Ja har under dom senaste åren haft problem med min internetleverantör AllTele när det kommer till deras DNS servrar. I början av sommaren ställde jag om routern till Google DNS 8.8.8.8 resp 8.8.4.4

Tycker det har funkat bra sedan dess, men finns det några fallgropar med en alternativ DNS server och kanske speciellt med Google som ryktesvis spionerar på allt man gör på nätet?
Det finns väl även OpenDNS som jag tidigare testat när AllTeles server säckat ihop.
 
Hej,

Här har du diverse telia dns-servrar.
http://www.telia.se/foretag/support/teliaprolanelight/fastadns
Finns säkert en server i blekinge som ligger nära och bra.

En dns-server är inte så mycket att hänga i granen, en ganska dum historia som bara löser upp ip-adresser/namn och vidarebefodrar dessa förfrågningar. Det enda en dns-server ser är vilken ip-adress/domän-namn du försökt nå. Den ser inte vad du tittat på, vad du laddat hem eller annat. Så fungerar googles bra så ser jag inte några problem att använda den.

Det är aldrig fel att lägga till en sekundär dns-server i din sökning. Denna kommer användas om den första inte fungerar av någon anledning.

Dns-servern används bara vid första förfrågningen, när du ska hitta sidan så att säga, sedan är inte dns-servern inblandad längre. Trafiken går mellan dig och servern du vill ansluta mot. Så att ha en dns-server som är jättesnabb och i närheten är inte jätteviktigt.

Mvh

Stefan
 
Mikael_L
Jag har lite halvrisig koll på vad dns-serverbyte ev kan medföra i andra aspekter (prestanda, tillförlitlighet osv) men att det går att byta vet jag.

Gillar du inte att anlita google kan du väl använda den högst rankade svenska DNS-en, sunets.
IP 192.36.125.2 , sunic.sunet.se

sunic är normalt aldrig nere, då kraschar i princip hela svenska internet.
sunic backup (sekundär) har IP 192.36.144.17
 
Har du någon mer öppen router kan det vara intressant med en lokal cachande server. Kan förbättra upplevelsen när man surfar avsevärt.
 
phl skrev:
Har du någon mer öppen router kan det vara intressant med en lokal cachande server. Kan förbättra upplevelsen när man surfar avsevärt.
Nu var det grekiska för mig, kan du utveckla lite mer?
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Du har ju redan en alternativ eftersom du använder två dnser från Google. Om du däremot menar alternativ till din isp så är det helt lugnt. Fast du skulle kunna välja en primär från Google och en sekundär från från Telia eller sunet så får du bättre redundans.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Gurkan_1963 skrev:
Du har ju redan en alternativ eftersom du använder två dnser från Google. Om du däremot menar alternativ till din isp så är det helt lugnt. Fast du skulle kunna välja en primär från Google och en sekundär från från Telia eller sunet så får du bättre redundans.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
Men hur ofta triggas den sekundära dns:en?
 
Nimajneb skrev:
Men hur ofta triggas den sekundära dns:en?
Det beror på, det. Om du kör Windows kan du slå på eventloggen så att detta loggas (i Windows 7 men tydligen inte i Vista eller tidigare.)

Jag är ganska säker på att det räcker att den primära timar ut en gång, så går datorn över till den sekundära och förblir där tills den timar ut, varvid den återgår till den primära, osv.
 
Nimajneb skrev:
Det finns väl även OpenDNS som jag tidigare testat när AllTeles server säckat ihop.
Jag har använt OpenDNS de senaste fem åren eller så och tycker att det fungerar fantastiskt bra.
 
Nimajneb skrev:
Nu var det grekiska för mig, kan du utveckla lite mer?
En cachande nameserver fungerar som nameserver i ditt nätverk. Många routrar har en sådan inbyggd. Du ställer då in de nameservrar du vill använda i den. Sedan så ställer du in dess adress som nameserver i datorerna. Den cachande nameservern slår då upp namn som den ännu inte vet om precis som vanligt. Men om den redan har slagit upp ett namn så kommer den ihåg det (hur länge det "beror på") och kan alltså svara mycket snabbare nästa gång.

Hur mycket det hjälper beror på hur mycket och länge din klient cachar och om din isp cachar själv.

Jmf:

sax@sax-laptop:~$ dig australia.jp @8.8.8.8


; <<>> DiG 9.8.1-P1 <<>> australia.jp @8.8.8.8
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 3594
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0


;; QUESTION SECTION:
;australia.jp. IN A


;; ANSWER SECTION:
australia.jp. 43200 IN A 203.27.227.23


;; Query time: 184 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
;; WHEN: Wed Jul 11 11:20:30 2012
;; MSG SIZE rcvd: 46

med

sax@sax-laptop:~$ dig australia.jp @8.8.8.8

; <<>> DiG 9.8.1-P1 <<>> australia.jp @8.8.8.8
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 29771
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0


;; QUESTION SECTION:
;australia.jp. IN A


;; ANSWER SECTION:
australia.jp. 43197 IN A 203.27.227.23


;; Query time: 37 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
;; WHEN: Wed Jul 11 11:20:33 2012
;; MSG SIZE rcvd: 46

I första läget så slår jag upp en adress som är "ovanlig" och antagligen inte är cachad ens hos googles servrar. Det tar då 184ms att slå upp namnet eftersom man måste tråckla sig ända hela vägen till huvudservrarna för japan-domänen för att ens få veta på var man får svar. Men nästa gång, när det redan är uppslaget så kommer google ihåg svaret och det tar då bara 37ms.

Med en lokal cache så går det naturligtvis mycket fortare än så, säg någon/några enstaka ms.

Hur windows gör sin cachning på klientsidan vet jag inget om i huvudet (och jag är bortrest från min windowsmaskin så jag kan inte kolla), men andra kan kanske fylla på där.
 
När det gäller att snoka kan du trösta dig med att staten numera ålagt alla operatörer att spara info om när, var, med vem och hur du kommunicerar. Sug på den du!

Ett problem som kan uppstå om du byter bort din ISPs DNS är att vissa tjänster kan sluta fungera, ex att du slussas till din operatörs betalsida automagisk om du har en obetald faktura. Inget större problem, men kan vara bra att veta.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Men det finns de isper som vägrar att logga data. Oftast är det de små.
 
Sedan den 1 maj är de ålagda enligt lag (datalagringsdirektivet) och kan inte längre vägra detta.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Visst är det lag på det och de finns de som bryter mot den.
 
blakkdukk skrev:
När det gäller att snoka kan du trösta dig med att staten numera ålagt alla operatörer att spara info om när, var, med vem och hur du kommunicerar. Sug på den du!
De är inte ålagda att logga DNS-uppslagningar och vanlig surfning, så jag hoppas att ingen operatör ger sig in i sådana dumheter. De behöver "bara" logga vilket IP-nummer du har och vem du kontaktar via telefonsamtal, SMS eller email. Det är iofs illa nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.