Hej,
Håller på med planeringen av ett altanbygge. Altanen ska bli runt 15x3.6m, eller 54 kvm,
Finns det något sätt att lyckas bygga en altan när bygghöjden är cirka 10cm? Den föregående ägaren fick för sig att höja upp hela gräsmattan med cirka 10cm av någon anledning, och nu står vi här med en uteplats med stenplattor (5cm tjocka) där höjden till altandörren är 5cm.
Det betyder att vi alltså har 10cm att jobba med om vi tar bort stenplattorna. Vad kan man göra? Är det kört för oss?
Jag antar att man inte vill gräva en 40cm djup grop för att få ner rediga reglar, på grund av vattenbildning så nära huset. Finns det några vettiga och pragmatiska alternativ på problemet?
Har grävt upp ett par plattor och det visar sig vara sand under.
Håller på med planeringen av ett altanbygge. Altanen ska bli runt 15x3.6m, eller 54 kvm,
Finns det något sätt att lyckas bygga en altan när bygghöjden är cirka 10cm? Den föregående ägaren fick för sig att höja upp hela gräsmattan med cirka 10cm av någon anledning, och nu står vi här med en uteplats med stenplattor (5cm tjocka) där höjden till altandörren är 5cm.
Det betyder att vi alltså har 10cm att jobba med om vi tar bort stenplattorna. Vad kan man göra? Är det kört för oss?
Jag antar att man inte vill gräva en 40cm djup grop för att få ner rediga reglar, på grund av vattenbildning så nära huset. Finns det några vettiga och pragmatiska alternativ på problemet?
Har grävt upp ett par plattor och det visar sig vara sand under.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ta bort varannan plattrad, lägg dit en 45x95 tryckt.
Lägg trallvirket på plattorna och skruva i reglarna.
Protte
Lägg trallvirket på plattorna och skruva i reglarna.
Protte
Tack för ditt svar.prototypen skrev:
Kanske förklarade lite missledande, men det är 10cm om man plockar bort plattorna, alltså från mark till altandörr är det 10cm. Mellan plattorna och altandörr är det 5cm.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Ja men dom Protte skriver så läggs trallen direkt på dina plattor och således bygger 28mm.L lillespillevinken skrev:
Varannan platta tar du bara bort för att få en 45x95 stt skruva i. Liggandes på platten
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ja det funkar väl, trallvirke finns väl både 25 och något på drygt 30 mm så då har du flera cm upp till dörren.
Protte
Protte
Men gissningsvis ligger plattorna i minst 50mm stenmjöl och förhoppningsvis (minst) likamycket makadam därunder så gräv bort där reglarna behöver gå och sänk ner plattorna så kan det nog gåL lillespillevinken skrev:
holmberg87 skrev:
Vi får se om jag förstår rätt här:prototypen skrev:
1. Plocka bort varannan rad med plattor för att ersätta med skruvreglar
2. Lägg skruvreglar 45x95, liggandes, där plattorna låg: De måste ju ligga här, annars blir det för högt med 95.
3. Skruva trallen i de liggande reglarna
Stämmer det?
Skulle tagit med detta i trådstart men jag har grävt upp ett par plattor och det verkar bara vara någon sand under. Har inte grävt djupare än så. Uteplatsen byggdes -76. Tror inte ens det är en markduk under om jag ska vara ärlig. Oavsett om jag gör så här så blir det väl en grop som är lägre än resten av trädgården?O olofh skrev:
54 kvm. Nuvarande uteplats kanske är hälften av den storleken, så vi behöver även gräva lite i gräsmattan för att få till storleken som vi vill ha.O olofh skrev:
La du reglarna liggandes då istället? Så det bara byggde 45 på höjden?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Ja precis.L lillespillevinken skrev:
Men annars kan du såklart ta bort plattorna och gräva ner plintar eller liknande.
Visst blir det en grop men men med bra avledning av vatten så kommer det inte mycket dit under.
Det är dock betydligt mer jobb till ingen direkt nytta
nej, ståendes. Hade dock en minigrävare till det. Ca 40m2 och typ 12 var väl den ursprungliga. Visst rätt ordentligt jobb men du du ska ju ändå gräva ut gräsmattan så nuvarande altanen är det lilla. Grävmaskinen gjorde det på ett par timmar. Stora jobbet är väl att få bort massorna och sen tillbaks in med makadam. Jag la bara makadam där bärpunkterna hamnade. Där grävde jag en grop, i med makadam. Sen stenmjöl och platta på. Var 3år sen och verkar hållaL lillespillevinken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
sista bilden bara ”torr lagt” reglar o trall för att man skulle komma ut så haka inte upp er på cc o några saknade reglar etc
Stor tack för utförligt svar! Det uppskattas verkligen.O olofh skrev:nej, ståendes. Hade dock en minigrävare till det. Ca 40m2 och typ 12 var väl den ursprungliga. Visst rätt ordentligt jobb men du du ska ju ändå gräva ut gräsmattan så nuvarande altanen är det lilla. Grävmaskinen gjorde det på ett par timmar. Stora jobbet är väl att få bort massorna och sen tillbaks in med makadam. Jag la bara makadam där bärpunkterna hamnade. Där grävde jag en grop, i med makadam. Sen stenmjöl och platta på. Var 3år sen och verkar hålla
[bild] [bild] [bild]
sista bilden bara ”torr lagt” reglar o trall för att man skulle komma ut så haka inte upp er på cc o några saknade reglar etc
Då skulle jag behöva gräva 7.3 cm för att uppnå samma lösning, korrekt? Kanske lite mer för att ha någon marginal. 9.5cm för regel, 5cm för platta, 2.8cm för trall, blir 17.3, och vi har 10 idag. Då får vi alltså en grop i trädgården som är 7cm lägre än resten. Det kommer inte bli något problem med vatten här om man bara lägger en duk på det sättet? Det är väl det enda som är oklart för mig just nu.
Förutom svårt att gräva på mm så lägg gärna tjärpapp mellan platta och regel. Så avrunda hellre uppåt. I och för sig vill du nog få bort hela grässvålen och det brukar innebära nästan 10cm ändå så då är du rätt på det.
Är väl som att svära i kyrkan men jag tror faktiskt att man hade kunna gräva lite bredare ”korridorer” och fyllt med makadam. Då skapar du en variant av stenkista med dränerande material. Jag vågade dock inte testa så kanske dumt att chansa.
Edit: vad har du för markförhållanden? Vi har skånsk lera men det har inte blivit några sjöar under altanen ändå och marken under altanen är alltså under gräsmattans nivå
Är väl som att svära i kyrkan men jag tror faktiskt att man hade kunna gräva lite bredare ”korridorer” och fyllt med makadam. Då skapar du en variant av stenkista med dränerande material. Jag vågade dock inte testa så kanske dumt att chansa.
Edit: vad har du för markförhållanden? Vi har skånsk lera men det har inte blivit några sjöar under altanen ändå och marken under altanen är alltså under gräsmattans nivå
O olofh skrev:Förutom svårt att gräva på mm så lägg gärna tjärpapp mellan platta och regel. Så avrunda hellre uppåt. I och för sig vill du nog få bort hela grässvålen och det brukar innebära nästan 10cm ändå så då är du rätt på det.
Marken är väldigt fuktig, snäppet intill sumpmark, mer vet jag inte tyvärr. Många grannar har altaner dock så vet inte om det är något stort problem, dock har de 10cm lägre gräsmatta än vad vi harO olofh skrev:Förutom svårt att gräva på mm så lägg gärna tjärpapp mellan platta och regel. Så avrunda hellre uppåt. I och för sig vill du nog få bort hela grässvålen och det brukar innebära nästan 10cm ändå så då är du rätt på det.
Har lite fler frågor som du gärna får besvara om du har lust:
1. Jag såg att du inte har byggt någon "ram" utan reglarna ligger flytande. Tyckte du inte det var värt när du ändå har stenplattor? Det blir ju en hel del balkskor (eller skråspikning) om man bygger en ram, men det borde bli en aning stabilare?
2. Spännvidden blir 1.5m när man kör så låg dimension på reglarna, korrekt?
3. Varför valde du 34mm trall? Man får väl högre CC mått mellan reglarna, men trallen kostar ju ändå mer. Vinner man verkligen på det?
4. Hur djup är din altan? Den måste nästan vara runt 4-5m va?
L lillespillevinken skrev:Marken är väldigt fuktig, snäppet intill sumpmark, mer vet jag inte tyvärr. Många grannar har altaner dock så vet inte om det är något stort problem, dock har de 10cm lägre gräsmatta än vad vi har
Har lite fler frågor som du gärna får besvara om du har lust:
1. Jag såg att du inte har byggt någon "ram" utan reglarna ligger flytande. Tyckte du inte det var värt när du ändå har stenplattor? Det blir ju en hel del balkskor (eller skråspikning) om man bygger en ram, men det borde bli en aning stabilare?
2. Spännvidden blir 1.5m när man kör så låg dimension på reglarna, korrekt?
3. Varför valde du 34mm trall? Man får väl högre CC mått mellan reglarna, men trallen kostar ju ändå mer. Vinner man verkligen på det?
4. Hur djup är din altan? Den måste nästan vara runt 4-5m va?
1) nja, ingen ram längst in mot fasaden (såg inte vad den skulle tillföra) men på andra hållet har jag det. Kortlade dock lite på vissa ställen men eftersom allt ligger nästan på marken så blev det stabilt med så tjock trall
2) minst inte exakt. Tror 1.5 är i längsta laget. Hade mindre iaf men mer än 1m.
3)oklart med dagens priser men går att räkna på det. Det var bestämt av tjejen som ville ha den dimensionen. Men jag bygger inte fler i den dimensionen. Var svårt att få bra kvalite på trallen. Beställde dock via byggmax vilket jag inte gör fler gånger men bytte en bräda förra veckan och fick leta rätt länge på hornbach för att hitta en fin. vi skruvade med dolda skruv men de håller tyvärr inte för den dimensionen. Så nästa altan blir klassisk skruvning men kanske ändå 28x145. Tycker det blir snyggt med breda brädor
4) jo den är nog strax över 5m. Jag tvekade lite men tjejen sa att hon hört att man aldrig ångrat en för stor (om man har plats så klart) och så här i efterhand stämmer det bra. Men så behövde hon ju aldrig gräva heller
Produkter som diskuteras: "dolda skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
635 kr inkl moms
Läs mer