11 330 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Alternativ till linoljefärg på plåt utomhus? Isotrol?
Ja det finns några olika, https://www.introteknik.se/sv/produkter/, men @Claes Sörmland har ju kört med Klarlack Grund och den verkar bra, frågan är vad man kör ovanpå det (om man vill undvika linoljefärg)C cpalm skrev:
@plåtrickard har lång erfarenhet av dessa färger, vill du rekommendera någon kombination av isotrol-färger?
Jag pratade med lokale plåtslagaren. Deras firma kör Teknos färg. Först högtrycksrengöring och sen målar de rakt på med Teknos akrylatfärg för plåttak ("Plåttaksfärg Aqua"). Det trista med akrylatfärg är ju jobbet när man ska måla nästa gång. Fördelen är att det busenkelt att smacka på, vattenbaserat och torkar fort. Det passar den stressade hantverkaren som snabbt vill nå avslut och fakturera. Teknos har ju en alkydoljebaserad variant också.
Var det specifikt för kulturhistoriska byggnader, eller bara allmänt?Claes Sörmland skrev:
För min del är det något oljebaserat som gäller, pga just underhållsaspekten.
Undviker nog akrylatfärg. Förknippar det med "plastfärgsskandalerna" på 80/90 talet, iallafall för puts och trä var denna färg för tät och träet/putsen vittrade sönder innanför.. Vi putsade om vårt hus med hydralisk kalkputs slutet 90 talet, och var noga med att välja färg. Akrylatfärg för puts var en "big no-no" då iallafall
, och för plåten körde vi som sagt Ottosons linoljefärg.
Dagens akrylatfärger funkar säkert bättre dock om proffsen använder det..?
Hursomhelst så beställde jag Isotrol grund klarlack, Isotrol Pansar som mellanfärg, samt Isotrol Finish bruten i rätt nyans engelskt röd, en liter av varje för att testa, får se hur det går
Hittade en byggblogg där de verkar nöjda med isotrol, http://sommarvagen4.blogspot.com/p/rust-ever-sleeps.html
Läs på de andra sidorna också, otroligt ambitiösa renoverare, kul läsning!
Dagens akrylatfärger funkar säkert bättre dock om proffsen använder det..?
Hursomhelst så beställde jag Isotrol grund klarlack, Isotrol Pansar som mellanfärg, samt Isotrol Finish bruten i rätt nyans engelskt röd, en liter av varje för att testa, får se hur det går
Hittade en byggblogg där de verkar nöjda med isotrol, http://sommarvagen4.blogspot.com/p/rust-ever-sleeps.html
Läs på de andra sidorna också, otroligt ambitiösa renoverare, kul läsning!
Ja, jag sökte och noterade också det. Men tyckte det var ett intressant test och var nyfiken på hur det föll ut.J jras skrev:
Tydligt verkar iallafall vara att järnmönjan inte verkade ha någon som helst effekt.
Det faktum att de nämner Isotrol så ofta och även sättet de nämner det på gör att jag tyvärr får lite betalt "samarbete"-vibbar.
Jag försökte nyss lägga en kommentar och fråga hur det gått där, men det funkade inte, verkar som de stängt ner kommentarsfunktionen.C cpalm skrev:Ja, jag sökte och noterade också det. Men tyckte det var ett intressant test och var nyfiken på hur det föll ut.
Tydligt verkar iallafall vara att järnmönjan inte verkade ha någon som helst effekt.
Det faktum att de nämner Isotrol så ofta och även sättet de nämner det på gör att jag tyvärr får lite betalt "samarbete"-vibbar.
Jag har själv dock testat järnmönjan från Ottosons och tyckte inte den att skyddar plåt mycket bättre än den vanliga linoljefärgen, men jag gjorde ingen "sida-vid-sida test" så det är lite subjektivt. (Har faktiskt testat ottoson blymönja (stark orange färg, ej röd) också för länge sedan och den var bra men lite svår att få att "bita", men den blev förbjuden snart efter, tror faktiskt jag har en burk i källaren kvar nånstans, vägde typ 5-6 kg/liter
Observerade vad gäller "betalt-samarbete" att de har Ottosons logga med till höger men inte någon från Isotrol/introteknik, så skulle inte tro de är partiska? (men har ingen aning)
Redigerat:
Finns alltid anledning att vara lite skeptisk, produktplacering och marknadsföring via "influencers" är ju standard nuförtiden.J jras skrev:
Blymönja finns väl fortfarande, bara att det inte säljs direkt till konsument längre.
Finns ju även i Introtekniks produktutbud: https://www.introteknik.se/sv/blymonja-klassisk-linoljebaserad/
Pratade precis med Introteknik och fick lite råd och dåd.
Angående grundfärg:
- Klarlack grund och Takgrund är samma produkt med enda skillnaden att takgrund är pigmenterad så att man lätt skall se om man missat någon yta.
- Rekommendationen är att börja med en strykning och om ytan inte blir blank efter första strykningen, ytterligare en strykning.
- Går bra att måla ovanpå mönja (som är svår att få bort) och rost.
Angående täckfärg:
- Rekommendationen är en strykning Isoguard Pansar. Taktäck är en alternativ produkt som innehåller mer linolja och saknar järnglimmer och därför är mer lik en linoljefärg men har sämre beständighet än Pansar. Rent visuellt är det dock ingen skillnad enligt dem. Alternativt väljer man att måla med en ren linoljefärg om man vill använda historiskt autentiska produkter, men då får man måla om med betydligt tätare intervaller.
De menade att det är en nackdel med tjocka färglager på plåttak och att man därför inte bör göra fler strykningar än nödvändigt.
Frågade också om hur färgen beter sig över tid och de hade inte noterat vare sig flagning eller kritning, utan det skall räcka med att stryka direkt på den gamla färgen.
De nämnde många referensobjekt där deras produkter använts vid kulturhistoriska renoveringar.
Så det låter ju mycket bra. Skall testa på några mindre tak här så får vi se.
Angående grundfärg:
- Klarlack grund och Takgrund är samma produkt med enda skillnaden att takgrund är pigmenterad så att man lätt skall se om man missat någon yta.
- Rekommendationen är att börja med en strykning och om ytan inte blir blank efter första strykningen, ytterligare en strykning.
Angående täckfärg:
- Rekommendationen är en strykning Isoguard Pansar. Taktäck är en alternativ produkt som innehåller mer linolja och saknar järnglimmer och därför är mer lik en linoljefärg men har sämre beständighet än Pansar. Rent visuellt är det dock ingen skillnad enligt dem. Alternativt väljer man att måla med en ren linoljefärg om man vill använda historiskt autentiska produkter, men då får man måla om med betydligt tätare intervaller.
De menade att det är en nackdel med tjocka färglager på plåttak och att man därför inte bör göra fler strykningar än nödvändigt.
Frågade också om hur färgen beter sig över tid och de hade inte noterat vare sig flagning eller kritning, utan det skall räcka med att stryka direkt på den gamla färgen.
De nämnde många referensobjekt där deras produkter använts vid kulturhistoriska renoveringar.
Bra info, tackar för det!C cpalm skrev:Pratade precis med Introteknik och fick lite råd och dåd.
Angående grundfärg:
Angående täckfärg:
Jag har börjat testa här på en några meter lång fotränna, delvis gammal plåt från 1906 (tror jag, kan vara nyare) och delvis "ny galvad plåt" från 1999, målad med ottosson linoljefärg, tror det var järnmönja täckt med vanlig engelskt röd. Kan konstatera att järnmönjan inte är någon bra rostskyddsfärg eftersom jag hade en del rost på utsatta ställen, har målat ungefär vart 5e år på just denna fotränna. En liten del var målad med ottoson blymönja, där var det bra, ingen rost.
Körde så här:
Tvättade med ammoniak och skurborste, följt av högtryckstvätt (inga 300bar dock, en vanlig typ 130bar).
Efter att det torkat ordentligt körde jag på med isotrol klarlack grund (inga problem att se var man målat eftersom ytan var rätt matt). Denna färg verkar vara väldigt dryg och den biter mycket bra.
Körde vidare med isotrol Pansar röd, två strykningar på utsatta ställen, tex i botten på fotrännorna. (Pansar röd är lite mörkröd, nästan som engelskt röd men inte riktigt)
Sedan till sist på med isotrol Finish täckfärgen i rätt nyans.
Torkade ungefär ett dygn mellan strykningarna.
Ja, vad ska man säga så här långt, verkar bra, inga problem att måla. Resultatet kommer om några år
Jag tänkte nog fortsätta så här på hela huset!
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer