5 598 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Alternativ till Bosch GTA3700?
Sida 1 av 2
Jag har lyckats impulsköpa en Bosch GCM 10 SD och nu har jag lite beslutsångest över stativ, är det Boschs egna GTA3700 jag skall ha eller finns det något som fungerar bättre?
I dagsläget så skulle i princip ett stativ gjort för en bordscirkelsåg fungera för mig men man vet ju aldrig vad man får för sig till sommaren! (bredden är inte så väsentligt menar jag)
I dagsläget så skulle i princip ett stativ gjort för en bordscirkelsåg fungera för mig men man vet ju aldrig vad man får för sig till sommaren! (bredden är inte så väsentligt menar jag)
Hur ska du klara dig med ett bord till en bordscirkelsåg? Dels är de alldeles för låga, dels så har du ju då inte möjlighet att ha stöd för regeln du kapar. Det funkar ju om du är väldigt kort, och inte ska kapa bitar länge än ca 30-40 cm eller så, sen börjar det bli irriterande...
Köp ett bord med utdragbara rullstöd med en gång. Du kommer att använda dem... Har inte provat GTA3700. Tyckte det blev för dyrt. Jag köpte ett Niko sågbord till min Bosch GCM 8 istället.Är mycket nöjd med det. Kostar 1500-2000kr.
Kolla här:
Niko sågbord
Kolla här:
Niko sågbord
Provade flera sorter innan jag fastnade för GTA3700, den är underbar ... men i i efterhand skulle jag nog ha satsat på gravity lift eller vad de heter - de ihopfällbara som har hjul. Men det är för att jag flyttar runt på allting som ett 15 spel hemma
GTA3700 är ett utmärkt bord men det är väldigt dyrt, för dyrt för ett stativ tycker jag. Man klarar sig bra med ett snik-bord. Man klarar sig med ett par bockar + rejäla plank också men det är lite mindre mobilt.
Det bästa med utdragbara stöd som sitter fast relativt din såg är att du slipper mäta mer än en gång per typ av kapning. Skall du kapa 5 brädor en viss längd, ställer du in stödet så du kapar en, sedan kapar du direkt 4 till med samma avstånd till stödet. För det mesta gör det inte så mycket om du är en eller 2 millimeter fel, men det gör ofta rätt mycket om det skiljer en eller två millimeter mellan bitar som sitter åt samma hål i en konstruktion.nite skrev:
Så på min GTA 3700 använder jag inte framförallt rullstödet (sådana har jag ändå lösa), utan framförallt stoppet som sitter på rullstödet.
--- Mats ---
Fungerar bättre tvivlar jag på att du hittar, däremot bättre.Daniel_Ö skrev:Jag har lyckats impulsköpa en Bosch GCM 10 SD och nu har jag lite beslutsångest över stativ, är det Boschs egna GTA3700 jag skall ha eller finns det något som fungerar bättre?
Kolla in Niko-stativet om du tycker GTA3700 är på tok för dyrt.
Niko-stativet tar väl inte fullt samma bredd som Boschs.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 211 inlägg
Jag tror inte att Bosch tillverkar sitt GTA 3700 själva. Det är säkert en OEM-produkt och då kan du säkert hitta ett identiskt stativ från en annan tillverkare.
Njae, Dewalt DE7023 är ju i det närmaste identiskt. Dock är ett av benen på Boschbordet justerbart i längd, vilket kan vara bra om man står på ojämt underlag. Jag har dewaltbordet men har aldrig lyckats ställa det så att det hade behövts ett justerbart ben.Seved skrev:
Boschbordet uppges tåla max 250kg, dewaltbordet max 182 kg.
Boschen blir max 3,7m, Dewaltbordet max 3,9m.
Jag hade valt det som var billigast.
Det lutar åt att det blir GTA3700 ändå, nu blir det mest lister och golv och sånt men så fort snön har försvunnit så blir det ny altan och staket så det är nog lika bra att köpa ett ordentligt stativ direkt.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Jag har det omnämnda NIKO-stativet. Och att kapa mot stöden ger inte "mindre än mm"-precision. Beroende på hur hårt man trycker träbiten mot stödet flexar det flera mm. Om man är medveten om detta, och noggrann så går det kanske att nå typ ±1-2mm med denna metod, vilket räcker gott och väl till väggreglar och sånt.Mats Bengtsson skrev:Det bästa med utdragbara stöd som sitter fast relativt din såg är att du slipper mäta mer än en gång per typ av kapning. Skall du kapa 5 brädor en viss längd, ställer du in stödet så du kapar en, sedan kapar du direkt 4 till med samma avstånd till stödet. För det mesta gör det inte så mycket om du är en eller 2 millimeter fel, men det gör ofta rätt mycket om det skiljer en eller två millimeter mellan bitar som sitter åt samma hål i en konstruktion.
Så på min GTA 3700 använder jag inte framförallt rullstödet (sådana har jag ändå lösa), utan framförallt stoppet som sitter på rullstödet.
--- Mats ---
Men för viktigare arbeten är det inte tillräckligt.
Jag tror att Bosch-bordet (GTA3700) är betydligt stabilare i detta avseende, ja i alla avseenden
Jag tittade naturligtvis på det bordet, likaså deWalts och andra billiga stativ innan jag valde Niko.
Men jag har även fortsatt att klämma och känna på borden efter köpet.
Så mina åsikter (då jag använt NIKO men känt och klämt på alla andra) är:
DeWalt - ett bra stativ, men alldeles för liten skillnad för att motivera före NIKO.
Bosch GTA3700 - oerhört fint stativ, enda nackdelarna är vikten och priset.
Vikten är en fördel då man jobbar med det, men en nackdel då det ska transporteras.
Som riktiga budgetalternativ tycker jag Kellens och Besttools aluminiumstativ är fina, för priset.
Största nackdelen är väl att dom är korta, smart alltså att komplettera med ett rullstöd.
Dessa två stativ är pga vikt och storlek oerhört mobila. Men dom ger dig ingen hjälp med att ställa in rätt längd en gång för alla när du ska kapa väggreglar t.ex.
http://www.toolab.se/product.html/ts04-best-tools-stativ-120-250cm?category_id=162

Birka Tools, (swedol) tror jag är samma stativ som Niko, men lite billigare.
Om det inte smärtar att betala för Bosch GTA3700 och du inte är alltför mobil med din utrustning kan jag inte annat än rekommendera Boschen. Men det finns som sagt några fler parametrar.
edit:
Jag håller inte med Daniel_N, boschstativet är lite stabilare än DeWalts, men dock tyngre, vilket fäller avgörandet för en del hantverkare som ska flytta det till nya arbetsplatser varje vecka.
Men Dewalt-stativet är stabilare än NIKO iaf. NIKO-stativet har en till nackdel, när man lägger tyngre plankor på sidstöden så vrider dom sig alltför lätt. Helt klart irriterande. Jag kan inte se att De-Walts, Bosch, Besttool och Kellen's konstruktion kan råka ut för samma sak.
Redigerat: