Hej! Bor i ett Mockfjärds Elementhus från -67. Vår aluminiumfasad har lokalt små skador i nedkanten (främst i söderläge 2-3 dm från grundmuren). Någon som känner igen problemet och har en ide hur man kan laga och lappa?
#elementhus #aluminiumfasad #mockfjärds elementhus
#elementhus #aluminiumfasad #mockfjärds elementhus
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Nu är jag ingen expert på aluminiumfasader, men bilderna visar ju korrosionhål i metallen, och vad det än är bakom så ser det "sådär" ut...
Går det att plocka ner delar av fasaden, så man kan se hur det ser ut bakom?
Går det att plocka ner delar av fasaden, så man kan se hur det ser ut bakom?
Hej och tack för svar.
Har också noterat att det är korrosionshål. Innan vi börjar plocka med fasaden eller kollar med firma tänkte jag höra här i forumet om någon har erfarenhet av liknande problem med elementhusens lite speciella aluminiumfasader.
Har också noterat att det är korrosionshål. Innan vi börjar plocka med fasaden eller kollar med firma tänkte jag höra här i forumet om någon har erfarenhet av liknande problem med elementhusens lite speciella aluminiumfasader.
Hejsan.
Ja mockfjärds elementhus är väldigt speciellt. Aluminiumplåten sitter ju direkt på "stommen". Så det är inte bra om det är hål i plåten.Och är väldigt svårt att laga utan att det ska se konstigt ut. Jag fick själv sätta på ny panel utanpå. Dock så hade jag ej några skador på min fasad utan det var för att jag tog upp nya fönsterhål och sätta igen gamla.
Ja mockfjärds elementhus är väldigt speciellt. Aluminiumplåten sitter ju direkt på "stommen". Så det är inte bra om det är hål i plåten.Och är väldigt svårt att laga utan att det ska se konstigt ut. Jag fick själv sätta på ny panel utanpå. Dock så hade jag ej några skador på min fasad utan det var för att jag tog upp nya fönsterhål och sätta igen gamla.
Hej!H Havssulan skrev:
Sen in i tråden och kanske du redan lappat fasaden eller bytt den. För ev. andra intresserade så har jag också ett Elementhus från -67. Jag lagade korrosionshålen med plastic padding för aluminiumkaross (bil) och målade sedan om huset. Det var 2012 och färgen har suttit bra men bleknat med tiden. Inga nya hål men man ser att det blir små bubblor här och där under färgen från korrosion i aluminiumet. En nackdel är att lagningarna med grön plastic padding syns igenom våg gula husfärg i direkt solljus.
Vår aluminiumfasad sitter inte på en stomme utan är yttersta lagret i de element som fasaden är uppbyggd av. Direkt under aluminiumet sitter en träfasad/träpanel med samma profil som plåten.
Bifogar några bilder från när vi målade om 2012 samt fönsterbyte 2022 där man ser panelen i genomskärning. Sista bilden visar fasaden nu 2025 där man ser bubblorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Toppenbeskrivning, tack för att du delade.N Nelius skrev:Hej!
Sen in i tråden och kanske du redan lappat fasaden eller bytt den. För ev. andra intresserade så har jag också ett Elementhus från -67. Jag lagade korrosionshålen med plastic padding för aluminiumkaross (bil) och målade sedan om huset. Det var 2012 och färgen har suttit bra men bleknat med tiden. Inga nya hål men man ser att det blir små bubblor här och där under färgen från korrosion i aluminiumet. En nackdel är att lagningarna med grön plastic padding syns igenom våg gula husfärg i direkt solljus.
Vår aluminiumfasad sitter inte på en stomme utan är yttersta lagret i de element som fasaden är uppbyggd av. Direkt under aluminiumet sitter en träfasad/träpanel med samma profil som plåten.
Bifogar några bilder från när vi målade om 2012 samt fönsterbyte 2022 där man ser panelen i genomskärning. Sista bilden visar fasaden nu 2025 där man ser bubblorna.
[bild][bild][bild][bild][bild]
[bild]
Hej!F Floskar skrev:Hejsan.
Va kul och se att det vart så bra med ny panel!
Har också ett elementhus fast i suterräng. Bytt fönster och vill nu såklart snygga till utsidan. Men har varit lite fundersam kring hur bra spikläkten fäster på befintliga aluminium panelen då allt är *bärande* i 20mm krysslimmat trä? Om man vill slå på ny stående panel. Kan den nya panelen i värsta fall släppas?
Om träet under (lagret med bärande, krysslimmat trä) fortfarande mår bra, så är det som att skruva i en plankvägg/på en plyfa-skiva. Kan inte tänka mig att läkten skulle trilla av då.
Kanon! Det var vad jag hoppades på med! Eftersom varje element är 20cm och slås ihop med varandra!B bearmaniac skrev:
Något man bör ha i åtanke när man ska sätta dit ny panel?
Det är inte en operation jag själv har utfört, så du ska inte se det här som nån form av full genomgång.
Om plåten är kvar gissar jag att vatten kan kondensera mot den. Extra viktigt att tänka på luftspalt och avrinning av eventuell kondens. Och passa på att fundera på tilläggsisolering när du ändå håller på.
Om plåten är kvar gissar jag att vatten kan kondensera mot den. Extra viktigt att tänka på luftspalt och avrinning av eventuell kondens. Och passa på att fundera på tilläggsisolering när du ändå håller på.
Klicka här för att svara