4 466 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Älvsbyhus
Sida 1 av 3
Hej!
Vi har äntligen fått tomt och håller nu på och funderar på vilka vi ska bygga med. Vi har fastna för Älvsbyhus och Mimer. Nu undrar vi om det finns någon som har erfarenhet av att bygga med Älvsbyhus? Just där vi bor finns det inget visningshus så vi är intresserade av allt som ni vet om Älvsbyhus? Kvalitet? Hur är det att bygga med dem?
Mvh Hanna
Vi har äntligen fått tomt och håller nu på och funderar på vilka vi ska bygga med. Vi har fastna för Älvsbyhus och Mimer. Nu undrar vi om det finns någon som har erfarenhet av att bygga med Älvsbyhus? Just där vi bor finns det inget visningshus så vi är intresserade av allt som ni vet om Älvsbyhus? Kvalitet? Hur är det att bygga med dem?
Mvh Hanna
Hej.
Vi fick vårat Tyr från Älvsbyhus den 25 november, och vi har bara positiva saker att säga om dem. Allt har funkat klockrent från den dagen vi skrev kontraktet.
Nu håller snickarna för fullt på iordningställa huset.
Vi hade inte heller något visningshus att titta på, utan bestämmde oss bara genom att ha sett huset på bild. Vi bygger i Jämtland. Ibland har vi väl funderat på hur vi skulle tycka när huset väl kom, men vi är nästan mer nöjda nu.
Enda nackdelen är väl de långa leveranstiderna
Vad gäller kvaliten så har vi väl inte heller något negativs att säga. Det är väl inte de bästa grejorna på marknaden, men med tanke på priset så är det helt ok. Vi har bytt ut en del av vitvarorna, och lite andra grejor inne.
/ Dick och Christina
Vi fick vårat Tyr från Älvsbyhus den 25 november, och vi har bara positiva saker att säga om dem. Allt har funkat klockrent från den dagen vi skrev kontraktet.
Nu håller snickarna för fullt på iordningställa huset.
Vi hade inte heller något visningshus att titta på, utan bestämmde oss bara genom att ha sett huset på bild. Vi bygger i Jämtland. Ibland har vi väl funderat på hur vi skulle tycka när huset väl kom, men vi är nästan mer nöjda nu.
Enda nackdelen är väl de långa leveranstiderna
Vad gäller kvaliten så har vi väl inte heller något negativs att säga. Det är väl inte de bästa grejorna på marknaden, men med tanke på priset så är det helt ok. Vi har bytt ut en del av vitvarorna, och lite andra grejor inne.
/ Dick och Christina
Hej!
Tack för erat svar!
Nej, vi är väl medvetna om att man inte kan få allra bästa kvalitet med tanke på det pris de har. har också hört att de har lång leveranstid, men vi har fått lovat ett hus i vecka 18, med inflyttning vecka 22-23. Det tycker inte jag är särskilt lång tid. Har tagit en offert från Smålandsvillan och de hade inlfyttning oktober 2006.
Vi kommer också att välja till lite "lyxigare" varor än just standard.
Mvh Hanna
Tack för erat svar!
Nej, vi är väl medvetna om att man inte kan få allra bästa kvalitet med tanke på det pris de har. har också hört att de har lång leveranstid, men vi har fått lovat ett hus i vecka 18, med inflyttning vecka 22-23. Det tycker inte jag är särskilt lång tid. Har tagit en offert från Smålandsvillan och de hade inlfyttning oktober 2006.
Vi kommer också att välja till lite "lyxigare" varor än just standard.
Mvh Hanna
Hanna.. var i landet ska ni bygga erat?? De skiljer en hel del beroende på var i landet man bygger på leveranstid.. Här i skånetrakten verkar det alltid sättas en tid lite mindre än ett år.
Vi fick som Therese skriver här nedan osse ca 1 år.
Vi fick som Therese skriver här nedan osse ca 1 år.
Vi ska bygga i Örebro. Fast just leveranstiden är inget problem för oss. Det vi undrar över är hur husen och firman är? Känns husen som rejäla? Hur är kvalitén på husen? Hur är Älvsbyhus som firma? Är de bra att ha att göra med?
Mvh Hanna
Mvh Hanna
Om, inte leveransen är några problem, så är det säkert bra att bygga med Älvsbyhus. Det gör de flesta i Sverige och de flesta verkar trivas. Som med allt - man får det man betalar för.
Vi hade tänkt att bygga med Älvsbyhus själva, men säljaren lurade oss på leveransdatum och satte det ett halvår tidigare, än vad som var möjligt. Vi var inte tillräckligt insatta hur lång väntetiden egentligen var och då gick vi på en mina. NU säger jag dock inte att ni har blivit lurade, men för oss var det så. Sen var det en del andra omständigheter i kvalitén på Älvsbyhus, som också fick oss att backa. b.l.a takstol, grund etc.
Om några veckor kommer vårt hus, ett Smålandsvillan och det har funkat bra för oss. Enligt vår mening ett litet snäpp över Älvsbyhus.
Sen finns det fler husföretag med lågprisserier, som tex LB-hus o Hjältevadhus. För lite mer pengar får man högre standard som just standard på dessa hus och då kan det i slutändan bli ungefär samma kostnad för ett extra utrustat Älvsbyhus som ett LB-hus. Rätta mig någon, om jag har fel i det sistnämnda!
Vad ni än väljer - Lycka till!
Vi hade tänkt att bygga med Älvsbyhus själva, men säljaren lurade oss på leveransdatum och satte det ett halvår tidigare, än vad som var möjligt. Vi var inte tillräckligt insatta hur lång väntetiden egentligen var och då gick vi på en mina. NU säger jag dock inte att ni har blivit lurade, men för oss var det så. Sen var det en del andra omständigheter i kvalitén på Älvsbyhus, som också fick oss att backa. b.l.a takstol, grund etc.
Om några veckor kommer vårt hus, ett Smålandsvillan och det har funkat bra för oss. Enligt vår mening ett litet snäpp över Älvsbyhus.
Sen finns det fler husföretag med lågprisserier, som tex LB-hus o Hjältevadhus. För lite mer pengar får man högre standard som just standard på dessa hus och då kan det i slutändan bli ungefär samma kostnad för ett extra utrustat Älvsbyhus som ett LB-hus. Rätta mig någon, om jag har fel i det sistnämnda!
Vad ni än väljer - Lycka till!
Hej!
Vi ska bygga ett Mimer och är supernöjd med allt ännu, säljaren sköter sig utomordentligt och huset kommer dessutom betydligt tidigare än vad vi först fick veta
Har pratat med andra Ä-hus ägare på samma kvarter som är mycket nöjda över sina hus. Hade kontakt med andra hustillverkare innan men de kändes inte seriösa.
Jag kan inte annat än rekommendera Ä-hus än så länge dessutom vill man ju ha pengar över till annat än att betala av huset också. Bygger i Umetrakten.
Vi ska bygga ett Mimer och är supernöjd med allt ännu, säljaren sköter sig utomordentligt och huset kommer dessutom betydligt tidigare än vad vi först fick veta
Jag kan inte annat än rekommendera Ä-hus än så länge dessutom vill man ju ha pengar över till annat än att betala av huset också. Bygger i Umetrakten.
Hej,
Vi får vårat Tyr levererat d 10 januari 2006. Sen vi skrev på kontraktet i midsommarveckan så har allt bara flytit på med Älvsbyhus. Både säljaren och huvudkontoret har varit oss till hands när vi behövt dom. Säljaren ringde o puschade på kommunen när han tyckte de tog för lång tid med bygglovet.
Vi valde att ta "mark-killen" som säljaren rekomenderade. Det är vi glada över. Han fixar allt. Han håller i alla kontakter, sprängning, transporter, vattenfall, borrning av brunn m.m. Helt suverän människa!
Httills har allt fungerat utmärkt med Älvsbyhus. Hoppas att det fortsätter så här
Som sagt, huslverans 10/1
/Gammelmormor
Vi får vårat Tyr levererat d 10 januari 2006. Sen vi skrev på kontraktet i midsommarveckan så har allt bara flytit på med Älvsbyhus. Både säljaren och huvudkontoret har varit oss till hands när vi behövt dom. Säljaren ringde o puschade på kommunen när han tyckte de tog för lång tid med bygglovet.
Vi valde att ta "mark-killen" som säljaren rekomenderade. Det är vi glada över. Han fixar allt. Han håller i alla kontakter, sprängning, transporter, vattenfall, borrning av brunn m.m. Helt suverän människa!
Httills har allt fungerat utmärkt med Älvsbyhus. Hoppas att det fortsätter så här
Som sagt, huslverans 10/1
/Gammelmormor
Det är jag säkert! ....MEN du har säkert betalat 150.000 för mycket för denna tjänst! :-?Gammelmormor skrev:
Det är jag säkert! ....MEN du har säkert betalat 150.000 för mycket för denna tjänst! :-?[/quote]AnEnglishmanAbroad skrev:
Nej d har vi inte. Vi hörde med lokala markenteprenörer med. Visst han var inte billigast, men d va en skitsumma tyckte vi. Han har gjort markarbeten till Ä-hus i 25 år. De lokala hade aldrig gjort d. :-X
Vi valde också att anlita den som ÄH rekomenderade, dvs samma firma som grävde grunden. Vi hade inte heller någon sprägning, men det blev en del extra gruv mot det vi beräknat. Sen grovplanerade han ut hela tomten och fraktade bort alla massor.
För hela jobbet betalade vi strax över 90.000kr.
/ Dick och Christina
/ Dick och Christina
249. 000:- Då fixar han allt som behövs göras på tomten.Kosmos skrev:
Brunn, ledningar, grovplanering/planchakt, fyllnadsmassor, skyddsfyllning mot grund, dränering av husgrund, avledning av regnvatten fr stuprör till dagvattenbrunn, ett dike som går över tomten flyttas o rörläggs, befintlig dagvattenbrunn flyttas, gångstig till entre, nedgrävda elkablar för lycktstolpar och trädgårdsbelysning, infiltration på andra sidan väg, pump monteras i borrhål, garageplatta med brunn, sprängning av berg ca 80 kvm. m.m....
Vi behöver alltså inte göra någonting. Han håller med alla kontakter o dyl. Det han inte gör är att lägga gräsmatta
/Gammelmormor
christinas skrev:Vi valde också att anlita den som ÄH rekomenderade, dvs samma firma som grävde grunden. Vi hade inte heller någon sprägning, men det blev en del extra gruv mot det vi beräknat. Sen grovplanerade han ut hela tomten och fraktade bort alla massor.
/ Dick och Christina
Samma sak för våran del 90 papp. Tyckte det var lönndyrt först men då man hör andra så kanske inte så farligt. :-?