Hej.
En av våra altandörrar hänger lite snett, glipan är större i neder-och överkant på gångjärnssidan.
Märkte att höjdjusteringen på det övre gångjärnet bara snurrade, knackade med gummiklubba på ovansidan, då kom gångjärnet ned lite och justeringsskruven tog. (Det var som att övre gångjärnet hängt sig i ett höjdläge). Nu är höjdläget detsamma på de tre gångjärnen. Kan det ha påverkat att dörren hängt snett?
För att råda bot att dörren hänger lite snett, justerar man karmen då?
En av våra altandörrar hänger lite snett, glipan är större i neder-och överkant på gångjärnssidan.
Märkte att höjdjusteringen på det övre gångjärnet bara snurrade, knackade med gummiklubba på ovansidan, då kom gångjärnet ned lite och justeringsskruven tog. (Det var som att övre gångjärnet hängt sig i ett höjdläge). Nu är höjdläget detsamma på de tre gångjärnen. Kan det ha påverkat att dörren hängt snett?
För att råda bot att dörren hänger lite snett, justerar man karmen då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Karmen skall vara i lod och våg.
Men det är rätt vanligt att golvet och tröskeln lutar lite på grund av sättningar någon mm i golvet.
Beroende var taklasten kommer brukar taket sacka i bredare öppningar särskilt dubbeldörrar där öppning är mer än 1,2 m.
Men det är rätt vanligt att golvet och tröskeln lutar lite på grund av sättningar någon mm i golvet.
Beroende var taklasten kommer brukar taket sacka i bredare öppningar särskilt dubbeldörrar där öppning är mer än 1,2 m.
Redigerat:
Min andra dörr har ett annat problem som inte enbart är estetiskt.
För att kunna stänga dörren utan att den går upp måste jag ta i rätt hårt.
Har testat att trycka på dörren vid handtaget när jag stänger den från utsidan, då stänger sig dörren korrekt .
Går det att justera med gångjärnen eller är det dörrbladet som bågnat?
Har testat att trycka på dörren vid handtaget när jag stänger den från utsidan, då stänger sig dörren korrekt .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frågan är varför du måste ta i hårt.B bjorsi skrev:Min andra dörr har ett annat problem som inte enbart är estetiskt.
[bild] [bild]
Beror det på arr dörrbladet tar emot t.ex tröskeln eller något annat?
Det ser ut att vara en spanjolett med fallkolv och då är frågan om fallkolven går in korrekt i slutblecket? plösmått?
Ofta går det att justera slutbleckets plösmått när det är denna sortens lösningar.
Redigerat:
Dörrbladet går fritt. Spanjoletten har ett antal punkter som går ner i hållare när man drar upp handtaget, dessa går fint. Det är själva tryckesfallet som inte vill få dörren att stanna i stängt läge om man inte drar till hårt.1 123abc skrev:
Slutblecket går inte att justera, ska ta en bild nu när jag strax är hemma.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Frågan är fortfarande varför du måste ta i hårt.
Om dörrbladet inte tar emot så kanske karmen är lätt vriden, gångjärnen hängt ner sig eller blivit knäckta, karminfästningen behöver justeras osv.
I bild ser det ut som om även svampkolven tar emot lite i slutblecket med tanke på nednötningen i slutblecket.
Det är svårt att gissa efter bilder utan kräver att någon felsöker på plats.
Spänner dörrbladet? är det trögare sista biten vid stängning och fjädrar dörrbladet tillbaka? vickar gångjärnen i sidled när du stänger?
Varför saknas den genomgående fästskruven till ena gångjärnet?
Om dörrbladet inte tar emot så kanske karmen är lätt vriden, gångjärnen hängt ner sig eller blivit knäckta, karminfästningen behöver justeras osv.
I bild ser det ut som om även svampkolven tar emot lite i slutblecket med tanke på nednötningen i slutblecket.
Spänner dörrbladet? är det trögare sista biten vid stängning och fjädrar dörrbladet tillbaka? vickar gångjärnen i sidled när du stänger?
Produkter som diskuteras: "karminfästningen"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Dörrbladet fjädrar tillbaka lite. Om jag trycker ner handtaget så ”vill” dörren öppna sig. Gångjärnen vickar ej.1 123abc skrev:Frågan är fortfarande varför du måste ta i hårt.
Har totalt tre sådana dörrar på huset, bara denna beter sig så här, alla tre har enbart genomgående fästskruv på ett gångjärn (installerat av mockfjärds under förrförra ägarens försyn 2015).
Märkte nu att svampkolven inte går hela vägen in när man trycker handtaget i botten (det gör det på övriga dörrar). Har testat att dra skruven som sitter i svampkolven i botten men det hjälper ej.
Logga in
Skapa konto
Det känns som att dörren går igen på gångjärnssidan först. Har försökt justera svampkolven men får den inte så att den är i botten med nedtryckt handtag. Om jag vill öka avståndet mellan karm och blad på gångjärnssidan bör jag kunna justera det på gångjärnen?
Ska maila Mockfjärds med ett lite frågebatteri, dels varför man inte satt förankringsskruv i alla tre gångjärnen på dörrarna.
1. Som sagt, en dörr som man måste dra igen hårt för att den ska hålla sig stängd.
2. De två övriga går bra men hänger lite på låssidan (så pass lite att höjning av alla gångjärn löser problemet). Men här behöver man justera karmskruv?
Ska maila Mockfjärds med ett lite frågebatteri, dels varför man inte satt förankringsskruv i alla tre gångjärnen på dörrarna.
1. Som sagt, en dörr som man måste dra igen hårt för att den ska hålla sig stängd.
2. De två övriga går bra men hänger lite på låssidan (så pass lite att höjning av alla gångjärn löser problemet). Men här behöver man justera karmskruv?
Mockfjärds svarade att det ska sitta två förankringsskruvar per fönsterdörr som du skriver. Då skrev jag att det är deras installatör som utfört arbetet för tidigare ägare. Mockfjärds hänvisar oss då till snickare eftersom de säger att garantin inte gäller då vi är nya ägare av huset. Så de erkänner att det är fel utfört men tar inte på sig ansvaret 🤨.1 123abc skrev:Frågan är fortfarande varför du måste ta i hårt.
Har numret till han som installerade dörrarna, ska kolla med honom varför man inte använt två skruvar.
Borde vara lätt att åtgärda själv?
Det sitter bara en skruv i det övre gångjärnet. I inlägg #4 bild 1.B bjorsi skrev:
Men det viktigaste är att skruven är så lång att den fäster gångjärnen i bärande stomme i väggen och inte i dörrkarmen !!!
Detta är ett vanligt fel bland Mockfjärds ”montörer” som inte vet vad skruvens funktion är utan dom sätter dit en skruv för ”syns skull” som inte når in i husstommen.
Normalt behöver den vara 10-15 cm lång.
Redigerat:
Jag skrev så här till Mockfjärds:FredrikR skrev:
Är det någon risk med att fönsterdörrarna är monterade med enbart en förankringsskruv?
De svarade:
Om det inte är problem med hur dörren går så är det givetvis inga problem.
Om det behövs så är det bara att skruva i ytterligare en skruv.
Jag skrev så här till Mockfjärds:FredrikR skrev:
Är det någon risk med att fönsterdörrarna är monterade med enbart en förankringsskruv?
De svarade:
Om det inte är problem med hur dörren går så är det givetvis inga problem.
Om det behövs så är det bara att skruva i ytterligare en skruv.