Är nyinflyttat i Helsingborg och har fjärrvärme. Och det kostar mycket. För mycket efter min smak.
Kan det vara mening i att byta ut fjärrvärmen med bergvärme, eller komplettera med en luft till vatten-värmepump?

En dum fråga: kan luftvärmepumpen hämta luften från vår stora källare i stället för utifrån? Där är det ju jämt över varmare än utomhus.:o

Hur ser fördelningen ut mellan rörligt och fast pris och hur dyrt är det?

Tar värmepumpen luften från källaren betyder det att du använder fjärrvärme som värmekälla för värmepumpen.

Hej, tack för ditt svar.
Anknytning till fjärrvärme kostar 2780 i året. En kWh kostar 0,688.
Elanknytningen kostar 3544 per år. Min rörliga el kostar 0,148 per kWh.

Vad sa du? 0.147 per kWh då hade jag kört med direkt el. Hur ser priset ut under året? Det är ju priset när det är 10 minus som är det intressanta. Vad är nätavgiften för din el?

/Anders

0.148 är det inkl alla skatter, miljöavgift, påslag och överföringsavgift? Lät lite smått otroligt lågt.

Hej, jag har varit jättedålig på att läsa fakturan. Den är uppdelat i två för elens del.
Fjärrvärmen inkl fast del och moms ligger på 0,897 per kWh. Elen kostar 1,65 per kWh inkl alla skatter.
Så då är ju min idé rätt så dum. Får heller titta på hur jag ska göra huset mer energisnålt. Ledsen att jag tagit upp er tid.

Att räkna med den fasta kostnaden för fjärrvärmen kan vara relevant om du ser det som ett alternativ att helt koppla från den. Samma sak gäller för elen. Endast om det är ett alternativ att helt koppla bort dig från nätet kan det vara relevant att räkna med den fasta delen av kostnaden. 1,65 kr/kWh för el låter högt.

Hur hög förbrukning har du? Bergvärme kan bli billigare i drift än fjärrvärme. Dock är jag mycket skeptisk till att det kan löna sig att ersätta ett fungerande fjärrvärmesystem med bergvärme. Ju högre förbrukning du har desto större är chansen att det skall löna sig.

När jag byggde nytt så gjorde jag en kalkyl som jämförde fjv med bergvärme som uppvärmningsform. Jag räknade i mitt fall med att bergvärmen skulle vara ca 100K dyrare i installation och sen ge halva kostnaden/kWh jämfört med fjv, då skulle det ta ca 12 år (med en förbrukning på 20K kWh/år) att gå ±0.
Sen kan man nog anta att de är något dyrare underhåll på en bergvärmeanläggning oxå.

Om fjv redan finns installerat i huset så tar det nog bortåt 18år, med samma kalkyl, att börja spara pengar på att byta till bervärme.
Då har jag inte tagit hänsyn till räntan på de pengar som skall finansiera bergvärmeinstallationen, om jag även räknar med 3% ränta på de pengarna så blir det nästan omöjligt att "räkna hem" en ombyggnad.

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tittar man bara på varmvatten (tappvatten) så är fjärrvärme en rätt bra och billig lösning.
I området där vi bodde tidigare var det en firma som hade gjort beräkningar och gick runt och sålde luftvärmepumpar. De hade luftvärmepumpar med dubbla inomhus delar eftersom alla hus har två våningar där så det var en rätt dyr lösning (har för mig det var 22.000 kr installerat och klart).
Enligt deras kalkyl för de husen (kjedjehus) skulle de återbetala sig efter 5-6 år men så hade de ju med argument som mer komfortabel värme, kyla på sommaren, etc.

Bergvärme tror jag aldrig du kan räkna hem tyvärr...

Redigerat:
På fjärrvärmen hade vi en förbrukning på 10700 kWh från 18 januari till 28 februari. Årsförbrukningen vet jag inte. Vi är nyinflyttade. Det hör till att huset är på 280 kvm + full källare.
Jag är 60 och med ett 18-årsperspektiv är väl det bästa att heller byta dåliga elementventiler, stänga dörrar till källaren och trapphus mm.

Jösses vilken förbrukning :x
Själv har jag värmt ca 330m2 sen septepmber förra året och räkneverket stog igår på 8000kWh.
Nu har jag iof bara haft runt 17-18 grader under byggtiden och det handlar om ett nybygge med FTX där jag desstom tagit till en del extra när det gäller isolering i väggar o tak.

Att installera vedeldad kamin kanske skulle kunna funka? Både mysigt och kanske ekonomiskt om du kan få tag i ved billigt. :)

Vi tog över 15 januari. Då hade värmen varit nästantill avstängd i några veckor. Därtill saknades dörrar till de två trapphusen. Det tog tid att få en normal temperatur, så det kanske förklarar något om förbrukningen.

Ingen isolering i huset?
Kan aldrig löna sig med BV...

Tegelhus byggt 1929, putsade väggar på insidan. Utsidan oputsad tegel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.