Hej!

Vi har ett hus byggt -05 med s.k. franska altandörrar. Det senaste året har den ena dörren kommit ca 3 mm lägre än den andra (av någon anledning) vilket ger till följd att den går emot det bleck som sitter nere på tröskeln. Enda lösningen jag ser är att man måste justera upp dörren några mm. Hur är detta möjligt? Dörren sitter med 3 st gångjärn samt en "arm" där uppe.

Hur löser man detta? Bleket sitter där det sitter och går inte att sänka ner mera.

MVH
H

Hej

Det beror väl lite på vilket fabrikat det är på dörren. På vissa dörrar sitter små justeringsskruvar på gångjärnen... kolla efter det. I annat fall kanske man får ta till den gamla hederliga gångjärnaknäckaren. Risken med det är att dörren börjar knarra.

Mvh Wasa

• Gilla
Byggaskevt
  • Laddar…
Om det är vanliga pinngångjärn kan man köra med slitringar. alltså brickor som man sätter på gångjärnstappen. Finns på järnaffären

Verkar som om dörren tippar.. Kolla gångjärnen. Som sagts tidigare kolla om de går att justera annars skaffa en gångjärnsknäckare och knäck bakåt de övre gångjärnet.

Finns tre sätt. Justera gångjärnen. Använda sig av gångjärnsbrickor eller hyvla på dörren där det tar i

TS nämde att det var franska Altandörrar....Alltså öpnnas dessa inåt och då ser inte gångjärnen ut som på en vanlig altandörr. Således kan inte en gångjärnsknäckare användas. Lägg upp en bild på hur gångjärnen ser ut så är det lättare att förklara.

Hej!

beklagar sena svaret. Huset är ett smålandsvillan från 2005, och då körde man med vad man kallade franska dörrar, dvs de ser ut och fungerar precis som vanliga altandörrar (öppnas utåt) men den dörre med handtag som man öppnar för att gå ut är så förbaskat smal att man knappt kommer igenom med en vanlig serveringsbricka. Nåväl det var en parentes.

Det sitter 3 st gångjärn och de är av märket Fiskars. Jag ser inget uppenmart ställe jag kan skruva men i varje gånggärn är det ett litet hål ungefär i mitten. Hjälper detta eller är bild nödvändig?

MVH
H

Ta gärna en bild som visar hur gångjärnen ser ut, och hur dörren hänger. om den tippar eller om den helt enkelt sitter lägre än den passiva delen

Lite off topic men har jag fått helt fel för mig angående franska altandörrar ?
Har alltid trott och var helt säker på att franska dörrar gick inåt.
Hade varit kul om någon vet detta så man inte lurar fler . . :-)

Hej!
Bild kommer till helgen då mera tid finnes. Jag gissar att dörren har börjat hänga lite, eller om det helt enkelt är så att huset har rört sig någon mm. Sånt händer med trähus. I vilket fall vore det ju tacksamt om det gick på något enkelt sätt att justera den, har svårt att se någon annan lösning.

Jämför man de båda dörrarnas överkant är den felande dörren ca 3 mm lägre.

Har även försökt att skruva ner låsbläcket där nere ytterligare, men det är fastskruvat så långt det bara går...

Bild kommer

/H

inget konstigt, det är dessutom gångdörren som ger med sig först. Ja tips har Du fått om gångjärnsjustering och brickor, men när du nu ändå skall lyfta av dörren, som är tung; använd då en meter bräda som du sätter under dörren och lyfter med. Ni får vara 2, ta då också lite fett på ditt pekfinger och tryck upp i gångjärnshonan/stapeln.

Hej!
Har du kolla diagonalen på karmen ? Det ska vara exakt lika åt båda hållen annars blir ena dörren högre/lägre än den andra, så var vår dörr innan snickaren justerade karmen exakt i diagonal
jan

vart bor du? ifall man skulle komma och hjälpa dig :)

• gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dörren tippar framåt ( Det ser du genom att springan runt dörren inte är lika runt om) Så är det inga problem att knäcka tillbaka ett sådant gångjärn.
Om det bara är så att gångjärnet är slitet, dörren sitter lägre med inga tecken på att den hänger snett. Då finns det små brickor som man kan trycker in i slitsen på gångjärnet. (Man sätter ett kofot eller likande under dörren och lyfter lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.