Hej,

Har köpt ett förråd med vita hängrännor som jag nu vill byta ut till svarta. Klurar nu på om det finns några alternativ till att ha en utkastare längst ner (tänker att det kommer blir hål/en grop i gräsmattan där vattnet kommer ut) eller en regntunna, vilket lätt ser klumpigt ut om jag dessutom ska ha en på varje sida. Hjälp mig tänka här. Finns det andra altermativ, eller kan kag tänka annorlunda med de två alternativ jag redan kan tänka mig? Se bild hur det ser ut idag.

• Svart förråd med vita hängrännor och ett stuprör, stående på en gräsmatta under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju gräva ner en stenkista eller ett rör till ett dike och koppla på stuprören

F fribygg skrev:
Du kan ju gräva ner en stenkista eller ett rör till ett dike och koppla på stuprören
Ja det är kanske ett alternativ men känns spontant lite för avancerat för mitt förråd. Något dike finns inte i närheten.

Hej

Har du ett behov av att spara vattnet för att kunna använda det för att vattna i trädgården eller ska det bara försvinna?

Vill du spara vattnet så kan du ha 1 tunna i mitten av huset och leda stupröret från båda sidorna dit.
Eller gräva ned tunnan. Men du behöver du en pump för att få upp vattnet eller ta upp det med hinkar till exempel.

Vill du att det försvinner få går det att göra en liten stenkista för stupröret slutar. Alltså ta bort gjorden och fylla med sten istället. Kanske ha ett galler ovanpå för att slippa få skräp som fyller upp mellan stenarna.

• Gilla
emmad
  • Laddar…
E emmad skrev:
Ja det är kanske ett alternativ men känns spontant lite för avancerat för mitt förråd. Något dike finns inte i närheten.
"Stenkista" i plast och markavloppsrör finns på tex Biltema, tillräckligt bra och enkelt för en amatör som vill snygga till lite vid uthuset.

• Gilla
emmad
  • Laddar…
Det enklaste är nog att leda ut vattnet en bit och sedan lägga en betongplatta eller sten under som sprider ut vattnet över en större yta.

Fast det där att det blir hål är något överdrivet. Det blir fördjupningar men det är oftast lagom med en hink grövre sand med några års mellanrum för att fixa det och till slut har du en infilttationagrop fylld med sand. Lite snabbare går det om man gräver ut och lägger grovt grus i botten och sedan sand.

Du kan ju ha ett par ränndalsplattor som leder bort vattnet från utkastaren, men det känns kanske lite tveksamt om det blir snyggare och bättre. Killgissar att du inte kommer märka av vattnet som släpps ut från den blygsamma takytan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.