nybyggare_anna skrev:
Hej "byggimpert"!

Vi vill oxå sätta in takfönster i vårt Oden som ska byggas i början av nästa år. Vem gjorde detta till er och vad kostade det? Går det att få genom Älvsbyhus?

/Anna
Vi anlitade en oberoende fönsterinstallationsfirma då jag var lite rädd för det där med läckage så jag ville göra det jag kunde för att få fönstren insatta av någon som var van vid den typen av arbete.
Prislista på takfönstren finns på Velux hemsida, arbetskostnaden minns jag faktiskt inte exakt vad den gick på då vi även satte in 2 extra fönster även på nedre botten.
Det går inte att köpa takfönster "tillsammans med huset" dvs. direkt av Ä-hus, går inte heller att beställa insättning via Ä-hus.

Däremot är det ständigt diskussioner här på forumet om att man på olika orter kan få än det ena än det andra som "standard", MEN det är då den lokale Ä-hussäljaren som står för dessa extra tillval antingen via egen firma eller egna kontakter med annan entreprenör, så möjligheten kan ju finnas för dig beroende på var du bor/bygger.

Kom bara ihåg att teckna separat avtal med den firma som de facto sen gör jobbet så att du har några garantier, för till Ä-hus centralt är det ingen idé att vända sig med problem rörande tex. takfönster.
Märker ofta här på forumet att många inte skiljer riktigt på vad "Företaget Älvsbyhus" levererar och vad som levereras av tex. Ä-hussäljarens eget bolag, så se till att du har en ordentlig offert och ett avtal med den som ska utföra arbetet.

MVH/Christina.

Hej

Vi har inte satt in våra takfönster ännu, men skall till så småningom.
Det jag kan tipsa om är att fast Ä-hus inte utför jobbet så är det inga problem att få med fönstren på bygglovet. Det ritade in dem från början åt oss, så nu slipper vi söka bygglov för detta senare......

/aja

Vi ska bygga ett Höner till vintern. Vi har valt den planlösning som har 3 sovrum och ett litet v-rum på nedre plan. Vi tänkte bygga ett stort sovrum, ett hyfsat stort v-rum samt en klädklammare och ett förråd på ö-våningen. Vi har inte valt någon takkupa, därför tyckte vi att det passade bra för oss att ha ett stort rum på varje kortsida och en hall i mitten som inte kräver något direkt fönster. Hallen kommer vara öppen mot v-rummet och en dörr in till sovrummet.

/Evangeline

Nu kan man få förhöjt väggliv och annan vinkel på 1.5 plans husen... såg det på Älvsbyhus sida.

mvh Janne

vad gäller takfönster-var noga med att be en plåtslagare göra inskoning till dessa på plats, använd inte velux standardtätningssats som är frigolit.Tips i original från kalle dussin. :)

(Nu kan man få förhöjt väggliv och annan vinkel på 1.5 plans husen... såg det på Älvsbyhus sida.

mvh Janne)

En liten fråga bara... Hur mycket yta vinner man på att bygga med förhöjt väggliv och 34 graders taklutning??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.