser inte ut att vara så, eller att stigarröret som ska ta ut vattnet är av. Hur nu det skulle kunna gå till.
Just felet "stigarröret d.v.s. att röret för varmvatten ut" är av, skulle ju kunna ge dessa fel :
1.Vattnet blir snabbt kallt vid urtappning.
2.Luft i behållaren kommer inte ut helt eftersom röret inte når upp. ( förutsätter dock att det fylls på med luft via kallvattenintaget med lika mycket, som kommer ut med " varmvattnet).
1.Vattnet blir snabbt kallt vid urtappning.
2.Luft i behållaren kommer inte ut helt eftersom röret inte når upp. ( förutsätter dock att det fylls på med luft via kallvattenintaget med lika mycket, som kommer ut med " varmvattnet).
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Fast det stod väl att det utströmmande vattnet, när det läckte var hett.
det är helt orimligt att man skall få ut hela insatsen ur blandaren, även om man misshandlar den. Jag tror att den var trasig redan innan.
det är helt orimligt att man skall få ut hela insatsen ur blandaren, även om man misshandlar den. Jag tror att den var trasig redan innan.
