7 177 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Alternativa dammsugarpåsar till Biltemas dammsugare?
Hej,
Jag gjorde misstaget att köpa en Biltema dammsugare enligt följande :
Våt- och torrdammsugare WD 1200/30
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-WD-120030-2000023584/
Maskinen i sig fungerar okay men dammsugarpåsarna går sönder stup i kvarten trotts att jag bara dammsugare extremt fint kol damm(har en dammavskiljare men lite går vidare till dammsugaren). Påsen blir inte ens fylld till 1/20 innan den går sönder i toppen mot filtret vilket gör att filtret blir igensatt på 0 tid!! Har gått igenom 5 påsar, samma problem på samtliga! Biltema tar såklart inte sitt ansvar.
Så finns det några alternativa dammsugarpåsar? Vill gärna undvika att sy egna då de måste slås rena från koldamm förr eller senare.
Jag gjorde misstaget att köpa en Biltema dammsugare enligt följande :
Våt- och torrdammsugare WD 1200/30
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-WD-120030-2000023584/
Maskinen i sig fungerar okay men dammsugarpåsarna går sönder stup i kvarten trotts att jag bara dammsugare extremt fint kol damm(har en dammavskiljare men lite går vidare till dammsugaren). Påsen blir inte ens fylld till 1/20 innan den går sönder i toppen mot filtret vilket gör att filtret blir igensatt på 0 tid!! Har gått igenom 5 påsar, samma problem på samtliga! Biltema tar såklart inte sitt ansvar.
Så finns det några alternativa dammsugarpåsar? Vill gärna undvika att sy egna då de måste slås rena från koldamm förr eller senare.
Jag har lagt 1 och en halv tegelsten i botten av min det har tre effekter.
1. Påsen kommer högre upp och dras inte sönder i toppen när den börjar bli tung.
2. Eländet välter inte lika lätt. Vilket brukar göra att påsen går sönder.
3. Den har blivit rejält tung att bära omkring på.
1. Påsen kommer högre upp och dras inte sönder i toppen när den börjar bli tung.
2. Eländet välter inte lika lätt. Vilket brukar göra att påsen går sönder.
3. Den har blivit rejält tung att bära omkring på.
Min lösning är en avsågad plasthink med botten upp. Inte lika tung att bära men jo, den välter fortfarande. .mnils skrev:
Har bestämt att inte skaffa fler påsar utan köpa ny dammsugare när påsen är full, det kommer dock dröja eftersom jag undviker att använda den.
Hehe i mitt fall så blir ju aldrig påsen full och det är inte häller något som väger, det är så lite koldamm att påsen kan inte gå sönder på grund av detta. Däremot kan jag tänka mig att när man dammsugare med bara röret i pannan så blir det "stop" tidvis när man trycker den mot plan yta vilket troligen gör att påsen sugs in i filtret och då påsen är så extremt skör så går den sönder av detta?
Men annars får jag prova att lägga något i botten som ni säger.
Ny dammsugare känns inte så intressant, använder denna enbart för att driva vår virvelvind som används till pannan.
Men annars får jag prova att lägga något i botten som ni säger.
Ny dammsugare känns inte så intressant, använder denna enbart för att driva vår virvelvind som används till pannan.
Jag har funderat på att göra ett skydd mellan påsen och filtret av hönsnät men har inte kommit till skott. Sist jag bytte påse så låg det en hög tegelsten bredvid där jag stod så jag tänkte den kan ju inte bli sämre, klart värt att prova!
Enda fördelen med Biltemapåsarna är att de är ganska billiga 10:-/st andra fabrikat kostar ju flera gånger mer men då fungerar de kanske också.
Enda fördelen med Biltemapåsarna är att de är ganska billiga 10:-/st andra fabrikat kostar ju flera gånger mer men då fungerar de kanske också.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Haha jag hade exakt samma problem. När jag pratade med kundtjänsten så hade de aldrig hört om något liknande och tyckte min förklaring var väldigt osannolik eftersom påsarna var till den dammsugaren. Och frågan var isåfall om det var dammsugaren eller maskinen det var fel på. Så jag fick nya påsar och skulle "prova" (hur hon visste att de "nya" påsarna var bättre än de jag köpt tidigare vet jag inte).
Men påsarna fortsatte gå sönder så jag slängde skiten i ren vrede
Men påsarna fortsatte gå sönder så jag slängde skiten i ren vrede
Jag sätter alltid den liten bit packtejp på den del av påsen som brukar gå sönder, funkar hur bra som helst..
Hade också detta och ett par liknande problem med denna dammsugare. Lösningen blev att skicka den på tippen.