Ska byta två fönster snart och ser nu att det runt de befintliga fönstren bara är ca 5mm mellan karm och vägg. Fläckvis ännu mindre.
Känns som det kan vara svårt att få in drev riktigt där så det isolerar riktigt. Har läst något om latexfog, fungerar det också eller är det bara för att täta efter drevningen?

M
Fylla med fogskum?

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
S
finns drevtejp som expanderar. finns ingengaranti att du får in någon skum mellan karm och regel

Fogskum vill jag inte använda, alla jag vet brukar varna för att använda det.
Drevtejp låter ju som en smart ide, men sist jag försökte använda det så gick det sådär. Expanderar för fort om man har så litet mellanrum, så det blev inte alls bra.

S
c-c fönster drev du använde?

Japp det var det, men efter bara några minuter så hade den svällt till drygt 5mm iallafall. Vilket är för mycket i detta fall.

Annars får det väl bli att dreva så gott det går kanske, är så det är gjort nu. Mycket drev för det mesta och inget där det är 1-2mm glipa.

S
konstigt jag lyckats ett par gånger med samma produkt.
den gula eller blå då?

Hej! Med tanke på att nya isolerglas har en luftspalt på upp till 10 mm mellan bågen och glaset med endast en täcklist över ser jag inget problem i att låta en minimal spalt på 5 mm vara odrevad! Är det nya isolerglas du skall montera in så har du med stor säkerhet sämre isolervärde i fönsterbågen än denna "lilla" glipa. Se till att det är stopp mot vind så blir det inga problem.

Va den gula CC jag använde sist, men kanske får testa den blå denna gång isåfall.
Men den ska ju svälla långsammare i kallt väder, och sist använde jag den i början på mars.

Jag fick tipset här på byggahus om att lägga den i kylen en stund ( kanske tillockmed med funkar med frysen?) då sväller drevbandet långsammare!

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ja, det funkar bra.

Har nu monterat fönstren och drevtejp va inte att tänka på, funkade inte alls.
Är väl ca 3-5mm brett på sidorna men på över och undersida ca 1-3mm.
Va tidigare drevat på sidorna och enbart en del latexfog eller liknande över och under.

Så då borde det ju funka bra med latexfog igen att täta med, eller vad tror ni?

Vad är det för fel på fogskum? :confused:

För det första skulle jag vilja se någon som lyckas få in fogskum när det knappt finns någon glipa att spruta det i.
Förövrigt har alla jag pratat med varnat för fogskum då det kan svälla för mycket, plus att det blir för hårt när det stelnat.

Att det inte går att få in i springor som är 1 mm kan jag förstå, men annars har jag aldrig haft några problem.

Givetvis måste man sätta tvärsträvor så att inte karmen bågnar medan skummet expanderar, men det är ju en enkel sak att ordna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.